Review: Battlefield V

Ontwikkelaar: EA Digital Illusions CE, Criterion Games Uitgever: Electronic Arts Platformen: PC, PS4, Xbox One Genre: Shooter Releasedatum: 20 november 2018 Adviesprijs: € 59,99

.

Vorig jaar brachten Electronic Arts en DICE ons terug naar de Eerste Wereldoorlog in Battlefield 1. Het was een geslaagde terugkeer naar deze barre tijdsperiode. Dit jaar brengen ze een andere donkere periode uit de mensheid naar boven, de Tweede Wereldoorlog. De concurrentie voor Battlefield V is sowieso pittig, want Call of Duty: Black Ops 4 is al enkele weken uit en deze game scoort zeer goed. Kan Battlefield V het verwachte resultaat boeken of wordt het genadeloos neergeschoten door de concurrentie van Call of Duty: Black Ops 4?Al jaren wordt er een strijd gevoerd tussen de twee giganten op FPS (First Person Shooter) vlak. Er zullen natuurlijk altijd gamers zijn die hun favoriete game hebben en trouw blijven aan hun keuze. Wij proberen zo neutraal mogelijk te blijven en vergelijken doorheen deze review toch even deze twee games. Eerst focussen we ons natuurlijk op Battlefield V. Tijdens de eerste momenten in deze game werden we omvergeblazen door de introductie. We kregen ongeveer vijf periodes doorheen de Tweede Wereldoorlog te verduren. Deze introductie duurt amper enkele minuten per periode en weerspiegelt waar we ons aan mogen verwachten. Intense actie omringd door een sfeer die door merg en been gaat. Wederom is deze Battlefield V een streling voor het oog... wat een grafische pracht.

We moeten even bekomen na deze hevige introductie en net zoals in Battlefield 1 beschikt deze game over een singleplayer campagne. Ze behouden dezelfde formule en laten ons kennismaken met tot hiertoe drie War Stories. Een nieuwe War Story staat gepland voor vier december en dit gratis. We doorkruisen Noord-Afrika, Noorwegen en de Provence. Voor elke War Story heb je maximum twee uur nodig om deze te voltooien. Elke War Story beschikt ook over zijn eigen uitdagingen en dit zorgt ervoor dat je de singleplayer campagne op verschillende manieren kan spelen. We vinden het wel een afknapper dat je bij één van de uitdagingen brieven moet zoeken doorheen de levels. Je bent natuurlijk niet verplicht, maar wie alle uitdagingen voltooid wordt beloond met een uniek wapen.

We zijn tevreden met de singleplayer campagne van deze Battlefield V, maar natuurlijk is de multiplayer de blikvanger. Zoals in de vorige Battlefield games zijn de gekende classes aanwezig, Assault, Medic, Support en Recon. In de menu kan je In Your Company selecteren. Hier kan je per class een personage en voertuig kiezen en deze customizen. Elk wapen dat je vrijspeelt kan je via specialisaties aanpassen. Zo kan je kiezen tussen sneller richten of sneller herladen met het wapen. Meer nauwkeurigheid bij het schieten zonder inzoomen of je recoil gaat minder hard. Je kan verscheidene combinaties instellen.

Doorheen de multiplayer kan je ook credits verdienen. Op de eerste plaats natuurlijk door potjes te spelen en hier resultaten te boeken. Je kan ook credits verdienen door in Assignment uitdagingen te selecteren die je moet voltooien in de multiplayer. Zo krijg je als je een Medic uitdaging selecteert drie opdrachten, waarvan je er twee moet voltooien om die extra credits te verdienen. Zo moet je een aantal revives behalen en medische pakketten verdelen onder je teamgenoten. In de Armory kan je terecht om je credits uit te geven. Dit kan gaan tot nieuwe sets kopen voor je wapens of nieuwe personages. Als je jouw specialisatie van je wapens wilt uitbreiden, moet je hiervoor ook credits uitgeven. De multiplayer van deze Battlefield V bestaat uit heel wat modes. Zo hebben we de keuze uit Team Deathmatch, Conquest, Grand Operations, Breakthrough, Frontlines en Domination. Dat is toch al een ruime keuze en dit verdeeld over acht maps. Het aantal maps is misschien wat aan de lage kant, maar er zijn er meerdere in aantocht. De maps zijn wel knap en door dit gegeven wordt nogmaals de nadruk gelegd op de grafische pracht van deze game. Ondanks dat er heel wat modes aanwezig zijn is het volgens ons toch een gemiste kans om de op dit moment populaire mode Battle Royale uit te stellen naar maart.

De multiplayer speelt wel weer heerlijk. Alles valt en staat natuurlijk wel op het gebied van teamplay. Kan je met vrienden spelen zal alles een beetje beter gaan, omdat je dan natuurlijk over de nodige communicatie beschikt. Speel je echter met vreemden moet je wat geluk hebben, want deze factor is alles bepalend om die zuurverdiende winst binnen te halen. Voor ons is de Grand Operations mode de winnaar van de tot hiertoe beschikbare modes. Dit zijn potjes die zeker tussen het half uur en uur gespeeld worden en als je op het bijna einde van het potje de Final Stand te zien krijgt, moeten we onze zenuwen onder controle houden. We worden verplicht naar een gebied te gaan waar er een pittige laatste strijd wordt gestreden. We hebben onze lof al geuit over de grafische pracht van deze game, maar helaas gaat dit wel gepaard met enkele enorme misstappen. We moeten even goed nadenken wanneer we voor het laatst werden geconfronteerd door bugs in een game en geloof ons; dat is toch al een tijdje geleden. Voor wie het echt wil weten is het voor ons persoonlijk geleden van de eerste Telltale-game van Batman. Vooral in de single-player campagne kwamen de bugs bij de vleet. Zo verdwenen er plots struiken en werd er prompt een voorwerp dat eerst niet aanwezig was voor onze neus gebouwd dat ons sterk deed denken aan Minecraft. Tafels die helemaal vernield worden door ontploffingen, maar het materiaal dat op de tafel lag blijft gewoon in de lucht zweven. Dit zijn helaas maar enkele voorbeelden. Hopelijk worden deze problemen snel van de baan gewerkt door updates.

Wat is nu het verschil tussen Battlefield V en Call of Duty: Black Ops 4? De setting is natuurlijk al een groot verschil, maar dit is op zich gewoon een keuze die elke gamer zelf moet maken of hij liever potjes uitvecht in de Tweede Wereldoorlog of liever een robbertje vecht in het hedendaagse tijdperk. Battlefield V beschikt over een singleplayer campagne terwijl Black Ops 4 dit niet heeft. De multiplayer zelf blijft in principe hetzelfde, elke factor van beide games komt terug. Alleen scoort Black Ops 4 wel hoog met hun Black Out mode (Battle Royale) en deze is helaas nog niet aanwezig in Battlefield V. Wat ook een groot verschil is, is het feit dat je in Battlefield V sneller doodgaat en dat vinden wij veel beter tegenover dat je in Black Ops 4 soms een volledige lader moet leegschieten alvorens iemand neer te krijgen. Op gebied van sfeer en grafisch aspect haalt Battlefield V het zonder problemen van Black Ops 4, maar dit gaat dan weer gepaard met meerdere bugs. Dit zijn op het eerste zicht de grootste verschillen tussen deze giganten en net zoals bij FIFA en Pro Evolution Soccer heb je voor ieder kamp liefhebbers. Wij zijn alvast van beide games liefhebber. Iedereen die de vorige Battlefield-games heeft gespeeld, is aan zichzelf verplicht deze Battlefield V-game in huis te halen. Wij hebben ons tot hiertoe al heel goed geamuseerd met deze Battlefield V. De game is ongelooflijk qua sfeer en de grafische pracht spat er vanaf. Helaas gaat dit wel gepaard met een enorm aantal bugs. De War Stories zitten sterk in elkaar en gecombineerd met de uitdagingen kan je deze op verschillende manieren spelen. De multiplayer is wederom zeer goed, vooral Grand Operations is een heerlijke mode. De mogelijkheid om je wapens, personages en voertuigen aan te passen is een leuke toevoeging. Ben je fan van de Battlefield reeks dan weet je wat je te doen staat.

8/10