Review | Starlink: Battle for Atlas

Ontwikkelaar: Ubisoft Toronto Uitgever: Ubisoft

Platformen: PS4, Switch, Xbox One Genre: Actie, Avontuur

Releasedatum: 16 oktober 2018 Adviesprijs: € 64,99 - Starter Pack - €19,99 - Toys -

Enkele jaren geleden werden we overstelpt door speelgoed dat tot leven kwam op ons televisiescherm. Skylanders, Disney Infinity en LEGO Dimensions waren games die genoten van het verdiende succes, vooral in hun beginperiode. Helaas is er van dat succes nog weinig te bespeuren. We vinden het dan ook een zeer moedige keuze van Ubisoft dat ze dit platform nieuw leven willen inblazen. Lukt het om deze franchise terug op de kaart te plaatsen of wordt het een rit richting het zwarte gat? Wij zochten het voor jullie uit.

No Man's Sky meets toys-to-life

In Starlink: Battle for Atlas maken we kennis met het sterrenstelsel Atlas, waarin we zeven planeten kunnen ontdekken. Het is het typische verhaal van het goede tegen het kwade. Jij bent één van de piloten uit een crew van ontdekkingsreizigers dat als doel heeft Atlas te beschermen tegen het kwade Legion. Wanneer je Commander wordt ontvoerd door de leider Grax van het Legion, mag je je verwachten aan een mooie trip door de ruimte.

Het wordt bij de start van de game al snel duidelijk dat deze game zich onderscheidt van zijn voorgangers op het gebied van toy-to-life technologie. Je bent immers niet verplicht om het speelgoed aan te kopen om Starlink: Battle for Atlas te kunnen spelen. Je kan er dus voor kiezen om de game met het speelgoed te spelen, of digitaal. De digitale versie is een pak goedkoper dan de fysieke versie, wat logisch is natuurlijk. Iedere speler moet voor zichzelf uitmaken wat hij zelf prefereert. Kies je toch voor het speelgoed, dan heb je vier stappen te voltooien alvorens te kunnen starten. Je plaatst eerste de voet (soort van basisstation zoals in Disney Infinity) op je controller, dan moet je een piloot kiezen, een ruimteschip en je wapens. Dan ben je klaar om het op te nemen tegen het robotische Legion.

Het speelgoed ziet er zeer knap uit en voelt ook stevig aan, wat toch belangrijk is aangezien je alles moet assembleren op je controller. Zoals het meestal gaat bij de start van een game, kan je zo goed als niks met je ruimteschip en ondergaan we een tutorial van ongeveer een minuut of twintig. Je ontdekking op de eerste planeet is dan ook een feit en je eerste momenten in Starlink: Battle for Atlas voelen op zich bekend aan. Het deed ons prompt aan No Man's Sky denken en min of meer aan het vroegere Star Wars: Rogue Squadron. Voor diegene die No Man's Sky speelden hebben we goed nieuws, want deze Starlink: Battle for Atlas speelt pakken beter.

We moeten in het verhaal dus zeven planeten bezoeken die er één voor één prachtig uitzien. Elke planeet heeft ook zijn eigen visuele stijl en dat siert deze game. Elke planeet heeft ook zijn eigen inwoners en je moet met je crew allianties proberen vormen met deze figuren. Op elke planeet zijn talloze missies te voltooien, helaas vallen deze missies na een tijdje wat in herhaling, vooral de zijmissies. Wie echter zijn pijlen wil richten op het hoofdverhaal, zit op zich goed. Het hoofdverhaal is wel op een goed weekend uit te spelen, maar dan heb je natuurlijk weer de gamers die alles willen ontdekken en dan mag je er toch nog wat uren bijtellen om de game te voltooien.

De game speelt zich niet enkel af op de planeten, maar ook in de ruimte zelf. Zo moet je natuurlijk naar de verschillende planeten reizen, dogfights uitvechten tegen piraten en deze slechteriken hun basissen vernietigen. Er valt ook heel wat upgrades te verzamelen in deze game. Je piloten, schepen en wapens kan je allemaal versterken door upgrades. Elk van deze voorwerpen hebben hun eigen sterktes en zwaktes en als je in een gevecht verwikkeld geraakt komt het bekende rock-paper-scissors systeem bovendrijven.

Vuur, ijs, vortex en gewone vuurkracht zijn enkele van de keuzes die je hebt op gebied van vuurwapens. Je kan deze ook perfect combineren in je strijd tegen het kwade. Als je bijvoorbeeld een vortex afknalt, wordt er een soort van bol gecreëerd waar je tegenstanders naartoe worden getrokken, als je dan een ijskanon op diezelfde bol knalt wordt deze volledig bevroren en worden je tegenstanders die zich in de bol bevinden vastgevrozen. Zo zijn er heel wat combinaties te gebruiken met je wapens. Je hebt ook heel wat mods die je kan toepassen op je wapens en schepen, zodat deze ook sterker worden en voordeel kan halen uit bepaalde situaties. Wie gekozen heeft om de fysieke versie van Starlink te spelen kan op elk moment van wapen wisselen en zo zie je ook deze transformatie op je scherm gebeuren.

Er zit wel geen multiplayer in de game, maar dat is op zich niet echt een probleem. Je kan wel lekker op de bank in co-op spelen met je kind of eventueel vrienden of partner. Op GameForce konden we een gesprek aangaan met iemand van Ubisoft over Starlink en hun bedoeling met deze game is klaar en duidelijk. Alles hangt natuurlijk af van het succes, maar als dit het geval is gaan ze zich focussen op verdere ontwikkelingen rond deze game. Je kan het een beetje vergelijken wat Ubisoft doet met Rainbow Six Siege en als ze dit met Starlink kunnen verder zetten, wordt deze game echt eentje voor in het oog te houden.

Wij mochten de PlayStation 4-versie uittesten en deze is grafisch zeer mooi. Wat ons vooral opviel in deze game is de prachtige sfeer. De voice-acting is van een zeer hoog niveau. Aangezien de game misschien iets meer is gericht naar kinderen is de game ook helemaal in het Nederlands te spelen. Voor diegene die al op YouTube vertoeven wordt de stem van personage Levi voorzien door niemand minder als Dylan Haegens. Mijn dochter is 10 jaar en speelt deze game toch met volle enthousiasme. Wie in het bezit is van een Nintendo Switch kan de bekende StarFox aan het verhaal toevoegen. Wij lieten ons informeren dat deze toevoeging de game nog beter maakt. We zijn toch enthousiast over deze Starlink: Battle for Atlas, maar we beseffen ons ook dat de game nog in zijn kinderschoenen staat. We hopen dan ook dat deze game het succes haalt dat Ubisoft tracht te halen, zodat deze Starlink wel eens een serieuze verassing kan worden.

Starlink: Battle for Atlas is een leuke game om te spelen. De keuze die Ubisoft je geeft als speler om deze game digitaal of fysiek te spelen is sowieso een troef. De toys zien er heel mooi uit en het voelt ook aan dat ze een stootje kunnen verdragen. Het verhaal op zich is niet overdreven groot, maar wie zich op de volledige game wil storten is toch wel wat uren zoet. We raden eerder de Nintendo Switch-versie aan, aangezien je dan ook met StarFox kan spelen, wat een boost geeft aan de game. Grafisch ziet de game er zeer mooi uit en de voice-acting en sfeer is van een hoog niveau. Starlink: Battle for Atlas is een zeer gedurfde zet van Ubisoft dat enkel in de toekomst zal uitwijzen of deze gok een succes wordt of niet. Wij zijn in elk geval gecharmeerd door deze game en kijken uit naar een verdere verloop in het sterrenstelsel Atlas.

7,5/10