Review: Borderlands 2 VR

Ontwikkelaar: Gearbox Software Uitgever: 2K Games Platform: PlayStation 4 Genre: Virtual Reality First Person Shooter, Releasedatum: 14 december 2018 Adviesprijs: € 49,99

In 2009 maakten we kennis met Borderlands en dat was een enorme aangename kennismaking. Drie jaar later werd het nog beter met Borderlands 2, dat zijn voorganger overtrof. De laatste jaren is het Virtual Reality gebeuren ten tonele verschenen en 2K Games en Gearbox Software springen maar al te graag mee op deze trein. Als je een game hebt zoals Borderlands 2 die zes jaar geleden zeer goede resultaten behaalden en je deze First Person Shooter mixed met de wereld van Virtual Reality dan denk je; "dit wordt een enorme hit". Of toch niet? Kom het te weten in onze review van Borderlands 2 VR.

De game zelf blijft in principe ongenaakbaar tegenover het origineel van Borderlands 2, dus gaan we hier ook niet teveel letters aan verkwisten. Naar onze bescheiden mening is het interessanter om het VR-gedeelte helemaal onder de loep te nemen en vooral op dit gebeuren een score te plakken. Borderlands 2 is op zich een geweldige titel om te spelen, zeker als je hem toevallig nog op de PS3 hebt, raden we jullie sowieso aan om deze game te spelen of zeker nog een keer te herspelen. Wat we ons eerder afvragen is het feit of de game wel de moeite is om hem in VR te spelen.

In elk geval hebben we er toch enigszins wat verwachtingen van. We stappen dan ook vol goede moed de VR-wereld binnen van Borderlands 2. Bij het aanmaken van ons personage vallen er ons al bepaalde dingen op, maar we geven het nog het voordeel van de twijfel. De cut-scenes worden niet in VR getoond en dat is langs een kant misschien te begrijpen, maar het zorgt toch voor heel wat verwarring. Althans bij ons toch. Het verspringen van het VR-scherm naar een gewoon scherm in de VR bril doet ons persoonlijk geen deugd. De twijfel wordt op dat moment alleen maar groter.

Eenmaal aan de slag moeten we toegeven dat de wereld van Borderlands 2 VR er heel goed uitziet. De cell shaded graphics doen een glimlach op onze snoet toveren, omdat het ons terug de tijd instuurt richting het origineel. Helaas is dat ook het enige wat ons een glimlach doet bezorgen. Vanaf het eerste moment dat we met de controller aan de slag gaan hebben we de indruk dat er iets niet klopt. Je hebt trouwens de keuze om deze game met je DualShock te spelen, maar je kan ook gaan voor de Move-controllers. We raden het toch eerder aan om de game met de Dualshock te spelen, want met de Move-controllers wordt het helemaal geen pretje. De mogelijkheid om de PlayStation VR Aim controller te gebruiken is geen optie en dat vinden we toch een bizarre keuze.

Je kan ervoor kiezen om normaal te stappen en te lopen, maar ook om je te laten teleporteren. Ook draaien met je personages kan op verschillende manieren. Je kan normaal draaien of in kwartbewegingen. We hebben al deze opties uitgeprobeerd en voor ons bleek normaal lopen en draaien het meest efficiënt. De andere opties waren voor ons onspeelbaar. Het mikken gebeurt met je hoofd en dat waren we al gewoon van Resident Evil 7 VR, dus dat viel op zich mee. Tijdens het spelen van de game viel ons ook enorm op hoe de vijand als klungels schiet. We werden amper geraakt als we in een vuurgevecht terecht kwamen. Door dit euvel maakten we al snel de balans op dat het moeilijkheidsniveau van deze Borderlands 2 VR fors naar beneden is gehaald tegenover zijn originele versie.

Bepaalde teksten waren ook onleesbaar omdat het simpelweg in de hoeken van het VR scherm stond en zo te klein werd weergegeven. We hadden ook dikwijls het idee dat we pal met onze neus op de feiten werden gedrukt, letterlijk dan. We hebben de game al zittend en rechtstaand gespeeld en dat was naar onze bescheiden mening ook niet echt een verschil. We hadden ook de indruk dat we een reus waren in deze game. Zo hadden we op bepaalde momenten in de game de mogelijkheid om in deuropeningen te stappen, maar de muur die zich boven de deuropening vestigden stond steeds op ooghoogte van ons. Ook als je in gesprek ging met NPC's werden deze weergegeven als schijnbaar dwergen.

We hebben al heel wat VR-games gespeeld en bij deze werden we na ongeveer een uur spelen zo misselijk als een krab. Dit was voor onszelf de eerste keer dat we dit ervaren met een VR-game. Juist om deze reden gingen we op onderzoek uit om de settings zo aan te passen dat we van dit probleem verlost konden worden. Helaas vonden we niet direct een oplossing op het internet en zijn we dus zelf maar op onderzoek uitgegaan in de vele opties die deze game rijk is. Uiteindelijk lukt het ons om de game iets aangenamer te kunnen spelen, maar toch kunnen we er niet voor zorgen dat we de game normaal kunnen spelen. We hebben in elk geval heel wat opties moeten aanpassen en dat nam toch wat tijd in beslag. Wat helemaal het toppunt is, is het feit dat deze opties niet gesaved worden en dat je dus telkens als je de game opnieuw wilt spelen al deze opties terug moet aanpassen. Of het aan ons ligt dat we na bepaalde tijd misselijk worden van het spelen van deze Borderlands 2 VR kan best zijn, maar toch vinden we dat we dit moeten vermelden in onze review.

We hadden heel wat verwachtingen voor deze Borderlands 2 VR. Helaas zijn deze voor ons helemaal niet ingevuld. De game zelf blijft geweldig, maar dit is de VR editie, dus geven we zoals het hoort de aandacht aan het VR-gebeuren. Grafisch is de game zeker de moeite waard, maar dan hebben we het wel gehad qua positiviteit. De score wordt enigszins nog een beetje gered omdat het nu eenmaal een Borderlands-game is. Helaas wordt deze score de kelder ingejaagd door het VR-gedeelte. Bepaalde teksten die onleesbaar zijn, geen ondersteuning van de PlayStation VR Aim controller en dan nog maar te zwijgen over het gebruik van de Move-controllers waardoor je de indruk krijgt dat je voor de eerste keer een game speelt. De verhoudingen op gebied van ooghoogte en de grootte van je personage gaan volledig de mist in. Ook het veranderen van de opties die niet gesaved worden waardoor we heel wat tijd verloren geeft je niet de drive om deze game verder te spelen. Ook het feit dat we de game best speelden met een emmer naast ons, omdat we telkens zo misselijk als een krab werden, maakt ons niet echt gelukkig. Alhoewel dat dit laatste puur persoonlijk kan zijn. We vinden het zeer spijtig dat een geweldige game als Borderlands 2 die perfect speelbaar kan zijn voor VR zo de mist ingaat.

4/10