Review: Call of the Cthulhu

Ontwikkelaar: Cyanide Games Uitgever: Focus Home Interactive

Platformen: PC, PS4, Xbox One ,Switch Genre: Avontuur

Releasedatum: 30 oktober 2018 Adviesprijs: € 49,99

H.P. Lovecraft is één van de meest vermaarde en gerespecteerde horrorschrijvers die er zijn. De man creëerde met het Cthulhu-universum eentje dat de meest mysterieuze verhalen voortbracht en de inspiratie was voor pen and paper RPG's en andere spellen. Nu heeft Call of the Cthulhu een eigen videogame, maar weet de ontwikkelaar de juiste sfeer over te brengen?

Dat was toch wel de grootste hamvraag. Of de mysterieuze horrorsfeer die H.P. Lovecraft neerzette in zijn boeken ook overkomt in de game. En daarin slaagt Cyanide Games toch wel. Het verhaal begint nochtans niet echt verrassend en heel standaard met een man die het kantoor van privédetective Edward Pierce binnenstormt met de smeekbede om de dood van Sarah Hawkins te onderzoeken, wat hem en bijgevolg ons naar het donkere, mysterieuze stadje Darkwater brengt. Dat vrij generisch begin dat het begin kan zijn van elk standaard moordzaak is wat het is, een begin. Een vehikel dat in gang getrapt wordt om het verhaal aan te hangen. Want al snel ontvouwt er zich een verhaal dat Cthulhu eer aan doet

Qua gameplay probeert Cyanide het verhaal te beïnvloeden door acties en dialoogkeuzes die de speler onderneemt, maar ook door de manier waarop je CP toewijst. Eerlijk gezegd stelt de game hierin teleur. De skill tree heeft een aantal verschillende opties en als je focust op het occulte in plaats van het medische of omgekeerd, gaat je personage verschillende dingen opmerken die andere dialoogkeuzes oplevert. Maar we hebben het gevoel dat het skill tree systeem te oppervlakkig en en eigenlijk wat gedateerd is. Het is ook niet zo dat de invloed op dialogen zo oeverloos groot is dat het verhaal veranderd wordt. Wel kan je andere vragen stellen, maar het blijft te beperkt.

Dat neemt niet weg dat het verhaal op zich sterk is. Wat begint als een gewoon moordmysterie ontwikkelt zich sterkt naar een mystiek en occult verhaal dat de horrorroots van H.P. Lovecraft enorm goed integreert. Maar de gameplay volgt niet en dat is enorm jammer. Het gaat wat te traag, de animaties zijn niet zo goed en er worden hier en daar stealth-acties ingegooid die zowat nergens op slaan. Kan je die ietwat teleurstellende gameplay negeren, kan je wel nog genieten van een uitstekend verhaal waarin je creatief kunt zijn met de manier waarop je de game benadert, maar helaas is het CP-systeem te beperkend en het tempo nét iets te traag.

Wat wel geslaagd is, naast het verhaal, is het design. Je hebt echt het gevoel in een H.P. Lovecraft omgeving rond te lopen en elk hoekje van Darkwater oogt mysterieus en is knap vormgegeven. Wat tegenvalt is echter de technische kwaliteit van de graphics. Laag in polygonen, weinig gedetailleerd en overal grafisch een gevoel dat dit thuishoort op de vorige generaties consoles. Cyanide Games kan op dit vlak veel beter, dus we weten niet waarom het op dat vlak zo is foutgelopen, maar bij momenten ziet het er echt erg lelijk uit. Nu zijn graphics niets het belangrijkste in een game, maar het oog wil ook wat en op dat vlak krijgt het oog te weinig

Call of the Cthulhu is al bij al toch een kleine teleurstelling .Grafisch leeft de game een aantal jaar in het verleden en bepaalde gameplay mechanismen zijn te simpel uitgewerkt. Het verhaal is geweldig, maar helaas is de game rond het geweldige universum van H.P. Lovecraft toch een beetje een teleurstelling.

6/10