DLC Review: Spider-Man - The Heist

Ontwikkelaar: Insomniac Games Uitgever: Sony Interactive Entertainment

Platformen: PC, PS4, Xbox One Genre: Actie

Releasedatum: 24 oktober 2018 Adviesprijs: € 7,99 - Season Pass €19,99

De Spider-Man-game van Insomniac was één van de games waar dit najaar het meest naar uitgekeken werd. De game loste in September alle verwachtingen in en dat bleek uit onze lovende review. Maar er stonden al snel meer avonturen te wachten. De driedelige verhaallijn The City That Never Sleeps begon afgelopen week met het eerste deel: The Heist.

Na alles gedaan te hebben in het New York van Peter Parker bestond het gevaar dat er een gevoel van herhaling in de gameplay zo sluipen wanneer de DLC verscheen met meer zijmissies en nevenactiviteiten. Maar niets is minder waar. Ja, er zijn alweer zijmissies en extra dingen om te doen, maar Insomniac Games heeft gevarieerd met zijn ideeën en de nevendingetjes zijn helemaal anders dan in de hoofdgame en de zijmissies zijn qua opzet en gameplay alweer erg leuk. Dat is belangrijk, want de verhaallijn op zich is niet zo lang, met amper twee uurtjes in het vooruitzicht. Dan is het belangrijk dat je leuke dingen te doen hebt naast het verhaal en dat is hier gelukkig het geval.

En het verhaal dan? Wel, dat is erg leuk maar zoals we al zeiden dus niet al te lang. Alles draait om Black Cat, die we al zagen opduiken in de base game door middel van de hideouts die we moesten zoeken. Haar komst was dus aangekondigd en wie de comics kent, weet dat zij en Spider-Man een voorgeschiedenis hebben waardoor Spidey haar wel erg zacht aanpakt en amicabel met haar omgaat. Herkenbaar? Wellicht, want het is een soortgelijke relatie als de veel bekendere knipperlichtrelatie tussen DC iconen Batman en Catwoman.

Maar los daarvan is het een leuk verhaal waarin Black Cat en de maffia in betrokken zijn en de nodige dosis humor niet ontbreekt. In de base game zagen we Spider-Man al communiceren via zijn oortje met derden en dat gebeurt hier ook. Het stemmenwerk is weer top, maar het creëert ook een sfeer die alles heel levendig en dus minder artificieel doet aanvoelen.

The Heist brengt dus heel wat goede dingen naar tafel, al zijn we ietwat teleurgesteld door de vijanden. Er is slechts één nieuwe variatie op de sterkste vijand uit de base game, maar die heb je snel door en op dat vlak valt er dus weinig nieuwe uitdaging te rapen. Ook de drie nieuwe pakken vallen ietwat tegen. Ze zijn mooi, maar er is deze keer geen drang om te hebben. Ook al omdat de DLC niet veel tijd in beslag neemt, maar ook omdat één van de pakken pas vrijgespeeld wordt wanneer je helemaal klaar bent met de DLC.

De eerste van drie DLC-verhalen is erg geslaagd. Het verhaal, de humor, het vechten, alles wat je kan doen naast het verhaal... Het ligt allemaal in lijn met het niveau van de hoofdgame. Enkel de duur vinden we ietwat jammer en hadden er meer nieuwe vijanden mogen zijn. Maar voor het overige? Geslaagd!

8,5/10