Review: Kingdom Hearts III

Ontwikkelaar: Square Enix Uitgever: Square Enix

Platformen: PS4, Xbox One Genre: Actie, RPG

Releasedatum: 29 januari 2019 Adviesprijs: € 59,99

It's been a while... De magie van Kingdom Hearts betoverde ons gamershart 17 jaar geleden voor de allereerste keer. De Disneywerelden gecombineerd met hack 'n slash actie-RPG gameplay had iets betoverend over zich, en drie jaar later werd dat overgedaan met de sequel. Er volgden nog games, maar die waren gereserveerd voor handhelds als PSP en DS. Nu, 14 jaar later, krijgen we een kersverse game ontwikkeld met moderne technologie. De handheld remasters voor console de laatste jaren buiten beschouwing gelaten. Maar we zijn nu ouder, veel ouder. Weet de magie ons ook in dit derde consoledeel te betoveren?

Laat ons maar meteen met de deur in huis vallen: ja, dat kan het. De moderne technologie achter de consoles tovert een wereld op het scherm die meer kleurrijk is dan ooit en van het scherm spat. En wanneer het verhaal uit de doeken gedaan wordt - Sora is zijn krachten kwijt na de gebeurtenissen in Dream Drop Distance - waar Sora zijn krachten opnieuw moet terugvinden met de hulp van Donald en Goofy zijn we meteen weer mee. Daar draait het verhaal om, verloren krachten. Maar ook om Aqua die gezocht wordt door Mickey, Maleficent en pete die een zwarte box zoeken en de 'Organisation'. Klinkt als heel wat ,dat is het ook, maar we gaan er allemaal niet teveel van verklappen. Laat ons kort zeggen dat het verhaal, als je geen KH-game hebt gespeeld, overweldigend kan zijn. Maar anderzijds kan je het wel spelen zonder voorkennis. Het verhaal en de gameplay slepen je immers al snel helemaal mee.

Maar de game dus. Die slingert ons helemaal terug naar de gloriedagen van de PS2. We bezoeken nog steeds tal van werelden gebaseerd op Disney franchises als Toy Story, Pirates of the Caribbean, Frozen, Winnie The Pooh... een mix van nieuwe en terugkerende werelden, maar allemaal prachtig vormgegeven en met elk hun eigen kenmerken en dingetjes die de game zo cool maken. Op het vlak van de werelden te bereiken heeft deze nieuwe game iets nieuw. Wel, je doet het nog altijd via het Gummi schip dat je op allerhande manieren beter en groter kan maken, maar je kan vrij rondvliegen. Niet doelloos, de ontwikkelaar heeft het universum bezaaid met gevechten, ronde schatkisten je met een minispelletje kan openen en meer. Nu, dit is geen verplichting. Je kan ook de marker plaatsen en naar de wereld vliegen die je wil. Een goede keuze om het optioneel te laten, want zelf vonden we het vrij rondvliegen afleidend en deden we het niet zo verschrikkelijk graag. Maar de optie is er, en wie weet doen anderen dat wél met plezier.

Visueel festijn

Eens op de werelden draait het natuurlijk vooral om combat, en die is om duimen en vingers van af te likken. De combat voelt wel vertrouwd aan, met je keyblade en magic, maar er zijn ook nieuwe dingen in de mix gegooid en omdat de game visueel de moderne lat ruim overgaat is het bijwijlen een kleurrijk festijn op je scherm. Wil je standaard combat, gebruik je uiteraard je Keyblade, waarvan je er verschillende kan krijgen met elk zijn eigen voordelen, en je kan Keyblades door gebruik sterker maken. Allemaal fijn en het speelt énorm vlot, maar dé visuele festijnen in gevechten zijn te rapen bij de speciale krachten. Die worden doorheen de gevechten geladen en met een druk van de driehoek begint een maffe kracht vorm te nemen. In de vorm van attracties vooral, zoals Splash, vuurwerk, mad tea cups, de piratenboot... Allemaal zien ze er zo lekker kleurrijk en chaotisch uit en vaak kunnen je ze redden uit penibele situaties. Goed, af en toe kan het chaotisch overkomen en de camerastandpunten voelen bij sommige specials niet zo lekker, maar het ziet er zo ongelofelijk goed uit...

Daarnaast kan je natuurlijk ook nog links uitspelen, wat basicly de summons uit vorige games zijn. Ook weer spectaculair en krachtig en zo heeft Kingdom Hearts III combat die heel erg rijk en cool is. Ook al omdat verschillende vijanden andere tactieken vragen en de boss fights zo gemaakt zijn dat je werkelijk alles uit de kast moet halen om als overwinnaar uit de bus te komen. De combat is dus niet alleen enorm gevarieerd, de game zorgt ervoor dat je alles gaat verkennen. Cruciaal daar in is het samenstellen van Sora's, maar ook Donalds en Goofy's combattroeven. De game is dus meer dan alleen maar vrolijk rondhossen in Disneywerelden.

En die Disneywerelden zijn wat de game maken. Het is geweldig om in de werelden rond te lopen, want ze zien er schitterend uit. Die kan zomaar één van de mooiste games van het jaar worden. De werelden die we al kenden voelen helemaal anders aan omdat ze er zoveel keer beter uitzien, en er zijn aanpassingen. Denk maar aan het restaurant in Twilight Town waar Remy uit ratatouille de chef is, of nog in Twilight Town het bioscoopscherm dat een toffe cartoon van Sora en Mickey toont. In elke wereld heb je wel van die leuke details die de game perfectioneren. Visueel is er met Caribbean trouwens één wereld die er uitspringt. Pirates of the Caribbean is immers geen animatiefranchise, en buiten dat het absoluut onze favoriete wereld is, is het ook nog eens eentje die visueel dus apart is. Realistischer. Ook daar heeft de ontwikkelaar goed werk geleverd met de gezichten van personages die haast fotorealistisch lijken. Knap!

Geweldige gameplay, fantastische visuals... Niets verkeerd aan de game? In principe niet. Kingdom Hearts benadert haast de perfectie als het gaat om gamebeleving. Als we toch een puntje van kritiek moeten geven, is het misschien dat de balans in verhaalvertelling niet helemaal goed zit. Erg cool verhaal, daar niet van,maar het eerste deel van de game is enorm cut-scene heavy. Haast evenveel filmpjes als playtime. Dat betert in het tweede deel, wanneer de game ook veel sneller gaat en het tempo hoger ligt. Qua verhaalvertelling had de game dus wel beter gedoseerd kunnen zijn ,maar het is nu ook niet dat dit een erg storend element is. Het had de game wel perfect kunnen maken. Dat is het nu niet. Nét niet.

Kingdom Hearts III liet maar liefst 14 jaar op zich wachten. 14 jaar zonder nagelnieuwe consolegame in de franchises. De spellen op PSP, Gameboy Advance en DS waren leuk, maar er gaat niets boven een kersverse ervaring op groot scherm. En het wachten is beloond. Kingdom Hearts III is in alle opzichten het spel dat het moet zijn. Kleurrijk, Disney galore, heerlijk om spelen en uren die voorbij vliegen. Wanneer je de game gaat uitspelen, zal dat met pijn in het hart zijn.

9,5/10