Review: Scribblenauts Mega Pack

Ontwikkelaar: 5th Cell Uitgever: Warner Bros. IE

Platformen: PC, PS4, Xbox One, Switch Genre: Puzzel, Avontuur

Releasedatum: 18 september 2018 Adviesprijs: €29,99

Scribblenauts is alweer van de partij in de releaselijstjes. Eerder dit jaar kregen we Scribblenauts Showdown voorgeschoteld, dat een prima game bleek, en vandaag krijgen we een heruitgave van Scribllenauts Unlimited uit en Scribblenauts Unmasked - A DC Comics Adventures, handig verpakt in het Scribblenauts Mega Pack. Zijn het ook Mega Games?

Scribblenauts is natuurlijk een genre op zichzelf. Geen game waarin je op de traditionele manier oplossingen bij mekaar puzzelt, maar speelt met woorden terwijl je met Maxwell en Lilly doorheen de kleurrijke, cartooneske wereld wandelt. Scribblenauts is daarmee altijd een game geweest die erg 'casual' aanvoelt, maar tegelijk vrij uitdagend kan zijn. Al wordt het nooit té moeilijk gemaakt. Taal is iets dat heel erg complex en uitgebreid is, en dus kan je het de gamer enorm moeilijk maken indien er maar één mogelijke oplossing is. Maar dat is niet het geval. Er is altijd meer dan één woord dat past in de puzzel en zo zorgt de game voor een minimum aan frustratie.

Maar het is natuurlijk een pakket voor gamers die de twee spellen nog niet speelden. Ja, er zijn nieuwe levels verbonden aan de twee games, bonuscontent, maar dat maakt het de game niet waard om nogmaals geld voor neer te tellen. Maar als je Unlimited en A DC Comic Adventures nog niet hebt gespeeld is het een leuk pakket. Zeker omdat je gewoonweg erg veel plezier maakt met de game, of je nu jong of ouder bent. De aard van de gameplay stimuleert de creatieve geest en de twee spellen hebben genoeg verschillen om het boeiend te houden. Goed, het meer recente Showdown is gewoon een betere game omdat het nu eenmaal een game is waar ontwikkelaars toepassen wat ze leerden uit de spellen van dit Mega Pack, maar dat neemt niet weg dat de funderingen nog staan als een huis.

Beide spellen hebben goed ontworpen levels en leuke puzzels, maar A DC Comics Adventure is misschien de leukste game van de twee. Dat heeft ongetwijfeld te maken met de licentie van Warner Bros. en de superhelden die er mee gepaard gaan. Superman, Batman... in de tekenstijl van Scribblenauts is heel erg grappig en het verhaaltje erbij valt ook nog te pruimen. De game doet ook enkele dingen net iets anders, zoals cumul van woorden bestraffen, waardoor het net een tikkeltje meer uitdaging krijgt.

Twee leuke, uitdagende en goed ontworpen games dus, die weliswaar de tand des tijds niet helemaal ontlopen, maar toch gewoon een coole en leuke game-ervaring bieden. Qua level design zeiden we al dat de game gewoon goed is, maar grafisch is het ook nog best te pruimen. Technisch geen kraan van een game zoals Showdown, maar de art stijl is kleurrijk, cool en vooral de DC suprhelden en schurken zijn amusant in beeld gebracht.

Of het pakket een must is als je de games al speelde? Nee. Maar wie Scribblenauts wil ontdekken vind in dit Mega Pack gewoonweg een heel goede deal met twee toffe, kleurrijke en uitdagende games die je uren zoet zullen houden.

7/10