DLC Review | For Honor: Marching Fire

Ontwikkelaar: Ubisoft Uitgever: Ubisoft Platformen: PS4, PC en Xbox One Genre: Fight Releasedatum: 16 oktober 2018 Adviesprijs: € 29,95

For Honor: het is een game waar we een haat-liefde verhouding mee hebben. De game is een fighting game, maar alles behalve een conventioneel spel in zijn genre. Button bashing brengt je nergens en het pit de meest uiteenlopende vechtstijlen en facties tegen mekaar. Onlangs verscheen er een interessant ogende uitbreiding: Marching Fire.

De Marching Fire uitbreiding moet nieuw leven in de game brengen, en dat poogt het met onder meer een compleet nieuwe factie, een nieuwe online modi en heel wat aanpassingen aan de game die het wat frisser en meer in balans moet maken. De factie, de Wu-Lin. Daar krijg je vier nieuwe personages mee die je mag ontdekken en ze brengen toch wat bij aan de game. Ze hebben elk een vrij aparte vechtstijl, van Shaolin die naast wapens ook zijn voeten als wapens gebruikt, tot Nuxia die vliegenvlucht aanvalt met twee shortblades.

Het spreekt vanzelf dat de vier personages opnieuw heel veel oefening vragen om te beheersen. For Honor was en is een game die je niet zomaar oppikt, maar door je vanuit verschillende hoeken te laten aanvallen en het tempo realistisch traag te houden een realistische vechtervaring wil doen beleven. Dat lukt nog steeds, en de vier personages zorgen voor een nieuwe leercurve, al doet de game meer dan dat.

Zo heeft Ubisoft het mechanisme aangepast dat je voordeel geeft. Punten sprokkelen gaat nu perks activeren die je bepaalde voordelen geven. Zo betreed Ubisoft iets bekender terrein voor een multiplayer-game, maar dat is niet noodzakelijk slecht. Je moet niet anders doen om anders te doen, maar je moet kwaliteit leveren. Met perks voelt alles ietwat meer gebalanceerd aan en het verandert de speelervaring wat.

Qua nieuwe speelervaring kan Breach tellen. Geen straightforward mode, maar met een defensief en offensief team dat moet verdedigen en aanvallen. In dat opzicht kan je het wat vergelijken met de War Mode van COD: WWII of Operations in Battlefield. Een leuke mode op drie sterke mappen met toch wel een stevige speelduur per potje. Nog bij de uitbreiding: vernieuwde graphics. Verwacht geen spectaculair verschil, maar de belichting, het detail... het is allemaal iets scherper en beter. Niets spectaculairs, maar de game was nu niet bepaald een lelijke game qua visuals.

De vraag is; is het de prijs van dertig euro waard? Als je de game slechts sporadisch speelt zal je wellicht niet opeens veel meer gaan spelen omwille van deze uitbreiding. Het brengt aardige dingen zoals een interessante nieuwe modi, vernieuwing met perks en een compleet nieuwe factie, dus als je echt veel speelt ga je wel waar voor je geld krijgen.

7/10