Review: Leisure Suit Larry - Wet Dreams Don't Dry

Ontwikkelaar: CrazyBunch Uitgever: Assemble Entertainment Platformen: PC Genre: Point-and-Click Releasedatum: 7 november 2018 Adviesprijs: € 29,95

Oh boy, oh boy, oh boy. Blij als een kind waren we, wanneer deze nagelnieuwe Leisure Suit Larry-game aangekondigd werd. De serie is 30 jaar oud, en de laatste echte Leisure Suit Larry-game dateert alweer van 1996. We kregen nog de remake in 2013 van de eerste game, maar nu pas krijgen we écht een nieuwe game.

Leisure Suit Larry staat vooral bekend om zijn schunnige humor en in dat aspect ontgoochelt de nieuwe game alvast niet. De makers willen wél zeker zijn dat je oud genoeg bent, en schotelen je een aantal vragen voor die grappig zijn en duidelijk maken dat we een game met een volwassen toon tegemoet gaan. Het is natuurlijk een gimmick, want hoe jong je bent; je kan wel achter de antwoorden komen. Maar voor we het weten staan we in Larry's oude bar en praten we tegen een schone deerne. Het is daar dat de premisse van het verhaal duidelijk wordt. Larry is jaren geleden verdwenen en hij beseft het zelf niet onmiddellijk.

Het is natuurlijk geen diepgaand verhaal, maar in het begin is er toch leuke maatschappijkritiek met een knap meiske dat alles op Instacrap zet, een videostory maakt en op Timber zit. Heel erg tof, maar de game begint pas als we het penisvormig gebouw van Bill Jobs instappen. Heel wat popculturere verbasteringen dus, en dat maakt de game toch wel heel erg leuk om spelen. Qua setting en dialogen geen klagen. De seksueel getinte sfeer en foute grapjes zijn heerlijk om opnieuw mee te maken, maar een game moet natuurlijk nog wel leuk zijn om spelen. Hierin vervult de game toch enkel de basisbehoeften.

Het is een rasechte point-and-click game in de pure betekenis van het woord. Het speelt als een echte klassieker, alsof hij in de jaren '90 verscheen. In één opzicht cool, want het zijn best toffe games in die jaren "90, maar games zijn geëvolueerd en daar is deze game qua gameplay niet in mee. In het rond klikken, voorwerpen verzamelen en combineren om omgevingspuzzels op te lossen en dialoogkeuzes maken tijdens de vele gesprekken die Larry Laffer heeft met al dan niet knap vrouwvolk. Standaard gameplay dus, met niet al te moeilijke puzzels en dus is het een game waar je rustig door kan cruisen. Veel meer kan je niet zeggen over de gameplay, want verrassingen zitten er niet in.

Bij veel games zou dit richting een negatieve score leunen, niet zo bij Larry Laffer's nieuwe game. Jan de gameplay is simpel, maar de focus ligt op de humor en dialogen en in dat opzicht scoort de game prima. De sfeer van de oude dagen heerst, de grapjes zijn heerlijk platvloers en de voice-acting is 'on point'. Jan Rabson, de originele stemacteur doet ook jaren later nog een voortreffelijke job als Larry Laffer en hetzelfde kan gezegd worden van de hele stemmencast. Ook grafisch is het best ok. Het design is knap, de tekeningen kloppen, al zijn het geen hight-end visuals zoals moderne point-and-click games dat soms zijn. Maar de game is pure fun.

Larry Laffer keert na een groot aantal jaren terug en doet dat met succes. De sfeer van de klassieker is perfect geëmuleerd en de humor en platte grappen zijn heerlijk om te beleven. Qua gameplay krijgen we standaard klassieke point-and-click gameplay, maar dat kan de game voor ons niet verpesten.

7,5/10