Review: WWE 2K19

Ontwikkelaar:Yuke's, Visual Concepts Uitgever: 2K Games

Platformen: PS4, Xbox One Genre: Sport

Releasedatum: 9 oktober 2018 Adviesprijs: € 59,99

Het najaar is er een van veel topgames, maar ook van heel veel sportspellen. 2K Games stort zich al jaren op het basketbal en het worstelen, maar waar de NBA 2K-reeks steevast topgames voortbrengt, weet de WWE-reeks niet altijd te overtuigen. Aan WWE 2K19 om ons dit jaar wél te overtuigen.

Waar ligt het probleem van de WWE-games meestal? In de content. Vergis je niet: er is altijd hopen te doen qua modi, match modi en aantal worstelaars waarmee je aan de slag kunt. Maar de MyCareer mode bleef altijd wat steken waar diezelfde mode uitblonk in NBA 2K19 en de Showcase Mode in zijn uitstekende vorm ging vorig jaar verloren in een Road to Glory modus. Dit jaar is die Showcase modus terug en lijkt MyCareer aangepakt .We beginnen bij die laatste, want dat is toch altijd het meest interessante. Voor het eerst heeft de MyCareer modus een écht verhaal gekregen en kunnen we onze eigen worstelaar gedetailleerder dan ooit aanpassen.

Het is misschien geen gewéldig origineel verhaal over een jonge worstelaar die in zijn busje woont en voor een habbekrats voor enkele tientallen toeschouwers worstelt in aftandse sportzaaltjes, maar het is wel goed uitgevoerd. Er is een heuse, driedelige skill tree en werken om je worstelaar te verbeteren geeft ook echt voldoening. Daarenboven zijn de dialogen prima ingesproken en heeft het verhaal een leuke sfeer en schwung die - naar onze mening - de sfeer van het worstelen en de grote organisatie WWE goed meegeven. Maar een MyCareer mode mag dan wel een leuke sfeer en goede mechanieken als een skill tree hebben; de gameplay moet toch wel volgen. En dat doet het.

De gameplay speelt lekker. Het grappelen en de finishers gaan iets vlotter, en de weg om naar een pinmoment te werken is leuker. Omdat het iets trager gaat en de animaties wat vloeiender zijn. Maar waar de game een beetje in de fout gaat, is tijdens het pinmoment zelf. Daar zit het spelletje met de rode en blauwe slider die je naar mekaar moet werken om de overhand te houden niet zo goed. Ook het counteren met R2 is iets té gevoelig en vraagt een té grote precisie. Maar los van dat speelt het wel lekker. Al is WWE 2K19 dus nog steeds geen compleet afgewerkt product. Maar we moeten het er mee doen en de MyCareer Mode zet dus grote stappen. Maar er zijn natuurlijk meer modi waarin we de vlotte gameplay in kunnen aanwenden. En dan hebben we het niet over de type matchen, want iedereen die geïnteresseerd is in deze game kent ze wel.

Maar dan hebben we het over WWE Universe en Showcase. Showcase is terug en laat Road to Glory achter zich. Die laatste was een aimabele poging, maar de Showcase mode is veel beter. Die focust op Daniel Bryan en is een feest voor de échte WWE-fan. Je speelt historische momenten in Bryan zijn carrière na en daartussen worden er archiefbeelden getoond, maar ook interviews met de grote worstelaar zelve, die verteld over het wel en wee van zijn carrière en daarmee is het meer dan gewoon een modi, het is een leuk, speelbaar stuk WWE-geschiedenis. Dat alles is ook verpakt in een degelijk visueel plaatje, al kan het niet het niveau van basketbroer NBA 2K19 bereiken. Het is degelijk, maar hier en daar ontbreekt het aan detail of scherpte.. Maar het is een kleine vooruitgang en zeker qua menu's en gebruiksviendelijkheid is WWE 2K19 een goed visueel ontworpen spel.

Is WWE 2K19 beter dan zijn voorganger? Ja! Het is geen absolute sporttopper onder de sportgames, maar het is een game die de Showcase terugbrengt én de MyCareer modus eindelijk een volwaardig verhaal geeft. De game heeft minpunten, zoals de submission games en het te gevoelig counteren, maar overall is het een solide worstelgame waar elke WWE-fan plezier aan zal beleven.

7,5/10