Review: Forza Horizon 4

Ontwikkelaar: Turn 10 Studios, Playground Games Uitgever: Microsoft Studios

Platformen: Xbox One, PC (W10) Genre: Race

Releasedatum: 2 oktober 2018 Adviesprijs: €59,99

Er verschijnen élk jaar tal van racegames en de reeks die netjes die lijn volgt is de Forza-reeks van Microsoft en Turn 10 Studios. Ongetwijfeld een exclusive race-reeks waar andere consoles jaloers op zijn, want Forza staat altijd garant voor veel raceplezier. Ondertussen is het al de vierde game in de Horizon-reeks van Forza, en wij waren benieuwd of het net zo goed werd als de vorige game.

Het is alweer even wennen, na het realisme van Forza Motorsport, want Horizon is natuurlijk een compleet ander beestje. Het ene een erg realistische racesimulator, het andere een knotsgekke racegame met een iets meer arcade-achtig gevoel. En van bij de start merken we dat het racegevoel dat we kenden bij vorige Horizon-games nog intact is. Da's een positief punt, want op dat vlak hoefde weinig verbetering of vernieuwing .De vraag was meer hoe Playground Games de game interessant zou houden, want het gaat immers nog steeds om het Horizon Festival en om daar de beste racer te worden in een open wereld bezaaid met activiteiten. De sleutel lag er in om geen repetitieve game te maken waar het Horizon Festival de gimmick van zou worden.

Dé sleutel in het vernieuwen van de Horizon-ervaring moet in de eerste plaats natuurlijk de open-wereld zijn waarin we gaan rond racen. Elke keer krijgen we een andere omgeving voorgeschoteld en deze keer gaan we naar het Britse Eiland. We gaan het weliswaar bij de Noordelijke contreën als Schotland houden en dat heeft meteen zijn invloed op het visuele van de game. Het is een compleet andere omgeving dan Australië en de zonnige, kleurrijke setting is ook helemaal veranderd. Het Britse weer is wat mistroostig en vaak nat, en dat toont in de visuele uitwerking van de wereld. Is dat dan een minpunt? Nee, want het is alweer iets anders en bovendien implementeert de ontwikkelaar nu ook seizoenen.

Hierdoor krijgen we om de zoveel tijd een ander weerseizoen; Zomer, herfst, winter en lente wisselen mekaar af en geeft telkens kleine visuele verschillen én - vooral in de winter op sneeuw - gedragen de wagens zich lichtjes anders. Qua vernieuwing kan dat best tellen en geeft het toch een hele andere sfeer. Maar dat neemt niet weg dat veel van wat we doen toch zowat hetzelfde is. Zoals de voorgaande games zit de open-wereld alweer volgestouwd met activiteiten en events en wisselen de events van tijd tot tijd. Voor gamers die aldoor willen racen zit de game tjokvol, nog voller als in de vorige iteratie. Een pluspunt, maar daarbinnen is misschien net iets te weinig variatie. De manier waarop je vooruitgang boekt, followers en credits vergaard en nieuwe dingen unlocked zijn vrij herkenbaar en daar in zit gewoonweg te weinig vernieuwing waardoor de game - ondanks de andere open-wereld en wisselende seizoenen - repetitief kan aanvoelen.

Toch krijgen racefanaten een vrij leuke game voorgeschoteld. Want het blijft een game met boordevol content. Niet alleen qua events en races, maar ook qua wagens. Er zit een duizelingwekkend aantal wagens in de game vervat en die vrijspelen en customizen geeft toch een gevoel van voldoening. Steeds andere wagens ontdekken - met de DLC bij die van 007 toe - geeft altijd iets nieuws om mee te spelen. Ook de enorm veel manieren om via blueprints allerei dingen te customizen zijn alweer welkom.

En het racen zelf is uiteraard gewoon weer erg goed uitgewerkt. De wagens voelen goed aan, er is een mix van arcade en simulatie die erg uitgebalanceerd is en het snelheidsgevoel is alweer erg goed. Hét belangrijkste in een racegame. Qua racen op zich hebben de raceliefhebbers dus absoluut niet te klagen. En dat allemaal in een setting die audiovisueel toch wel top is. De muziek is écht goed en passend en de graphics ogen alweer een tikkeltje beter dan in de derde game. Een compleet andere sfeer omwille van de iets killere setting, maar dsalniettemin ziet alles er gedetaillerd en erg knap uit. Een mooie verpakking voor een zeer degelijke racer.

Forza Horizon 4 is niet de onversneden topper die de vorige games in de reeks waren. Daarvoor is er gewoonweg te weinig vernieuwing. Wel is het gewoon weer erg lekker racen in een knappe open wereld in ongelofelijk veel auto's en is het gewoonweg heel erg cool. Voor de racefans een must-have.

8/10