Review: NBA 2K Playgrounds 2

Ontwikkelaar: Saber Interactive Uitgever: 2K Games

Platformen: PC, PS4, Switch, Xbox One Genre: Sport

Releasedatum: 16 oktober 2018 Adviesprijs: € 29,99

De basketballiefhebbers onder de gamers hebben videogames genoeg om zich een echte NBA-ster te wanen. NBA 2K19, NBA Live 19 én nu ook NBA 2K Playgrounds 2. Dat is natuurlijk een heel ander beestje, en vanaf nu huist hij in de stal van 2K Games. Maakt dat de game ook beter?

Geen realistische basketbalsimulatie in Playgrounds 2, daar blijft ontwikkelaar Saber Interactive zo ver mogelijk vandaan. Integendeel. Het doel van dit spel is tijdens wedstrijdjes zo gek mogelijke en spectaculair mogelijke dunks uit te voeren en met heel wat coole en vlotte dribbels het publiek te verbazen en punten te scoren. In opzet is de game dan ook vrij rechtlijnig en vrij simpel. Er is geen plethora aan modi, maar simpele seizoenen, online wedstrijdjes en lokale oefenwedstrijden. Dat klinkt karig, maar de game wordt niet verkocht aan een full game prijs, maar heeft eigenlijk ook niet meer nodig dan gewoon dat.

Bovendien is het een vrij simpele game om spelen ook. Je past, je rent, dribbelt met de stick en nog enkele simpele toetsencombinaties voor spectaculaire alley-oops. Want het spelplezier staat immers centraal, en het spelplezier is vrij groot. Vooral als je het met vrienden kan spelen, maar de matches zijn ook online de moeite. De invloed van 2K Games? De manier waarop je currency verdient. Ja, er zijn VC en Ballers punten, maar belangrijker: je kan er ruim genoeg verdienen zonder naar de microtransacties te grijpen. En dat is in deze tijden toch een belangrijk en positief punt, dat geld uitgeven geen vereiste is om maximaal plezier te beleven aan de game.

Wat kan je met die punten doen? Cosmetische items vrijspelen voor je spelers helemaal aan te kleden - en dat is vrij uitgebreid en cool, - maar ook spelerspakketten kopen want je kan ze verzamelen. Degene je verzamelt kan je ook gebruiken in je matches en er is toch wel een groot onderscheid tussen toppers en gewone spelers. Toppers verliezen de bal minder snel en hun spectaculaire dunks lukken beter. Het is goed dat er een onderscheid is, want zo heb je iets om naar te werken. Dat is zowat de hele game. Opnieuw: klinkt als niet veel, maar het is verdorie een leuk spelletje waar de coole visuals leuke en spectaculaire dingen op het scherm toveren.

Want visueel is het net als zijn voorganger: flitsend en kleurrijk, al ziet het er nu nog ietsje beter uit en weet de game ook meer te diversifiëren qua speelvelden. Die zijn erg leuk, gedetailleerd en passen net als de coole muziek helemaal in de sfeer van de game. Het is dus een game die focust op arcadeplezier, de algemene regels van basketbal achter zich laat en waar je helemaal kan los gaan met de meest spectaculaire moves. De Harlem Globetrotters op speed, da's misschien een gepaste omschrijving.

NBA 2K Playgrounds 2 komt er vrij snel na de eerste Playgrounds-game, maar het is alleszins een geslaagde game en misschien wel iets beter dan de vorige game. Het verzamelen van spelers, de spectaculaire arcade-gameplay, de toffe visuals... a great heap of fun!

8/10