Review: Grip Combat Racing

Ontwikkelaar: Caged Element Uitgever: Wired Productions Platformen: PS4, Xbox One, Switch, PC Genre: Race Releasedatum: 6 november 2018 Adviesprijs: € 29,99

Het spreekwoord 'Moet er nog zand zijn?', mag gerust aangepast worden naar 'Moeten er nog racegames zijn?' We worden dit jaar gebombardeerd met de ene racegame na de andere, en de ene al meer ingewikkeld dan de vorige. Misschien is het dan eens tijd voor een iets meer complexloze racegame?

Wel, dat dachter ze allezins bij Caged Element en Wired Productions. Met Grip: Combat Racing brengen ze een racegame die niet meedoet aan de ingewikkelde of complexe gameplay-elementen van de moderne racer en al zeker niet aan het fabriceren van talloze content die je doet duizelen. Lekker rechttoe, rechtaan racen is de boodschap en dat doen we op een manier die ons gekatapulteerd in de tijd. Elke gamer of gamejournalist zal dezelfde vergelijking trekken - althans als het een kind van de jaren '90 is - : dit speelt als Rollercage.

Net als in die ondertussen bijna twee decennia oude racegame kunnen we op de muren en plafonds racen en lijkt de zwaartekracht amper te bestaan. Lijkt, want het zijn gewoon onze banden die zulke goede grip hebben, hence de titel. En dat speelt wel heel erg vlot. De controls zijn erg makkelijk en hoewel je racer elke kan opkan en steeds op zijn pootjes terechtkomt als een kat, heb je altijd het gevoel dat je alles onder controle hebt, en dat is toch wel een pluspunt voor een racegame. Maar dat wil niet zeggen dat het niet uitdagend is, want de titel bevat de subnaam Combat Racing voor een reden.

Rollercage en Mario Kart lijken met Grip: Combat Racing een liefdeskind gemaakt te hebben. Je pikt onderweg wapens op en kan de tegenstander zo het leven zuur maken of zelf incasseren en zo kan winst en verlies dicht bij mekaar staan. Alleen... helpen de levels niet echt. De game heeft wel circuits met verschillende wegen en routes, maar echt creatief of bijzonder is het level design niet. Daar valt Grip: Combat Racing wat in tegen, ook omdat het geheel grafisch niet zo erg mooi oogt. Aan de andere kant is het op technisch vlak allemaal erg stabiel, en dat telt natuurlijk ook.

Een grafische tegenvaller, maar toch is de game op bepaalde momenten toch wel leuk. De singelplayer heeft niet zoveel om het lijf buiten de standaard mechaniek van unlocken van levels en andere dingen naarmate je wint, maar het blijft wel leuk om spelen en al helemaal wanneer je online trekt of samen in split-screen speelt in je luie zetel. Maar het is geen game die kan begeesteren of je lange tijd aan het scherm gekluisterd kan houden. Op bepaalde vlakken is de game in het verleden blijven hangen. En hoewel andere games wel overeind blijven in een moderne versie, weet Grip: Combat Racing niet genoeg te brengen om anno 2018 een topper te zijn.

Kwam deze racer met deze inhoud vijtien tot twintig jaar geleden uit, was het een topper. Vandaag de dag is het publiek veeleisender en wil het net wat meer variatie en doordacht level design. Een game die leuk is voor korte tijd en erg vlot speelt, maar teveel mist om een topper te zijn.

6/10