Review: Mega Man 11

Ontwikkelaar: Capcom Uitgever: Capcom

Platformen: PC, PS4, Switch, Xbox One Genre: Platformer

Releasedatum: 2 oktober 2018 Adviesprijs: € 29,99

De Mega Man-reeks van Capcom is een van de langst lopende reeksen die nog actief zijn. De eerste game gaat al terug tot de NES, maar de meest recente game in de Mega Man-franchise dateert ondertussen van 2010. We kregen onderweg wel een spirituele opvolger onder naam Mighty No. 9, maar dat was het toch niet. Maar nu is Mega Man hélemaal terug. Althans, dat hoopten we.

Als er één ding is dat we hoopten, was het wel dat de nieuwe Mega Man-game de geest van de klassiekers zou behouden. Dat doet het alleszins als vrij goed in het verhaal. Dr. Willy is alweer de antagonist, en er staan een horde Robot Masters in de weg om ons tijdens Boss Fights te doen zweten. Het klassieke gevoel wordt dus meteen opgerakeld. Een nostalgisch gevoel, zoals dat dan heet. Alleen weet de game niet echt genoeg te vernieuwen om het zomaar een echte topgame te noemen, wat de Mega Man-gamesvroeger zeker wel waren. Geen doodzonde, zolang het systeem dat gehandhaafd wordt maar leuke gameplay oplevert.

En die gameplay is best wel leuk. Het is de gekende, traditionele formule van platformer gameplay gecombineerd met combat en te overwinnen obstakels in levels die heel erg knap gestructureerd zijn om een maximale uitdaging te bieden aan de gamers. Een erg lastige game dus. Een game die je zelfs 'gevangen" kan houden in bepaalde levels omdat ze zo onoverkomelijk lijken. Dan duikt het spook der frustratie op, maar zo ver komt het niet. Omdat het nu eenmaal gewoon leuk blijft. Al kan je de moeilijkheidsgraad nog aanpassen. In plaatst van de standaard easy-medium-hard zijn er maar liefst twee makkelijkere niveau's onder de normale moeilijkheidsgraad Al is het dan nog steeds knap lastig. Qua instapniveau kan het echt wel tellen.

Maar het is dan ook een echte game gemaakt voor de echte fans. Want het geeft écht wel het klassieke gevoel en gameplay van de oudere games. Probleem daarmee is dat het niet echt aanvoelt als een moderne game. Er zijn meer games die proberen nostalgie op te wekken, maar wel moderne elementen verwerken in de gameplay of proberen te vernieuwen. Mega Man 11 doet dat niet. Ja, het is tof, ja de boss fights tegen Robot Masters waar je nieuwe wapens in kan verdienen zijn goed, maar we hebben het allemaal wel al eens gezien met deze elfde game en dat is toch een klein probleem. Men probeert dan wel iéts te doen, door een Double Gear systeem te implementeren, en terwijl dat op papier goed is, is het niet zo goed uitgewerkt.

Double Gear is zelfs een systeem waar het verhaal aan opgehangen is, maar tegelijk wordt het niet echt veel gebruikt in de game, omdat je het niet nodig hebt. Want waar het platformen uitdagend is, is de combat dat niet. De krachten zijn nochtans interessant en de bazen gebruiken ze ook. Maar de game maakt niet voldoende gebruik van één van de enige nieuwe features in de game. En grafisch? Wel, ook daar is het een feest van herkenning. De graphics zijn weliswaar afgelikter en mooier dan voorheen, maar de stijl en het character design zijn identiek aan de klassieke games. Dat dit behouden blijft, is niet meer of minder dan een goede zaak.

Mega Man 11 is vooral een game voor de echte fans van de franchise. Na acht jaar krijgen ze nog eens een echte Mega Man-game in de sfeer van de klassiekers en is het gewoon een toffe game. Er zit wel wat te weinig vernieuwing in en het enige echte nieuwe element wordt te weinig gebruikt, maar het is een degelijke platformgame.

7/10