• Simon

Review: God Eater 3

Ontwikkelaar: Marvelous First Studio Uitgever: Bandai Namco Entertainment Europe

Platformen: PC, PS4 Genre: Actie

Releasedatum: 8 februari 2019 Adviesprijs: € 59,99

Deze maand verschijnen er heel wat games en één daarvan is de nieuwste iteratie in de ondertussen toch wel langlopende reeks van God Eater-games. De allereerste verscheen zowat 9 jaar geleden, maar deze game is speciaal. Het is namelijk de allereerste die van bij het begin ontwikkeld is voor console. De vorige games verschenen pas na de handheld-release op console, dus de verwachtingen waren toch wel een beetje hoger.

God Eater begint alvast heel erg sterk, met inleidende filmpjes die de setting moeten duidelijk maken. Qua verhaalvertelling meteen geslaagd, al kunnen we ook al zeggen dat het verhaal daarna geen hoge vlucht meer neemt. Dat ons hoofdpersonage omgevormd wordt tot een God Eater en speciale krachten krijgt werd goed uit de doeken gedaan, maar daarna krijgt het verhaal geen sterke invulling, wat jammer is. Want de game heeft toch wel een aardige speelduur. Een speelduur die gevuld wordt door een eenvoudig missiesysteem, maar zeker niet door eenvoudige combat. Dat maakt het gebrek aan een sterk verhaal en personages toch wel wat goed.

Het missiesysteem is dus vrij simpel. We krijgen missie na missie voorgeschoteld in verschillende gebieden. Missies met een tijdslimiet en telkens nieuwe en grotere Aragami's om te vernietigen. Daartussen nog wat optionele missies om extra loot en craftmaterialen te scoren. Daar is niets wereldschokkends aan, maar deze God Eater-game weet de combat wel goed te brengen. De God Arcs, je wapens, zijn heel erg spectaculair en gevarieerd maar je kan ook allerhande speciale aanvallen inzetten. De zogezegde Burst Arts en Dive attacks.

Beide aspecten voegen heel wat toe aan de combat en ze uitbouwen en de baas kunnen vergt wat oefening. Een simpele game is het dus niet. De combat heeft diepgang en ziet er spectaculair uit. Net als de monsters. Gevarieerd design zorgt ervoor dat er schrikwekkende monsters voorgeschoteld worden en de combat dat we moeten zoeken naar de juiste aanpak. Dus hebben we een sterke game? Min of meer. De combat is dik in orde en gevarieerd, maar de missiestructuur en het mindere verhaal zorgen er wel wat voor dat de game niet de sterke hack 'n slash-game is die we dachten dat het zou worden. Want potentieel is er aanwezig, maar er is teveel dat ons uit de game haalt.

En dan hebben we het niet noodzakelijk over de speltechnische zaken. De gameplay is vloeiend, de combat diepgaand en cool maar naast het verhaal en de missiestructuur zijn er ook nog de graphics. Ja, graphics zijn niet alles. Dat is een feit, maar een spel anno 2019 mag visueel echt wel wat meer om het lijf hebben dan God Eater 3 naar de tafel brengt. De modellen, zowel van de personages als de monsters, zijn best oké, maar de omgevingen zijn bij momenten enorm lelijk. Lage resolutue textures, hoekig, ... alles wat je niet wil in een moderne 2019-game. En daarmee wil ik niets zeggen over het design, want qua design zijn zowel monsters als omgevingen gevarieerd. Maar puur visueel is het een zwakke game.

God Eater 3 heeft heel wat in zijn mars, maar ziet zijn opmars gefnuikt door een matig verhaal, repetitieve aard van de missiestructuur en lelijke visuals. Toch is het geen slechte game. De speelduur geeft je waar voor je geld en de combat is erg diepgaand. De fans van de reeks zulen de game zeker appreciëren.

6/10