Review: Spike Volleyball

Ontwikkelaar: Black Sheep Studio Uitgever: Bigben Interactive

Platformen: PC, PS4, Xbox One Genre: Sport

Releasedatum: 5 februari 2019 Adviesprijs: € 39,99

Sportspellen zijn elk jaar dik bezaaid, maar spellen die draaien om het indoorspel zaalvolleybal zie je bitter weinig. Volleybalgames in het algemeen zijn zeldzaam. De meesten, zoals Dead or Alive, draaiden meer om dansende borsten en om het over echt volleybalgames te hebben gaan we al terug naar Dig & Spike Volleybal op de SNES in 1992. Krijgen we anno 2019 een sterke game rond de sport?

Wel... we vallen graag meteen met de deur in huis en het antwoord is toch wel echt nee. We worden tijdens de eerste opstart meteen in een spelletje gegooid tussen twee landenteams om ons de basics aan te leren en eens dat gewonnen kunnen we pas echt aan de slag. Het wordt al snel duidelijk dat er een aantal problemen zijn met de vlotheid van de gameplay, maar waar de game geen problemen mee heeft is het aanbod aan game modi. De standaard modi zijn aanwezig zoals een carrière of snelle match maar je kan ook evengoed online gaan. Dat er geen gebrek aan modi is, is meteen ook vrijwel het enige positieve punt.

Wat ons stoort aan Spike Volleyball is de vlotheid van de game. Op voorhand vroegen we ons af hoe ze dit vlot zouden laten verlopen en het antwoord is... niet. De spelers aan het net bewegen perfect synchroon in 3 en in plaats van handmatig te wisselen tussen spelers zoals je dat in een voetbal- of basketbalgame doet, bewegen zijn in koor en is het simpel op de driehoek-kruis-vierkant-rondje knopjes duwen om de bal naar één van die spelers te passen. Wat de game dan wel niet slecht doet is het pogen van punten maken omdat timing en precisie heel erg belangrijk is. Wanneer je de game dan vlot onder de knie krijgt kan het kortstondig even leuk zijn.

Let wel, we zeiden kortstondig. En dat komt omdat er een absoluut gebrek aan variëteit is bij de gameplay. Eens je die éne setup hebt gevonden om een ace te lukken werkt het altijd. Maar dan ook altijd. Ook is er heel weinig beleving. Elke match voelt zowat hetzelfde aan - ondanks een toch wel afwisselend aanbod aan ploegen en arena's - en leuker dan enkele potjes wordt het niet. Wat vooral pijn doet aan de ogen, is de visuele representatie. De modellen zijn echt vrij ruw, en over het algemeen is het grafisch gewoon zeer zeer matig. Het wordt echter pas helemaal pijnlijk wanneer je een blik krijgt van dichtbij wanneer er een punt gescoord wordt.

Veelal wordt de bal gewoonweg niet geraakt door de spelers. ballen botsen op een virtuele muur van lucht die een ruimte laat tussen de bal en lichaamsdelen en soms als een strandbal wegspringt. Colission detection is onbestaande in deze game, en voor een sportspel waar de bal centraal staat is dat erg triest. Het oogt op die manier allemaal erg amateuristisch en klunzig. We hadden de game heel graag goed gevonden, want een goede volleybal-game is er in jaren niet geweest. Maar dit? This ain't it Chief.

Hoe graag we ook een goede volleybal-game wilde: Spike Volleyball is dat niet. De afwerking van de game is zo slordig, het visuele van de baltoetsen oogt zo belachelijk dat het de game helemaal de afgrond in trekt. Dat en het complete gebrek aan vlotheid maakt het een slechte poging. Enkel voor de échte vollebal enthousiastelingen die al jaren dromen van een game.

4/10

@ Game4Me