Review: Asterix & Obelix XXL 2

Ontwikkelaar: Osome Studio Uitgever: Microids

Platformen: PC, PS4, Xbox One, Switch Genre: Platformer

Releasedatum: 28 november 2018 Adviesprijs: € 44,99

Deze maand is het Asterix & Obelix-maand! De geesteskinderen van Uderzo krijgen een nieuwe bioscoopfilm met Asterix: Het Geheim van de Toverdrank en in diens slipstream werd zopas een remaster gelanceerd van Asterix & Obelix XXL 2 uit 2005. Kan de gameplay nog bekoren?

Asterix & Obelix XXL 2 begint met... een enorm lelijk CGI-filmpje dat het begin van het verhaal uit de doeken moet doen. We hebben hier even niet over de in-game graphics, maar de tussenfilmpjes. Die zijn helaas van abominabel niveau. Grafisch werd de game wel serieus opgepoetst, maar de tussenfilmpjes werden ongemoeid gelaten en dat doet pijn aan de ogen. Een serieusminpunt, maar het verhaal wordt uit de doeken gedaan en daaruit blijkt dat Panoramix verdwenen is en hun verraden heeft in opdracht van Caesar Asterix en Obelix mogen uitzoeken waarde druïde is én welke waarheid er schuil gaat achter de beweringen van de Romeinse dubbelagent die hen de informatie verschaft. Grappige noot: de dubbelagent van de Romeinen heeft dezelfde nachtkijker op de snoet als Sam Fisher.

En zo zie je doorheen de game wel meerdere verwijzingen naar destijds populaire figuren - die nu nog altijd populair zijn. Eén van de eerste vijanden lijkt zo sprekend op Nintendo's Mario, maar ook sommige posters bevatten zulke Easter Eggs. Maar de gameplay, is die leuk? Wel, dat valt héél goed mee. Springen en vechten gaat vrij vlot en waar je in het begin nog tutorial-achtige uitleg krijgt van de Romeinse dubbelagent wordt de game pas helemaal goed als alles is uitgelegd. Dan komen er omgevingpuzzels, moet je af en toe eens nadenken en blijkt het vechten iets diepgaander dan dat je zou vermoeden. Leuk, want heel veel hadden we van deze game niet verwacht.

Zo kan je jouw aanvallen verbeteren - wat nieuw is tegenover het origineel - én krijg je midden de gevechten de kans om speciale dingetjes uit te voeren met één van de twee specifieke personages wat een beetje uitdaging met zich meebrengt. De gevechten op zich kunnen ook uitdagend zijn, want soms krijg je véél vijanden tegelijk op je bord, zoals het hoort bij een Asterix-game. Maar sommige vijanden hebben natuurlijk andere kwaliteiten en moet je ze op een andere manier proberen te verslaan, waardoor je meer uitdaging krijgt dan je zou verwachten. Begrijp ons niet verkeerd: we zijn positief, maar het is nu niet opeens een onversneden topper. Wat wel is, is dat de gameplay de tand des tijd - mits kleine aanpassingen van Osome Studio - vrij goed doorstaan heeft.

Het is dus best een fijne game, hoewel het vechten en helmpjes verzamelen soms vrij repetitief kan overkomen, maar het is leuk om tussendoor eens even op te nemen en door te spelen. Dat doen we in omgevingen die visueel weliswaar niet de hoge standaarden van platformgames halen, maar toch aardig opgepoetst zijn. Ze zien er natuurlijk cartoonesk, maar degelijk uit en de gebieden zijn in alle geval vrij gevarieerd en goed ontworpen. Las Vegum ziet er 'ok" uit alsje weet dat de originele game uit 2005 dateert en Microïds natuurlijk niet de grootste uitgever is om zulke remasters uit te voeren.

Asterix & Obelix XXL 2 is zoals zovele remasters een 'trip down memory lane', en de verwijzingen zijn erg leuk maar als je de game destijds speelde is er misschien niet veel aandrang om hem dertien jaar later in huis te halen. Wie de game nu voor de eerste keer zou spelen, haalt best een toffe platformer in huis, maar misschien moet de prijs daar nog ietsje voor zakken.

6/10