Review: Metro Exodus

Ontwikkelaar: 4A Games Uitgever: Deep Silver

Platformen: PC, PS4, Xbox One Genre: Actie, Shooter

Releasedatum: 15 februari 2019 Adviesprijs: € 59,99

De Metro-reeks heeft zijn trilogie te pakken. Na het eerste avontuur in 2010 waren we verkocht aan de enge, claustrofobische shooter en de sequel Metro Last Ligjtht bleef niet lang uit. Nu, ruim zes jaar later vervolgen we het avontuur van Artyom en co. in Metro Exodus. We kennen allemaal de inherente betekenis van het woord 'exodus', dus waren wij benieuwd in welke richting het verhaal ons ging duwen.

Metro Exodus begint erg claustrofobisch en boordevol enge sfeer. Een beetje zoals we de Metro-reeks leren kennen hebben. Artyom gaat met zijn radio naar buiten en moet weer naar binnen vluchten, door de riolen gaan om uiteindelijk fel gehavend bij zijn maats aan te komen. Dat zijn de beste momenten in Metro Exodus, wanneer je ouderwets door kleine, donkere ruimtes navigeert terwijl de enge geluiden je kippenvel doen krijgen en de monsters uit eender welke hoek op je afgevlogen kunnen komen. Maar daar blijft het niet bij. We krijgen nog een keertje de 'oude' Metro-stijl van gamen, maar al snel zitten we op de trein richting buitenwereld.

De game speelt zich dus niet uitsluitend af in de metro, maar vooral buiten. De trein is je bevroren Ark van Noah en hoe we daartoe komen is een aardig stukje verhaal. Dat kan echter niet gezegd worden van de rest van het verhaal. Te simpel en rechtlijnig. Het verhaal is duidelijk en probeert bepaalde emoties over te brengen naar de gamer, maar dat lukt niet. Om diverse reden, maar vooral omwille van het gebrek aan goede voice-acting. Artyom zegt sowieso helemaal niets gedurende de hele game, maar de personages die wel babbelziek zijn, hebben hun stemmen enorm monotoon en slecht ingesproken gekregen. De emoties in de stemmen ontbreken, en dat is heel erg jammer voor een game die emoties probeert over te brengen.

Gelukkig is er de gameplay die wel sterk is, om de game naar een hoger niveau te tillen. Die is deze keer minder claustrofobisch. We gaan veel buiten verkennen, in een open-wereld, wat helemaal anders is dan in de voorgaande twee games. Er zijn nog rechttoe, rechtaan stukken, maar overall is het verkennen en overleven wat de klok slaat. Dat betekent véél monsters afknallen, zoeken naar materialen om kogels en materialen als medkits te craften en angstvallig afwachten of je wel genoeg kogels op zak hebt om te overleven. Dat geeft een nog heverige survival tint aan het geheel, omdat je de map helemaal gaat aflopen en het kleinste hutje onderzoekt in de hoop een beetje materialen te vinden.

Het craften op zich is relatief simpel gehouden. Met enkele drukken op de knop sla je aan het craften en maak je munitie, medkits en meer. De ontwikkelaar heeft het geheel niet willen bemoeilijken door het craften te ingenieus te maken en voor een game als deze werkt dat best. De game doet veel dingen goed, en vooral de dingen die het goed moet doen. Survival, craften en ook het knallen. Het voelt allemaal niet reuzevlot aan, maar met de vrieskou, sneeuw en barre omstandigheden hebben we het gevoel dat dit zo hoort. Het is allemaal wat log en je hebt de wendbaarheid van een cementmolen, maar het stoort niet. Het moet zo zijn in een Metro-game en het slaagt er in om een rauwe shooter-ervaring af te leveren.

Al is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. De voice-acting kwam al ter sprake, maar ook de laadtijden tussen locaties zijn wat te lang. Nu lijkt dit vooral een console-probleem en lijkt de PC-versie daar geen hinder van te ondervinden, maar ook op console verwachten we op dat vlak een iets vlotter spel. Los daarvan ziet de game er wel heel erg goed uit. De desolate wereld boven de metro ziet er prachtig en triest uit tegelijk. Het ademt een post-apocalyptische sfeer en details zoals je rugzak neerzettne om te craften en tijd tot tijd je vizier afvegen om zichtbaarheid te krijgen dragen bij tot de immersie en beleving van de game.

Metro Exodus doet een paar dingetjes minder,, maar het doet vooral heel veel goed. Wat ons betreft een geslaagde trip naar de wereld boven de metro. Een coole survival shooter die er én goed uit ziet én je een gevoel bezorgt van alsmaar verder te willen spelen. Knap.

8/10