Review: Fist of the North Star - Lost Paradise

Ontwikkelaar: SEGA Uitgever: SEGA

Platformen: PS4 Genre: Actie-RPG

Releasedatum: 2 oktober 2018 Adviesprijs: € 59,99

Heel wat anime- en manga-reeksen hebben de voorbije vijftien jaar een videogame gekregen en ook Fist of the North Star kreeg game-bewerkingen. Een echte volwaardige Fist of the North Star-game is alweer een hele tijd geleden, maar de manga, die sinds 1986 al loopt, heeft anno 2018 een semi open-wereld game gekregen.

Wie SEGA zegt, en in één adem semi-open wereld noemt, denkt al gauw aan de Yakuza-games. Je zal het overal in reviews wel lezen, maar je kan er niet rond; de game heeft qua structuur veel gelijkenissen met de Yakuza-games. Toch in zijn kern. De semi-open wereld met soms nonsensicale nevenactiviteiten, een lineaire verhaalstructuur die je ietwat vrijheid geeft en de manier waarop het verhaal verteld wordt. Dat verhaal speelt zich af op een aarde die compleet verwoest is na een kernramp. De omgeving buiten de steden heeft veel weg van een Mad Max-film, waar de originele manga al ietwat op gebaseerd is; maar ons doel is de stad van Eden, een veilige, paradijselijke haven waar overlevenden een aangenaam leven kunnen proberen te leiden, op zoek naar Kenshiro's verloofde.

Dat verhaal wordt best goed verteld, al is het jammer dat buiten de pure cut-scènes amper iets ingesproken werd. Dat haalt je soms wat uit de game. Anderzijds focust de game natuurlijk vooral op combat en die is héérlijk brutaal. Je krijgt vooraf al de optie om het bloed te verminderen, en dat die optie wenselijk zal zijn voor sommigen is niet gelogen. De vechtkunsten die we gebruiken als Kenshiro zorgen voor heel wat bloedvergieten. Wie de manga kent weet aan wat ze zich mogen verwachten en het ziet er enorm cool uit. Er is natuurlijk de standaard combat, en die is vrij strak afgesteld met goede, vlotte combo's en dodge systemen, maar het spel blinkt vooral uit in de finishers, Hokuto Shinken op zijn best.

Want die zijn héél spectaculair. Op een bepaald moment verschijnt er een icoontje boven je tegenstander en dan gaat het snel. Een quick-time event bepaald welke finisher je krijgt en je ziet je tegenstander altijd opzwellen en exploderen. Voor de echte fans van de manga erg cool, maar ook gewoon voor actiefans onder games een erg coole ervaring. Want het ziet er best goed uit. Grafisch is het over het algemeen wat laag qua textures en het detail in de wereld is niet zo enorm. Maar de cell-shaded stijl doet het bloederige van de actie erg goed overkomen. Daardoor is het een game die niet verveelt. Omdat de stroom aan actie constant is, en er toch genoeg variatie zit in de combat.

Want wat we er ook bij krijgen, is een uitgebreide skill tree en dat op drie vlakken. Je stijgt in level en krijgt punten om te spenderen, zoals in elke traditionele RPG, maar de uitbreidingen hebben impact op de gameplay en zeker de speciale moves en finishers zijn cool om naar toe te werken. Een game met heel wat pluspunten dus, al zijn er ook mindere dingen. We spraken al over een gebrek aan ingesproken tekst die de beleving tegenwerkt, maar ook de nevenmissies zijn niet zo geslaagd en de nonsensicale randactiviteiten die rechtstreeks geïmplementeerd zijn uit Yakuza passen helemaal niet bij de geest van de game en is nog een element dat je uit de sfeer van het spel kunnen halen. Al kan je ze natuurlijk gewoon helemaal links laten liggen.

Fist of the North Star - Lost Paradise is een coole game. Het heeft een coole vibe, mooi ontwerp en de skill tree voegt heel wat toe aan het spel. De actie is bloederig en brutaal en komt er visueel uitstekend uit. De game heeft zijn minpuntjes, maar het goede weegt toch veel meer door.

7,5/10