Review | Life is Strange 2 - Episode 1: Roads

Ontwikkelaar: Dontnod Entertainment Uitgever: Square Enix

Platformen: PC, PS4 Xbox One Genre: Avontuur

Releasedatum: 27 september 2018 Adviesprijs: € 39,99 voor het complete seizoen of € 7,99 per episode.

Ongeveer drie jaar geleden mochten we kennismaken met Life Is Strange. Als we terugdenken aan de avonturen van Max en Chloe krijgen we spontaan een glimlach op onze snoet getoverd, maar ook op datzelfde moment rolt er een traan van onze kaak. De rollercoaster van emoties die we beleefde toen we Life Is Strange speelden was enorm. Stappen we terug in dezelfde rollercoaster der emoties of slaat Dontnod Entertainment een andere weg in? We begonnen ons avontuur met de eerste Episode: Roads van Life Is Strange 2.

Life Is Strange 2 speelt zich af in Seattle, waar een agent reageert op een oproep. Bij het parkeren blijft de camera in zijn wagen aanstaan. Helaas worden de feiten die zich iets verderop afspelen niet gefilmd, maar na enkele seconden wordt het duidelijk dat er iets ernstig aan de hand is. Zowel de agent als zijn wagen worden door een onbekende kracht enkele meters weggeblazen. Is dit door een natuurfenomeen? Of is er iets anders aan de hand? In elk geval is de toon direct gezet en onze nieuwsgierigheid heeft moeite zich te bedwingen.

The American Life

We maken kennis met de familie Diaz die van oorsprong Mexicaans zijn. Ze leiden een gelukkig leventje in Amerika. Sean is 16 jaar en zit duidelijk in zijn experimenten fase, dat bestaat uit meisjes, drugs, sigaretten en feesten. Daniel is het 9-jarig broertje dat alle aandacht vraagt van zowel zijn broer Sean als zijn vader. Esteban zorgt alleen voor zijn twee zonen, nadat zijn vrouw om nog onbekende redenen het thuisfront heeft achtergelaten.

Sean komt van school en het weekend kan van start gaan. Er staat een feestje op de planning voor vrijdagavond en hij heeft samen met zijn beste vriendin Layla een lijste gemaakt met de benodigdheden voor het feest. Hier krijg je voor de eerste keer de controle over Sean en word je eerste opdracht de spullen die je samen met Layla hebt opgesomd verzamelen en richting het feest vertrekken.

Unexpected event

Net zoals zijn voorgangers krijg je doorheen de game opties waaruit je kan kiezen. Door bepaalde keuze's te maken zorg je ervoor dat de verhaallijn zich aanpast aan jouw keuze's. Zo heb je geld nodig voor het feest en kan je ervoor kiezen om geld te stelen uit de geldpot of kan je het gewoon aan je vader vragen voor wat geld. Terwijl je er klaar voor bent om naar het feest te vertrekken, heeft je kleine broertje Daniel nog wat in petto. Het is bijna Halloween en hij is vlijtig bezig aan een kostuum. Vol trotsheid wil hij dit tonen aan zijn grote broer, maar deze wimpelt hem nogal kortstondig af. Daniel beslist om met zijn kostuum buiten te pronken en dit loopt helaas anders af dan gepland was.

De gebeurtenis die zich afspeelde in de voortuin van de familie Diaz zet de toon voor het verdere verloop van het verhaal in Life Is Strange 2. We gaan niet verklappen wat er juist allemaal gebeurd, maar wat we wel kunnen verklappen is het feit dat we terug plaatsgenomen hebben in de rollercoaster der emoties. Vanaf dit moment start eigenlijk echt de game en we weten nu al dat het een enorm avontuur wordt.

To the Mexican border

Sean en Daniel zijn op de vlucht voor de politie door de gebeurtenis die bij hun thuis afspeelde. Wanneer je terug de controle krijgt over Sean zijn de broers al twee dagen onderweg. Sean weet exact wat er is gebeurd, maar Daniel is zich van geen kwaad bewust. Voor hem is dit een uitstap met zijn grote broer. De broers bevinden zich op het moment dat je de controle krijgt over Sean aan een bos en je besluit hier om een kampeerplek te zoeken. Door de gebeurtenis en de trip door het bos krijg je als speler een enorme band met de personages.

In het verdere verloop van je avontuur kom je op verschillende plaatsen terecht. Zo kom je een tankstation tegen waar je eten en drinken kan kopen of stelen, afhankelijk van je keuze als speler. Je wordt op deze plek ook geconfronteerd met de hedendaagse problemen. Racisme en zelfs de muur die President Trump wil bouwen tegen de Mexicanen wordt aan bod gebracht in deze eerste aflevering. Het is natuurlijk niet allemaal kommer en kwel, want ze willen je er ook duidelijk van maken dat niet iedereen slechte bedoelingen heeft.

De band tussen de broers wordt doorheen deze aflevering enorm aangedikt en het is heerlijk om te zien dat het ook zo overkomt voor de speler. Sean heeft het moeilijk om de waarheid te vertellen tegen Daniel. Op het moment dat hij het besluit neemt om het te vertellen komt hij zelf voor een enorme verrassing te staan. Als je dit moment beleeft zit je zo goed als op het eind van de eerste aflevering die toch een goeie drie tot vier uur duurt. De levensduur van de aflevering is natuurlijk afhankelijk of je de collictables wilt verzamelen of niet. In Life Is Strange moest je foto's nemen van bepaalde zaken om de Platinum Trophy binnen te halen en in deze Life Is Strange 2 werken zo ook met een soortgelijk systeem. Hier moet je door hulp van tekeningen items verzamelen die je aan je rugzak kan bevestigen.Je kan ook met Sean bepaalde omgevingen tekenen in je schetsboek.

Life Is Strange 2 ziet er iets beter uit dan zijn voorganger. Qua sfeer en emotie scoort hij voor ons enorm hoog. Bij bepaalde delen van de game kan je vb. samen op een rots zitten met je broer en even wegdromen. Dit gaat gepaard met prachtige muziek en mooie beelden uit de game. We geven toe dat we op bepaalde momenten met de krop in de keel zaten te gamen. Bij deze momenten betrapten we onszelf erop dat we even de controller opzij hadden geschoven en mee zaten te genieten van de sfeer.

Life Is Strange 2 slaagt voor ons volledig in zijn opzet. Je krijgt vrij snel een goede band met de twee broers en het avontuur dat je beleeft in deze aflevering kan zeker tellen. De prachtige sfeermomenten zijn er om te koesteren en hoe deze aflevering eindigt gecombineerd met een voorsmaakje voor Episode 2 laat ons hunkeren naar meer. Zoals jullie kunnen lezen zitten we terug in de rollercoaster der emoties.

8,5/10