Review | 11-11: Memories Retold

Ontwikkelaar: Digixart, Aardman Animations Uitgever: Bandai Namco Entertainment Europe Platformen: PS4, Xbox One Genre: Avontuur Releasedatum: 9 november 2018 Adviesprijs: € 24,99

De twee Grote Oorlogen hebben de wereld getekend, maar ook families. Velen verloren dierbaren, geliefden, kinderen... dankzij het zinloze geweld van de Eerste en Tweede Wereldoorlog. Er vallen zowel aan de kant van de geallieerden als Nazi's veel verhalen te rapen. Militaire verhalen, maar ook persoonlijke verhalen. Het is dat laatste waar 11-11: Memories Retold op focust.

Het is natuurlijk het idéale moment om zulke game uit te brengen. De Eerste Wereldoorlog eindigde exact 100 jaar geleden en in dit verhaal gaan we weinig gewelddadige herinneringen ophalen. We gaan geen geweren of granaten ter hand nemen om de vijand te lijf te gaan. In plaats daarvan gaan we op reis met twee goed geschreven personages, elk aan de andere kant van de linie. Harry, een jonge Canadese fotograaf, en Max wiens zoon vermist wordt. We spelen dus afwisselend met beide personages en elk beleven ze de oorlog vanuit een ander perspectief.

Letterlijk, soms, want Harry tuurt door de lens van zijn camera om de gruwel van de oorlog vast te leggen. Maar het draait niet om die gruwel. Wel om de menselijke emoties die daarmee gepaard gaan. En daarin scoor de game heel erg goed. Van bij de start weet het een goed verhaal te brengen dat sterk opgebouwd wordt en waarin we ons betrokken voelen. Dat er twee geweldige stemacteurs achter de personages staan met Hollywoodster Elijah Wood als Harry en Sebastian Koch als Max helpt natuurlijk.De voice-acting is dan ook erg sterk, maar waar het verhaal en de stemmen alles sterk tot leven brengen, laat de gameplay ietwat te wensen over.

De game is dan ook niet gemaakt om een enorm gameplay-achtige beleving te zijn. Digixart en Aardman Animation willen vooral een sterk verhaal vertellen dat er schitterend uitziet en daar slagen ze wel in. De schilderachtige visuals verheffen de game een beetje tot kunst, al is het vooral 'schoon van ver, ver van schoon'. Erg mooi in aanblik, maar als je dichtbij van in detail gaat kijken of inzoomt met de lens van Harry kan het er wel eens heel lelijk uitzien door het gebrek aan detail. Nu is dat eigen aan de art style die voor het overige wel gewoon heel erg knap is, maar qua detail is het dus wat minder.

Maar de gameplay dus. Het is vooral een 'beleving' en niet zozeer een game. Dialoogkeuzes beïnvloeden het verhaal zo bijvoorbeeld wel, maar een minpunt is dat je bepaalde dingen moet doen om andere keuzes vrij te spelen. Niet echt bevorderlijk voor de verhaalbeleving, die anders wel goed is. Voor het overige doe je wat je in 'walking simulators' doet. Een simpel puzzeltje oplossen, praten, een hendel overhalen... Niets uitdagend en niets moeilijk. In dat aspect ontgoochelt de game een beetje. Maar nogmaals: we begrijpen het: alles in functie van het verhaal.

De laatste alinea doet het lijken alsof we heel erg kritisch zijn, maar eigenlijk is 11-11: Memories Retold gewoon een erg sterke game. Nuja, verhaal. De gameplay is enorm simpel, maar enkel en alleen voor het sterke verhaal en de beleving is de game het waard.

7,5/10