Review: RIDE 3

Ontwikkelaar: Milestone Uitgever: Bandai Namco Entertainment Europe

Platformen: PC, PS4, Xbox One Genre: Race

Releasedatum: 30 november 2018 Adviesprijs: €59,99

De laatste jaren heeft racen één synoniem dat alsmaar nadrukkelijker aanwezig is in de videogamewereld. En dan hebben we het natuurlijk over ontwikkelaar Milestone. Alleen al dit jaar heeft de studio tig racegames uitgebracht en allemaal in diverse aspecten van het racegenre. Hun paradepaardje is de laatste jaren RIDE en die kreeg in een voor de studio druk jaar een derde iteratie.

De RIDE-franchise doet het goed bij het grote publiek, hoewel de games zelf niet écht wisten uit te blinken. Veel content en voor de échte race-liefhebber waar voor zijn geld, maar in het kransje 'grote' racespellen kon de game zich toch niet fietsen. De derde game is ambitieus en wil alweer wat méér brengen. Méér motoren, méér tracks, betere graphics. Wat elke nieuwe iteratie van een reeks toch wil ambiëren. RIDE 3 weet op bepaalde aspecten te brengen wat het wil brengen. Er zijn effectief méér motoren en méér tracks en voor de petrolheads onder de gamers is het ongetwijfeld een feest, want de presentatie zit strak. Als er één ding is waar RIDE 3 goed in is, is het zichzelf presenteren. Het begint met een ritje op een 'signature' circuit met een strakke motor om dan over te gaan naar je eigen racer te creëren.

Op die manier maak je het toch iets persoonlijker voor de gamer, zeker met de verschillende opties die je kan aanpassen aan je racer. Van je uiterlijk tot maniertjes op de motor. Een aantrekkelijke feature, maar je ziet die natuurlijk wel in meer racegames. Maar het is altijd leuk. Minder leuk is dat ze het niet echt hebben kunnen doortrekken naar de career mode. De hub is goed, de presentatie strak en alles is heel overzichtelijk en duidelijk. Alleen is er tijdens de career mode geen interactie met bijvoorbeeld je team of andere racers en haspel je race na race af om de volgende reeks te kunnen vrijspelen. Inhoudelijk weet de career mode dus alles behalve iets origineel te brengen en wordt het standaard tier-systeem gehanteerd.

Wat wel in de game zijn voordeel spreekt, is dat het wel een echte uitdaging is. Je moet telkens sparen voor een passende motor te kunnen kopen om de races te kunnen rijden, maar het is al een uitdaging om de volgende tier überhaupt vrij te spelen. Het aantal sterren ligt vrij hoog en de foutenmarge die je jezelf kan permitteren ligt laag. Het is dan ook géén game voor beginnende racers. Waar andere racespellen het soms te makkelijk maken om te winnen, ga je hier zomaar niet winnen. Hoewel Milestone het niet onmogelijk maakt voor minder ervaren racers. Er zijn een aantal opties waarmee je het kan automatiseren en zo kan wennen aan het racen, maar de echte voldoening komt natuurlijk bij het meester worden van de racegame en op een degelijke moeilijkheidsgraad te winnen.

Dat is iets wat de game erg goed doet, en dat is ook nog steeds het belangrijkste bij een racegame: de voldoening van te winnen. En dat doe je met gameplay die lekker aanvoelt. De motoren sturen goed, voelen realistisch aan - voor zover dat je dat kan beoordelen wanneer je zelf nooit op eentje gezeten hebt, - en het bochtenwerk is uitdagend. Qua realisme had er nog aan gewerkt kunnen worden. Botsen en crashen kent een grote willekeur in welke impact het heeft en dat gaan race-puriteinen wellicht niet appreciëren. Maar de game racet dus fijn en nog fijner is dat je heel veel motoren kan vrijspelen en kopen en ze vrij goed kan aanpassen. De ontwikkelaar liegt niet wanneer ze beweren dat ze de meest uitgebreide motoracegame zijn.

Het racet dus fijn en de mogelijkheden zijn groot. Toch weet de game zich niet op te werken tot een topper in het genre. Dat komt enerzijds door de standaard structuur van de career mode, maar ook door de losse invulling van de andere modi. Er zijn er wel een aantal, maar ze lijken niet aantrekkelijk genoeg voor de gemiddelde gamer. Ook grafisch valt de game wat tegen. De nieuwe Unreal 4 Engine die gebruikt wordt zorgt voor een aantal verbeteringen die zichtbaar zijn voor een leek, maar het blijft wat tegenvallen. De motoren en modellen zijn heel erg knap, maar de omgevingen en circuits blijven 'below par'. Maar dat alles maakt van RIDE 3 natuurlijk geen slechte racegame. Voor liefhebbers van motoren is dit gewoon een erg fijne, uitdagende en uitgebreide game, maar het mist gewoon enkele checkpoints om er een straffe racegame van te maken.

RIDE 3 is de beste game van de reeks. Dat durven we met stellige zekerheid te zeggen. Toch weet het nog geen topper te worden. Het racen zit goed in mekaar en de lijst motoren is gigantisch, maar qua career mode en het grafische aspect weet alles behalve te overtuigen. Toch is RIDE 3 een erg degelijke racegame met heel wat content dat de petrolheads onder de gamers voldoening zal geven.

7/10