Review: The Council - Episode 5: Checkmate

Ontwikkelaar: Big Bad Wolf Uitgever: Focus Home Interactive

Platformen: PC, PS4, Xbox One Genre: Avontuur

Releasedatum: 25 september 2018 Adviesprijs: €29,99

The Council heeft haar einde eindelijk bereikt. De vierde en voorlaatste episode bouwde goed naar een finale toe, en die finale is sinds 4 december verkrijgbaar. Het politiek verhaal was intrigerend en goed, de personages interessant en het verhaal sterk. Zorgt dat voor een prima conclusie?

Een game die keuzemogelijkheden binnen dialogen zo hoog in het vaandel draagt, moet die beloftes in de laatste episode wel waarmaken, anders heb je toch een beetje gefaald. Maar geen vrees, want vrijwel in het begin van de vijfde en laatste episodes voelen we dat keuzes die we gemaakt hebben met Richet invloed hebben op het verhaal. Er zijn callbacks, over beslissingen of de manier waarop we iemand hebben aangepakt. Wat ons betreft is dat misschien het beste voorbeeld van keuzegevolgen in een game als deze die we de laatste jaren gezien hebben.

Het laatste stukje van The Council brengt alles dus mooi samen. Het vorige wist qua verhaal niet altijd te overtuigen, maar het bleek ongegronde vrees dat dit zich zou doortrekken naar deze vijfde episode. Integendeel. Achter elke confrontatie zat een reden, achter elke beslissing een motivatie en dat blijkt. Het meest belangrijke van een laatste episode doet The Council goed. Het neemt de zaadjes die de voorbije maanden geplant werden, en doet ze mooi samenkomen. Maar helaas zonder dat het uitzonderlijk of spectaculair wordt. Het is goed, sterk, maar blaast ons finaal niet van de sokken terwijl we dat wel verwacht hadden.

Voor het overige is het de game die we kennen. We gaan op verkenning, interageren met andere personages en lossen puzzels op. Wie gehoopt had dat we nog iets anders qua gameplay voorgeschoteld kregen komt van een kale reis thuis. Niet dat het daarom niet goed is, maar de finale had gediend geweest om even met iets fris te komen. Al krijgen we dat wel eventjes in het verhaal wanneer bovennatuurlijke elementen tevoorschijn komen en de sfeer veranderen, maar verwacht niets wereldschokkends.

Het vijfde en laatste deel van The Council is een goede afsluiter van de reeks. Het absolute topniveau van de eerste episode haalde de reeks niet meer, maar het is en blijft een geslaagde game met een sterke afsluiter.

8/10