Review: Hollow Knight - Voidheart Edition

Ontwikkelaar: Team Cherry Uitgever: Team Cherry

Platformen: PC, PS4, Switch, Xbox One Genre: Metroidvania

Releasedatum: 25 september 2018 Adviesprijs: € 14,49

Naast de populaire MOBA en Battle Royal genre's van tegenwoordig is er nog eentje dat vlijtig het gevecht aangaat, namellijk het MetroidVania genre. Dit is een combinatie van Metroid en Castlevania, die in de jaren '80 en '90 grote furore maakten op de toenmalige consoles. Recent mochten we nog kennismaken met het ongelooflijke Dead Cells en het helaas mindere Death's Gambit. Nu is het de beurt aan de moedige ridder in Hollow Knight: Voidheart Edition. Worden we meegesleurd in een ongelooflijk avontuur van ontdekkingen of is het eerder een korte trip doorheen het mysterieuze Hallownest?

Bij de opstart van Hollow Knight: Voidheart Edition valt ons onmiddelijk op dat de sfeer betoverend mooi is. De muziek zorgt ervoor dat we zeer snel een goed gevoel krijgen over de start van deze game. De opzet van deze game is nogal mysterieus. Je wordt op voorhand verwittigd over de gebeurtenissen die zich plaatsvinden in Hallownest. De enigste stap die je dan als de Hollow Knight moet zetten is je laten neerdalen in deze ondergrondse tunnels. Vanaf je je in Hallownest begeeft kan de game echt van start gaan en het zal geen makkelijke trip worden.

A bug's life meets Dark Souls

Het concept van Hollow Knight: Voidheart Edition zijn insecten en dat heeft Team Cherry mooi weergegeven. Er zijn insecten die het goed met je menen, maar natuurlijk zoals het in elke game gaat zijn er ook die minder zachtaardig zijn. Elke vijand die je trotseert heeft zijn eigen stijl en het is aan jou om te ontdekken hoe je deze op de beste manier kan verslaan. Dat is het sterke punt aan deze MetroidVania games dat je telkens op ontdekking moet gaan, zowel op het punt van verkenning van de gebieden als het verslaan van de vijanden. Je weg zoeken in Hallownest is zeker in het begin geen makkelijke opdracht, want je beschikt niet over een map of iets dergerlijks. Als je vijanden verslaat krijg je Geo tot je beschikking, dit is de munteenheid in Hollow Knight. Als je genoeg Geo hebt verzameld kom je doorgaans je tocht merchants tegen die een map en een kompas verkopen.

Je Hollow Knight is gewapend met een nagel, doordat je nieuwe gebieden ontdekt en nieuwe vijanden verslaat word je Knight sterker. Je verkrijgt souls als je vijanden een kopje kleiner maakt en deze souls zorgen ervoor dat je leven in balans kan blijven. Bij de start kan je vijf keer geraakt worden alvorens je effectief dood gaat. Als je dus geraakt wordt en je hebt genoeg souls verzameld kan je door het blijven indrukken van een knop je leven terug bijvullen. Wanneer je uiteindelijk toch het onderspit delft zal je moeten weerkeren naar de plek waar je stierf en je eigen donkere ziel moeten verslaan om je verzamelde Geo terug te verdienen. Knipoog richting Dark Souls.

Charming gameplay

Niet enkel verzamel je souls en kan je een map en kompas kopen, maar kan je natuurlijk ervoor zorgen dat je Hollow Knight sterker wordt. Je kan je wapen upgraden en sterkere aanvallen aanleren. Bij de verscheidene merchants die je tegenkomt kan je ook markers kopen en charms. De markers kan je zelf op de map bevestigen om belangrijke punten aan te duiden. Doorheen Hallownest ontdek je ook gebieden die je nog niet kan doorkruisen, omdat je nog niet over de nodige skills beschikt. Er zijn ook heel wat verborgen gebieden te ontdekken in dit ondergronds vernuft. De charms kan je dan weer gebruiken om je personage te voorzien van abilities. Zo kan je na bepaalde tijd een schild rond je plaatsen als je je leven bijvult of word je sterker als je bijna sterft.

Je komt ook geregeld een zitbank tegen die ervoor zorgt dat je je game kan saven, dit is dan ook steeds het punt waar je terug start als je sterft. Niet enkel kan je hier saven, maar kan je ook je abilities herschikken. Dit kan zeer belangrijk zijn als je een bepaald baas niet kan verslaan. Je kan ook Geo betalen om een fast travel punt te openen en geloof ons dit kan soms goed van pas komen. De game is ook voorzien van een zeer grote variatie aan vijanden en bazen. Zoals we al eerder aangaven is het steeds bij een nieuwe vijand even de kat uit de boom kijken om te ontdekken hoe je deze het best kan verslaan. Bij bazen is dit hetzelfde principe en als je weet dat er ongeveer een 40-tal bazen in de game zitten dan is dit een feest voor de tactische gamers onder ons.

The best of the best

Hollow Knight: Voidheart Edtion is een pakket waar je moeilijk neen tegen kan zeggen. De game beschikt natuurlijk over de originele game, maar de vier DLC pakketten zitten ook in deze editie. Alle bugs zijn verwijderd en de gameplay is perfect uitgebalanceerd. De game ziet er dan ook nog eens ongeloolijk mooi uit en de details die in de game zijn verwerkt zijn prachtig. Elk gebied dat je doorkruist in Hallownest heeft zijn eigen unieke stijl, sfeer en vijanden. Bij de start van deze game zat ons gevoel onmiddelijk goed en dat gevoel heeft ons doorheen deze game geen enkele moment in de steek gelaten.

Hollow Knight: Voidheart Edition is een dijk van een MetroidVania game. Alles zit in deze game wat je kan verwachten van dit genre en als het dan ook nog eens allemaal perfect is uitgewerkt hebben we geen enkele reden tot klagen. Elke gamer die houdt van een gezonde dosis uitdaging, ontdekking en fantastische gameplay is het aan zichzelf verplicht om deze game binnen te halen.

9,5/10