DLC Review: Steep - X Games

Ontwikkelaar: Ubisoft Uitgever: Ubisoft Platformen: PS4, PC en Xbox One Genre: Sport Releasedatum: 30 oktober 2018 Adviesprijs: € €9,99, €39,99 (GOLD Edition)

Het wordt al kouder en de duisternis komt al in de vroege avond opzetten, maar winter is het nog niet. En Sneeuw moeten we wellicht al helemaal niet meer verwachten.Dus kunnen we maar beter de PlayStation aanvuren en in de besneeuwde bergen van Steep duiken met het wintersportartikel naar keuze. Nu met een nieuwe uitbreiding: De X Games.

Neem het woord uitbreiding niet te letterlijk. Ja, de game wordt een klein stukje uitgebreid, maar nieuw speelgebied brengt het niet met zich mee en héél veel nieuws valt er ook niet te rapen. De X Games zijn het hot topic van deze kleine tien euro kostende update, en in ruil daarvoor krijgen we een nieuwe competitie gevuld met events in het Superpipe, Slopestyle en Big Air. Uitdagende events, dat zeker wel. Je krijgt weliswaar een kleine trainingsmodule voor elk event, maar het blijft erg lastig, ook voor een doorwinterde - no pun intended - Steep-gamer. Wie de game dus nooit speelde en voor de voordelige Gold Edition gaat (Steep + de updates tot nog toe), gaat zich een hoedje schrikken als ze direct richting Alaska trekken voor de X Games aan te gaan.

Uitdagend: ja. Enorm uitgebreid: nee. Voor tien euro is dat toch een klein probleem. Ja, het is een enorm pluspunt dat we zover na release nog support en nieuwe dingen krijgen in Steep, maar de inhoud dekt de kostprijs niet. Voor vijf euro was het nog vrij aanvaardbaar geweest, maar nu krijgen we te weinig in ruil. Nu moet gezegd dat het uiteraard gewoon nog heel erg leuk is, en als je de Gold Edition kan aanschaffen dat best gewoon doet. Steep is immers gewoon een sterke, toffe game en voor die prijs kan je het niet laten schieten. Maar als we puur en individueel de uitbreiding beoordelen, schiet hij tekort. Zelfs mét de toch wel coole raketvleugels die je een enorme vrijheid qua navigeren over de map gunnen. Maar da's natuurlijk niet meer of minder dan een gimmick.

De DLC van Steep kan niet echt overtuigen. Qua fun-gehalte en uitdaging is het zeker en vast een geslaagde toevoeging, maar de prijs zit ons erg in de maag. Tien euro voor een aantal events, zonder nieuw speelgebied is heel veel, maar in combinatie met de GOLD Edition kan je het wél voordelig aanschaffen. Maar toch, we verwachten meer.

6/10