Review: LEGO DC Super-Villains

Ontwikkelaar: TT Games Uitgever: Warner Bros. IE

Platformen: PC, PS4, Switch, Xbox One Genre: Platformer

Releasedatum: 16 oktober 2018 Adviesprijs: € 59,99

De LEGO videogames, ze zijn niet klein te krijgen. De games ontwikkeld door TT Games blijven ondanks hun grotendeels overgebruikte formule erg populair en met LEGO The Incredibles kregen we niet zo lang geleden nog een prima platformer voorgeschoteld. Ook Batman was al een paar keer onderwerp van een LEGO-game, maar in plaats van de held uit te hangen, gaan we nu schurkerij plegen in LEGO DC Super-Villains.

Deze keer spelen de echte helden een beperkte rol en kunnen we dus loos gaan met de boeven uit het DC-universum. Dat maakt het al iets logischer waarom we de boel kort en klein zouden slaan op zoek naar meer noppen. Maar de slechterik spelen hééft natuurlijk ook wel iets en wanneer elke prominente en iets minder prominente schurk van DC speelbaar is - van Joker tot Cheeta of Heathwave - kan het erg leuk worden. Maar beginnen doen we met een eigen superheld, excuseer superschurk - te creëren. Meteen een leuke start, want er worden veel aanpasbare mogelijkheden gegeven en je kan dus erg creatief worden. Dat wordt meteen ook gebruikt in-game, want je kan veel nieuwe cosmetische mogelijkheden vrijspelen en je personage nog aanpassen tijdens het spel. Een personage dat de hoofdrol speelt in dit schurkengevuld verhaal.

Oude gewoontes, leuke gameplay

Maar wat is dat verhaal? Wel, de huidige superhelden verdwijnen door toedoen van hun counterparts van een parallel universum (de multi-earth theorie uit de comics is zo sterk aanwezig), maar dit 'Justice Syndicate' heeft alles behalve goede bedoelingen. En om de slechtste te blijven zijn, moeten de schurken even helden worden en de Justice Syndicate verslaan. De 'Injustice League' staat onder leiding van onze zelfgecreëerde en benoemde superschurk. Een aardige opzet en de filmpjes die tussendoor het verhaal uit de doeken zijn zijn erg leuk. De bekende LEGO-humor zit er natuurlijk in, maar de stemacteurs halen een hoog niveau. Maar de gameplay moet ook goed zijn om van een geslaagde game te spreken, en dat is ie grotendeels.

Grotendeels, maar niet helemaal. Waarom? Omdat TT Games opnieuw dezelfde structuur en formule gebruikt die de vele LEGO-games overspannen. Enkele LEGO-games geleden probeerden ze te iets nieuws, maar dat is even geleden al overboord gegooid en krijgen we dezelfde structuur: een open wereld met levels bezaaid, en binnen die levels heel wat gebieden of objecten die je tijdens het spelen van de level niet kan gebruiken. Ah nee, want daar heb je een speciale kracht van specifieke personages voor nodig. Op zich is dat nog steeds een manier om de replay value te verhogen, en daar slaagt de game dus wel in, maar aan die formule mag echt wel eens gesleuteld worden.

Desalniettemin is het een erg leuke game, en dat komt niet alleen door de humor of leuke, sterk ingesproken filmpjes, maar ook door de levels die goed vormgegeven zijn en leuke puzzels bevatten. Ja, ze zijn nog steeds ietwat op kinderleest geschoeid, maar het is wel zo dat alles vinden in een level best uitdagend is. Uitspelen = vrij makkelijk, Collectibles vinden = vrij moeilijk. En dat trekt zich door in de open-wereld die rond de levels gebouwd is. De gelegoliseerde versie van Gotham en Metropolis oogt tof, kleurrijk en bevat alle belangrijke plekken uit de comics, maar de wereld is ook bezaaid met activiteiten. Van gouden blokken om te zoeken tot opdrachtjes om te vervullen. (Maar oh, ja, doe iets aan die auto's die rijden als blokken beton! )Allemaal om nieuwe personages, cheat codes, cosmetische items en meer te unlocken. Genoeg te doen dus. Maar als je de levels gewoon afhaspelt, ben je er natuurlijk sneller door. Hoelang je geniet van de toch wel leuke game hangt van je speelstijl af.

Maar is alles op een leuke manier gelegoliseerd? Ook daar moeten we positief op antwoorden. De schurken en helden zien er allemaal erg goed uit, en de levels zijn enorm tof ontworpen, met voor DC-fans veel herkenbare plekken. Op technisch vlak blijft de game wel wat hangen sinds LEGO Marvel's Avenger uit 2015, maar desalniettemin is het technisch nog steeds behoorlijk.

LEGO DC Super-Villains geeft ons eindelijk de gelegenheid om in de huid te kruipen van de superschurken en het is een leuke rit geworden. De structuur van de game is wel aan vernieuwing toe en daardoor sluipt er soms gemakzucht in de game en een seen that, done that gevoel in bij de speler, maar het blijft een platformer de moeite om te spelen.

7,5/10