Review: Vane

Ontwikkelaar: Friend & Foe Games Uitgever: Friend & Foe Games Platform: PS4 Genre: Platformer Releasedatum: 15 januari 2019 Adviesprijs: € 21,99

2019 is traag van start gegaan op gamegebied. Zoals élk jaar van start gaat. De eerste echte topper verschijnt pas eind deze maand en voor het overige zijn het vooral remasters van wat oudere games die gamers dit jaarbegin bezig moeten houden. En tussen die remasters en topper verscheen zopas Vane. Een experimenteel avontuur van ontwikkelaar Friend & Foe.

Context of verhaal is iets wat deze game vooral vreemd is. Je wordt gedropt in de game als kleine jongen en moet een natuurramp zien te ontsnappen. Alles rond je stort in en je moet een uitgang zoeken. Dit eerste gedeelte is vrij recht voor de raap en je moet je weg niet echt zoeken, maar het is geen indicatie voor wat de rest van de game wordt. De rest van het spel wordt niet lineair, integendeel. Het mondt uit in een explorerende, avontuurlijke platformer waar je... kop noch staart aan lijkt te krijgen.

Dat klinkt negatief, en dat is het toch ook een beetje. Vane laat de speler volledig los. Na de eerste korte level verandert de jongen in een vogel ten midden een woestijn. Zand zover het oog kan zien. De game laat de speler los door je geen enkele indicatie te geven van wat je moet doen. In geen enkele level. Op zich kan het verfrissend zijn dat je als speler niet bij het handje gehouden wordt, maar de puzzels en mechanieken in elke level zijn een geheim zolang je het niet ontsluiert. En je zou op zijn minst toch mogen weten wat je nu juist moet oplossen om verder te kunnen gaan met je avontuur.

De speler verandert ook willekeurig van vorm. Van jongen naar vogel en terug. Context er rond of het waarom wordt ook niet gegeven. Je kan zeggen dat de game dit overlaat aan de interpretatie van de speler, maar er moet gezegd worden dat er ook geen frame geschetst wordt waaruit je die interpretatie kan afleiden. Een beetje teveel mysterie dus, en dan lijkt het alsof de ontwikkelaar té hard probeert om een experimenteel buitenbeentje in gameland te creëren. Neem daarbij dat het niet altijd even vlot speelt en je hebt een game die zijn best doet origineel en speciaal te zijn, maar toch een beetje op zijn bek gaat.

Het meest memorabele zijn misschien de visuals. Want die zijn wél heel erg goed. De wereld ziet er enorm cool uit, de levels zijn creatief en de visuele stijl bijzonder. Vane is voor het artistieke oog een lust, en dat verdient alle lof. Alleen zijn knappe visuals die best wel intrigeren niet genoeg op een straffe game te maken. Het narratief is te beperkt en er wordt tevéél overgelaten aan de interpretatie van de gamer. Daarmee wordt het bijwijlen té experimenteel en zelfs ietwat saai. Vane is een experiment, maar experimenten mislukken wel eens. Zoals nu.

De bedoeling van ontwikkelaar Friend & Foe Games is duidelijk. En die intentie is zelfs niet slecht. Het idee is niet goed uitgevoerd, maar het is visueel heel interessant en het concept spreekt aan. Maar een sterk concept is maar zo goed als zijn uitvoering. En dat is het niet.

5/10