Review: Monster Energy Supercross 2

Ontwikkelaar: Milestone Uitgever: BigBen Interactive

Platformen: PC, PS4, Switch, Xbox One Genre: Race

Releasedatum: 8 februari 2019 Adviesprijs: € 59,99

Liefhebbers van Motocross-games keken vorig jaar reikhalzend uit naar de Supercross-game van Monster Energy, ontwikkeld door Milestone. De game had een leuke flow, toffe racer maar als game in zijn geheel bleek het wat matig. De aankleding, de carrière mode, allemaal wat basic. Een jaar na datum is de opvolger er al, en hopelijk was dit een betere game.

Monster Energy Supercross 2 draait natuurlijk zoals alle racegames vooral om de carrière mode. In de vorige game was een veelgehoorde kritiek dat het wat te basic was en er te weinig 'te doen' viel. Nu is de carrière mode nog steeds vrij basic qua opzet. Je maakt een rijder aan, kan van alles en nog wat vrijspelen om die rijder visueel aan te passen en je haspelt de ene race na de andere af in de zoektocht naar de hoogste glorie. Op zich dus standaard carrière stuff. Al heeft de ontwikkelaar nét dat tikkeltje meer moeite gedaan om invulling te geven aan het geheel. Je kan je weekagenda helemaal zelf instellen met promotiedingetjes of sponsorevents en trainingen.

Helaas weet Milestone de carrière mode daar toch niet mee op te fleuren. Het klinkt mooi, maar meer dan een klein filmpje dat je na twee keer gewoon overslaat stellen de promotie events niet voor. Jammer. Men had daar iets meer interactie of invulling aan kunnen geven en zo komt het gewoon wat lui over. Geef het game-vee wat om naar te staren en het loopt los. Maar zo werkt het natuurlijk niet. De trainingen zijn wél interessant. Je kan allerhande doelen aangaan en die zijn best lastig. Maar ze oefenen je skills wel, wat nodig is. Want de game is niet makkelijk. En zo komen we bij de gameplay, toch het allerbelangrijkste. En die zit goed, net als in zijn voorganger. Het racen op zich gaat nog altijd enorm vlot. De ontwikkelaar zegt enkele aanpassingen gedaan te hebben, maar of die echt voelbaar zijn?

Het goed nemen van heuvels en bochten en je gewicht verdelen is nog altijd cruciaal, maar het lijkt ons na het spelen niet dat dit zulke ingrijpende veranderingen met zich meebrengt. Maar het blijft dus enorm fijn, en het snelheidsgevoel is er. Al zijn er ook minpuntjes. Duels bijvoorbeeld. Je kan wel érg veel doen vooraleer jij of je tegenstander tegen de vlakte gaan en hier en daar was er ook een bug te bespeuren. Zo vielen we, reden we laatst en kwamen we opeens bij een heuvel waar iédereen vast zat. Zo reden we naar de eerste plek en bleef iedereen bij die heuvel staan. Bizar, en het neemt je helemaal uit de race.

De parcoursen waarop je jouw kunsten mag tonen zijn dik in orde. De gesloten stadions hebben een leuke sfeer en visueel ziet het er allemaal iets beter uit, maar het zijn niet de verbeteringen die je verwacht om een nieuwe Supercross-game na een jaartje uit te brengen. De game beoordelen op basis van dat is moeilijk. Want al bij al is het een leuke motocross-game als we het hebben over pure gameplay en visuele representatie. Als we de vorige game in acht nemen, is er net te weinig verbetering om een nieuwe aankoop te rechtvaardigen, want je kan je evenzeer vermaken met de vorige game. Als we toch een troef moeten vernoemen is het misschien wel de betere track editor. Parcoursen maken is vrij gebruiksvriendelijk. Veel track editors vragen veel tijd om een degelijke track te maken en wat inzicht, maar deze niet. Zonder veel tijd en kennis maak je toch toffe tracks, wat in een game als deze absoluut een pluspunt is.

De tweede game van Monster Energy Supercross is op zichzelf gewoon een fijne motocrossgame die best wel te pruimen valt. Ben je echter sinds februari vorig jaar aan het modderduivelen in de eerste game, biedt de opvolger te weinig meerwaarde om de eerste aan de kant te schuiven. Een dubbeltje op zijn kant.

6,5/10