Review: Fallout 76

Ontwikkelaar: Bethesda Game Studios Uitgever: Bethesda Softworks Platformen: PC, PS4, Xbox One Genre: Actie, RPG Releasedatum: 14 november 2018 Adviesprijs: € 59,99

We gaan er niet om liegen, als Fallout-fanboy zat ik enorm hard uit te kijken naar de nieuwe telg van Bethesda Game Studios. Maar ergens ook wel met een bang hartje want Fallout 76 zou de eerste Fallout worden waar er geen NPC's je pad kruisen, maar wel andere online spelers. Zat ik hierop te wachten? Niet bepaald. Stond ik ervoor open? Absoluut, maar toch wel met de bibber in mijn stem. Kan de nieuwe Fallout-telg overtuigen als online multiplayer game of kan je beter in je veilige shelter blijven schuilen en Fallout 76 aan je laten voorbij gaan?

Reclamation Day 2012, na 25 jaar ondergedoken te hebben geleefd in Vault 76 is het de hoogste tijd om het post-nucleaire Amerika opnieuw te bevolken. Je komt terecht in 'Appalachia', een speelwereld die maar liefst 4 maal zo groot is als die van Fallout 4 en een representatie is van West-Virgina. Een wereld die gevuld wordt door echt bestaande landmarks en monsters die verwijzen naar oude folklore-verhalen. Een eerbetoon aan het rijke verleden van West-Virginia, wat nog eens extra in de verf gezet wordt door Appalachian Radio. De Fallout-reeks wordt gekenmerkt door zijn heerlijk sfeerscheppende tracklijst die garant staat voor een onmiddellijke onderdompeling in de post-apocalyptische woestenij. Klassieke tracks die verwijzen naar de rijke koolmijn-geschiedenis van West-Virginie staan opnieuw garant voor uren luisterplezier en voor iedere speler die al ooit een Fallout-game in handen had heeft, voelt het aan als 'thuiskomen'.

Lonely, I'm so lonely

De uitgestrekte woestenij ligt aan je voeten en waar je voorheen menselijke NPC's had die je trektocht op gang brachten en je waar nodig bij stonden heb je nu … niemand meer. Een gedurfde keuze van Bethesda en eentje waarvan we op dit moment nog altijd niet van overtuigd zijn. Waar je voorheen rekening hield met je compagnon en zijn reactie op je morele handelingen gaapt er nu de grote leegte. Quests worden gestart door onder andere het vinden van holotapes en een karrenvracht aan robots die je van de ene naar de andere quest gidsen. Nog altijd fun, maar echt 'connecteren' doet het niet echt. Vergeet niet, je bent nooit echt alleen want je zit in een online survival Fallout-universum en regelmatig zullen andere spelers je pad kruisen en bestaat uiteraard de mogelijkheid om samen met hen op pad te gaan, maar laat ons zeggen dat het op het eerste moment vooral wennen is. Wennen aan het feit dat je niet allemaal met dezelfde quest bezig bent en dus niet altijd het nut van samen spelen komt boven drijven. Uiteraard heb je bepaalde events waaraan je kan deelnemen en dan loont het absoluut wel om ondersteuning te hebben van een schietgrage partner, maar verder werkt het tot op heden niet echt motiverend en zal je vaker langs elkaar heen lopen dan samen op pad te trekken. Iets verteld me dat dit niet was wat Bethesda op voorhand voor getekend had.

Waar je in Fallout 4 voor de eerste keer in aanraking kwam met het bouwen van je eigen huis of kamp, is dit in Fallout 76 verder op punt gezet en is het vooral gebruikersvriendelijker geworden. Vergeet niet dat je in een survival terecht gekomen bent en dat elementaire zaken, zoals eten en drinken, een hoofdrol opeisen wanneer je de wijde wereld van 'Appalachia' verkent. Een eigen basis waar je plantjes hebt staan, een waterzuiveraar en een voorraad aan medicatie is zeker geen overbodige luxe. Komt hierbij ook nog eens het gegeven dat andere spelers je woning of kamp kunnen bezoeken wat ook wel een leuk en vooral ook nuttig gegeven is. Zo zal je als plunderaar watervoorraden en vruchten kunnen 'lenen' en gebruik kunnen maken van de workbenches van andere spelers om je gear terug te repareren. Uiteraard is het ook leuk om te showboaten en uit te pakken met een mooie afgewerkte post-apocalyptische villa.

Something old, something new

Fallout staat al sinds jaar en dag gekend voor zijn enorme waslijst aan bugs en 'mindere' graphics. Je mag van Fallout echter ook niet verwachten dat het zich kan spiegelen aan de grafische pracht van bijvoorbeeld een Red Dead Redemption 2, dit zou niet passen bij de grauwe sfeerzetting waar Fallout zich meester van heeft gemaakt, maar houdt uiteraard ook in dat het voor een Fallout-groentje even verschieten is wanneer de grauwe, korrelige beelden op je 4K-scherm losgelaten worden. Ook de talrijke bugs zijn jammergenoeg nog altijd eigen aan de Fallout-franchise en Fallout 76 ontsnapt niet aan deze nalatenschap. Heel frusterend wanneer je bepaalde quests niet kunt afwerken omdat targets simpelweg niet spawnen of de framerate tot onder het vriespunt zakt en je je 20 jaar terug in de tijd waant. Neem hierbij nu ook nog eens het feit dat je meer dan je lief is geconfronteerd wordt met de onheilspellende boodschap 'Disconnected from server' en je kan je inbeelden dat je je controller maar dan eens aan de kant zwiert op zoek naar een game die deze stabiliteit wel biedt. Zeer pijnlijk en hopelijk maakt Bethesda hier een prioriteit van om de levensduur van Fallout 76 enigszins te waarborgen.

Een nieuwe leuke toevoeging is er voor het levellen. De alom bekende S.P.E.C.I.A.L. heeft een facelift gekregen en werkt nu met een volledig nieuw systeem. Per 5 levels dat je stijgt, krijg je een perk-pakket dat bestaat uit tal van verschillende speelkaarten die je vervolgens aan je vaardigheden kan toekennen. Dit houdt in dat je je niet zomaar kan ontwikkelen in welke richting dat je wilt en dat geluk een belangrijke rol speelt. In mijn ogen een leuke toevoeging, maar ik kan me best inbeelden dat niet iedereen hierop zat te wachten. Nochtans ben ik van mening dat dit de diversiteit tussen de verschillende online spelers alleen maar ten goede komt, iets wat we uiteraard alleen maar kunnen toejuichen.

Fallout 76 voelt aan als thuiskomen, maar met een stevig addertje onder het gras. Het is een gewaagde poging van Bethesda om een nieuwe dimensie aan de franchise toe te voegen. Het is alleen maar de vraag of de support voldoende zal zijn om van deze gewaagde poging een succes te maken. Een MMORPG staat of valt met dit gegeven en op dat gebied heeft Bethesda jammergenoeg een twijfelachtige reputatie.

7/10