Review: Darksiders III

Ontwikkelaar: Gunfire Games Uitgever: THQ Nordic

Platformen: PC, PS4, Xbox One Genre: Actie

Releasedatum: 27 november 2018 Adviesprijs: € 59,99

Zes jaar geleden is het al. Zes jaar geleden dat we op stap gingen met Death om de onschuld van War te bewijzen in een hack 'n slash actiegame die genietbaar was, maar ons niet van onze sokken blies. Toch wilden we graag een derde game zien, maar die hoop werd de kop ingedrukt wanneer THQ failliet ging. Ondertussen zeggen we THQ Nordic én is de derde game zopas uit...

Net als in de voorgaande delen spelen we met een van de vier ruiters van de apocalyps. In de eerste gingen we op stap met War, de tweede met Death en nu met Fury! Samen met haar gaan we op pad om de 'Seven Deadly Sins' te vernietigen die de wereld terroriseren. Het speelt zich simultaan af met de twee voorgaande verhaallijnen, maar daar wordt niet veel naar gerefereerd. Wat wel is, is dat Fury voor een deel een andere spelervaring geeft omdat het één, een vrouw is, en twee ze een dodelijke zweep gebruikt als wapen. Fury speelt lichter en is bewegelijk en op die manier voelt de game toch al niet repetitief aan. Want na twee games met War en Death sloop dat er wel in, omdat de games exact hetzelfde aanvoelden.

En vergis je niet: ook nu is het grotendeels dezelfde gameplay. In een semi-open wereld gaan we allerhande vijanden afslachten met zeven boss fights tussendoor. Die boss fights zijn sterk uitgewerkt én uitdagend en toch wel iets waarnaar je tijdens het spelen naar uitkijkt. Op dat vlak is de game toch geslaagd. Ook de orbs zijn terug. Het verslaan van vijanden levert je orbs op, en daarmee kan je nieuwe vaardigheden kopen. Een béétje RPG, maar heel uitgebreid is het niet. Het ligt in de lijn van de voorgaande games, dus ook op dat vlak is het zo dat je meer krijgt van hetzelfde.

Gelukig is er dus de introductie van Fury en haar bewegelijkheid dat voor andere mogelijkheden zorgt binnen gevechten. Het is nog steeds snelle hack 'n slash gameplay, maar her gaat er allemaal iets vlotter en meer lichtvoetig aan toe. Dat zorgt voor een ander gevoel tijdens de combat waardoor je toch echt het gevoel krijgt van een andere game te spelen. En bovenal: het blijft erg leuk om spelen. De snelle combat, het design van de wereld en zijn personages: het is een game met een enorm tempo en dat is een pluspunt. Helaas heeft Darksiders III ook een groot deel minpunten, en die zijn helaas niet beperkt tot één of twee minpuntjes, wat we nog makkelijk zouden kunnen vergeven.

Het grootste pijnpunt is het gebrek aan technische vlotheid. Ja, de game speelt vlot, maar technisch is het bijwijlen een ramp, waardoor de game onaf aanvoelt. Zo zijn de laadtijden soms heel erg lang. Tot op het frustrerende af. Voorts zijn er ook nog een rits technische bugs en is de game voor het overgrote deel gewoon heel erg lelijk. Jammer, want Dark Souls III is in zijn 'core' toch een toffe game. De laatste Darksiders verscheen in 2012, en het lijkt alsof de franchise daar is blijven hangen. Soms kan je een glimps opvangen van de moderne technologie, zeker wanneer je met Fury in helse gevechten verwikkeld geraakt, maar wanneer je jezelf focust op de omgeving ga je het al gauw een lelijke game vinden. Op zich niet zo erg als de gameplay dat kan overtreffen, maar dat doet het dus niet.

We zijn blij dat THQ gered werd en nu THQ Nordic heet. We zijn blij dat er een derde Darksiders-game gekomen is. We zijn minder blij met het resultaat. De game speelt wel leuk en Fury is cool om mee te spelen, maar gedateerde graphics en technische problemen doen de game een beetje de das om.

6/10