Review: Jump Force

Ontwikkelaar: Spike Chunsoft Uitgever: Bandai Namco Entertainment Europe

Platformen: PC, PS4, Xbox One Genre: Fighter

Releasedatum: 15 februari 2019 Adviesprijs: € 59,99

Shonen Jump, dat is toch wel een beetje mijn jeugd. Mijn gateway naar manga's en anime's die me uren hebben doen verliezen in mijn vrije tijd. Bleach, Dragon Ball Z, One Piece, Naruto... Wel velen onder jullie kennen de bekendste anime's zelf ook wel. Zelfs als je geen anime of mangaliefhebber bent.

En dat komt natuurlijk omdat velen van hen een eigen videogame kregen. Maar nu is er dus de zo gezegde ultieme anime-crossover in videogameland in de vorm van Jump Force. Een vechtspel dat alle grote personages tegenover mekaar in arena's zet en het laat uitvechten, middels iemand achter de knoppen zit. Gaan we dan zomaar wat losse potjes vechten? Nee, Spike Chunsoft - ontwikkelaar achter de game - heeft een Story Mode in de game gegooid en een verhaal proberen te fabriceren die de simultane aanwezigheid van zoveel verschillende personages wettigt. We zeggen geprobeerd, want de game slaagt er niet in iets geweldig voort te brengen. We hadden graag een straf verhaal gehad met oneliners die ons om het hoofd vlogen en een plot dat diep in de lore van de verschillende anime's dook, maar dat is er niet.

De Story Mode is gewoon een vehikel om een reden te hebben dat de personages tegenkomen en daarom toch wel best lui werk. Daardoor valt ook de auditieve kant van de game tegen. Geen gesproken woord maar... tekst. we zijn tekst gewoon in Japanse games, maar in vechtspellen willen we tijdens de Story Mode toch liefst in een Aziatische taal of op zijn minst Engels dialogen aanhoren. Dat is er niet en daardoor mist de game wat beleving. Het verhaal is natuurlijk al vrij ruk, maar audio had het verhaal nog wat aan inleving kunnen werven. Dat is er nu niet, waardoor je gewoon met een reeks gevechten zit en een aantal features die er niet echt toe doen.

Teleurstellend, maar dan hebben we nog niets verteld over de combat op zich. Hoe die speelt én voelt. En dat is gelukkig wél dik oké. Spike Chunsoft heeft best wel ervaring in het maken van vechtspellen en vooral in hoe het ergerlijke gameplay moet voorkomen. In het geval van vechtspellen is dat button bashing en te moeilijke combo's. Niet zo in Jump Force. Je kan alle combo's makkelijk uitvoeren met enkele knoppen en de speciale moves met een van de schouderknoppen. De visueel spectaculaire en krachtige moves liggen dus binnen handbereik en dat komt de toegangkelijkheid van het spel en de gameplay alleen maar ten goede. Tegelijk wil het niet zeggen dat de game opeens gemakkelijk is, dus daarin heeft de ontwikkelaar een goede balans gevonden.

Die relatief toegankelijke gameplay is in een wel heel aparte visuele stijl gegoten. Met apart bedoelen we apart voor een vechtspel met animepersonages in de hoofdrol. Veelal zien we games over anime-reeksen in een cell-shaded stijl verschijnen en dat is hier toch iet echt het geval. Het ziet er allemaal heel erg strak, knap en realistischer uit. Voor zover je over realisme kan spreken wanneer het over personages als Frieza of Piccolo gaat. Maar het ziet er zeer goed uit, en de actie is spectaculair, zeker wanneer je de speciale moves bovenhaalt knalt het visuele van het scherm. Dat, en de toegankelijke gameplay en het toffe roster aan personages zorgen voor een degelijk vechtspel, ondanks de gebrekkige Story Mode.

De Story Mode mag dan wel geen voltreffer zijn, Jump Force is een vermakelijke fighter. En al zeker voor fans van Shonen Jump anime's. De game is geen fantastische fighter die het misschien had moeten zijn in deze ultieme anime-crossover, maar het is voor de echte fans een tof tijdverdrijf, zonder meer.

7/10