Review | Ace Combat 7: Skies Unknown

Ontwikkelaar: Project Aces Uitgever: Bandai Namco Entertainment Europe Platform: PS4, Xbox One Genre: Actie Releasedatum: 19 januari 2019 Adviesprijs: € 59,99

Games en vliegen, het is geen simpele combinatie. Je hebt niet zoveel games die het doen, en als ze het doen voelt het vaak niet goed aan. Te arcade-achtig en geforceerd. Je hebt natuurlijk de Flight Simulators van deze wereld die het allemaal hyperrealistisch voorstellen, maar dé reeks voor gamers met vliegnoden was altijd Ace Combat. 5 jaar na Infinity, stijgen we op met Skies Unknown.

De Ace Combat-games staan bekend om hun mix van spectaculaire actie en de hybride van simulatie en arcade. En om hun verhaal. Dat verhaal brengt ons terug naar bekend terrein. Er ontvouwt zich een oorlog tussen Erusea en Ocean Federation en is er nog iets met een 'space elevator'. Het zou uit het Trump-draaiboek kunnen komen. Wel, het verhaal is in deze zevende Ace Combat vooral een katalysator om de actie in gang te zetten en minder om echt een diepgaand verhaal te vertellen aan de gamer. Het verhaal is functioneel en niet zozeer sterk. Dat is jammer, maar de focus ligt op gameplay en misschien is dat maar goed ook.

Wanneer een game met dogfight-actie te ambitieus wordt en op alle vlakken wil uitblinken kan het wel eens tegenvallen. Project Aces focust op gameplay en dat merk je. Het bestieren van je snelle jet - je kan trouwens kiezen tussen twee settings, waarvan ééntje lastigere dan de andere - voelt vrij goed aan. In het begin mistte we wel een gevoel van snelheid en draaiden we met de snelheid van een cementmolen, maar dat bleek nog maar het begin. Zoals RPG's een skill tree hebben, hebben we hier een tree waarin je nieuwe vliegtuigen en accessiores / wapens kan vrijspelen. Elke missie beloond je met MRP en die kan je spenderen in die tree. Het echt goed doen in de missies wordt dus een extra 'incentive' meegegeven omdat je niet zomaar van alles vrij kan spelen, maar genoeg currency moet verzamelen om de nieuwe dingen te kopen en gebruiken.

Eens je goed in de game zit, merk je dat de dogfight-actie best knap in mekaar zit. Het scheren langs mekaar, het zoeken van vijanden, mikken en knallen voelt vrij natuurlijk aan. Voor zover we als iemand die nooit in een gevechtsvliegtuig gezeten hebben dat kunnen weten natuurlijk. Maar het voelt goed en het is gewoon fun. De game wisselt ook genoeg af in de missies tussen grond en luchtgevechten en de actie in de lucht ziet er gewoon heel erg goed uit.

Dat kan niet noodzakelijk gezegd worden van de omgevingen. Als je wat lager vliegt valt op dat de grond en natuur niet bepaald mooi oogt en wanneer we naar een doel vliegen heeft de game een enorme last van pop-up. Je ziet de bomen, gebouwen en struiken als paddenstoelen uit de grond schieten, wat ons een beetje stoort. Grafisch dus geen foutloze game, al is het in de lucht en tijdens de actie echt wel goed. Ook de weersomstandigheden worden goed gebruikt. Wolken en regen beïnvloeden de handling van het vliegtuig en je wapens en het ziet er vrij realistisch uit.

Qua gameplay weet Ace Combat 7 dus best te overtuigen. Alleen voelt de multiplayer wat minder geslaagd aan. De ontwikkelaar heeft er wel voor gezorgd dat de single- en multiplayer een goede synergie hebben door de vrij gespeelde vliegtuigen en wapens in de campagne beschikbaar te stellen in de multiplayer. Qua creatieve beslissingen een hele goede beslissing. Er zijn wel maar twee modi met team deathmatch en free-for-all, al wordt die laatste misleidend Battle Royale genoemd. Geen honderd vliegtuigen die de lucht in vliegen en mekaar afmaken, maar de standaard free-for-all. Beetje weinig creativiteit op dat vlak, maar wel tof, net als de campagne. Want de gameplay blijft tenslotte hetzelfde.

De game verschijnt op PS4, PC en Xbox One en de PS4-versie heeft tegenover de Xbox One-versie nog iets extra. Dan hebben we het natuurlijk over VR. De PSVR headset heeft weer een nut bij deze game, maar we moeten zeggen dat we er niet écht fan van zijn. De campagne kan je in VR spelen, maar als je zowel gewoon als in VR speelt zie je dat er voor de VR-versie grafisch is aangepast. De bewegingsvrijheid is iets minder en er zijn minder vijanden tegelijk in beeld. Iets dat door de technische beperkingen van VR gedaan moet worden, maar het geeft een ander gevoel. Het is anderzijds wel heel erg cool dat je de luchtgevechten in VR kan beleven en visueel is het wel nog steeds solide. Het is allemaal sneller en veel intenser, maar vooral cool in korte stukken. Wie last heeft van motion sickness, gaat dat bij dit spel nog meer hebben dan bij andere VR-games. VR is vooralsnog, ook bij deze game, een gimmick.

Ace Combat 7: Skies Unknown is een knappe game. Sterke combat in de lucht zie je niet zo vaak. Games in dit genre falen vaker dan ze lukken en dat doet Ace Combat 7 zeker niet. Leuke gameplay, in de lucht coole visuals en een interessant systeem om dingen vrij te spelen en te combineren in de multiplayer. Anderzijds zijn de omgevingen visueel minder, is de VR vooral een gimmick en de multiplayer vrij beperkt. Toch een goede game en een van de betere Ace Combat-games die de de laatste tien jaar verschenen.

7,5/10