Review | Black Clover: Quartet Knights

Ontwikkelaar: Ilinx Uitgever: Bandai Namco Entertainment Europe

Platformen: PS4, Genre: Actie

Releasedatum: 14 september 2018 Adviesprijs: €59,99

Hey, kijk eens aan! Een anime-game. Daar hadden we er nog geen genoeg van, toch. Wel... het begint toch stilletjes aan een oververzadigd genre te worden. Haast elke anime krijgt tegenwoordig een videogame counterpart en met Black Clover is dat niet anders. Maar kan het, zoals Naruto en One Piece deden, een goede game afleveren?

Wel, die vraag is lastig te beantwoorden. Of ook niet. Het is vooral een lastig antwoord. We willen het immers goed vinden. Black Clover is géén slechte anime en voor deze game werd zelfs een volledig origineel verhaal geschreven rond de hoofdpersonages van die anime. Dat verhaal is ook vrij goed en de cut-scenes zijn zelfs van heel hoge kwaliteit. Tegelijk heb je geen referentiekader nodig, want het staat volledig los van het verhaal van de anime. Op die manier kan iedereen in het verhaal instappen. Voor zolang het duurt.

Want daar zit het grote pijnpunt van Black Clover: Quartet Knight. De game is niet zozeer uitgebracht om een singeplayer-ervaring aan te bieden, maar wel om online actie in the picture te zetten. En da's geen goede zet. Anime-games werken vaak omdat het gebaseerd is op de wereld van de anime en daarin een sterk verhaal verteld. Dat sterk verhaal is hier ook aanwezig, maar na een uur en half, twee uur maximum, ben je er door. En dat is een enorme ontgoocheling. Een uitgebreide tutorial om je op weg te helpen naar het online gedeelte. En let op: tijdens de zeer korte singleplayer valt de gameplay best nog mee. Hack 'n Slash, maar met personages die elk hun sterktes en zwaktes hebben, coole combo-aanvallen met andere personages en overall vlotte, snelle actie. Maar dat duurt dus niet lang én het krijgt bovendien geen vervolg in de multiplayer.

De multiplayer is enorm standaard met multiplayervormen die rechtstreeks van een of ander sjabloon kunnen komen die uit de kast met sjablonen vielen toen een ontwikkelaar van Ilinx een deurtje opentrok boven de koffiezet. De modi beschikbaar - varianten op modi als capture the flag of domination - getuigen van een grote luiheid. Want er is niet iets erg origineel aan geen enkele van de modi of de manier waarop je moet vechten of matches afhandelt. Goed, elk personage heeft wel zijn kwaliteiten maar dat is toch eerder beperkt tot ranged of close combat met of zonder magie. De game doet dus niet echt de moeite om origineel te zijn of iets nieuws te brengen. Alsof de ontwikkelaar een snelle cash-grab op de markt wil gooien.

Al is de vraag in hoeverre dit een cash-grab kan zijn. Want in principe is dit een game voor een niche-publiek en zijn er buiten de echte anime-fans en meer bepaald fans van Black Clover geen gamers die echt iets aan de game hebben of hun blik zullen laten vallen op de game als ze in de rekken ligt. Jammer, want er is een kort, tof verhaal en ziet het er grafisch niet zo slecht uit, maar al de rest is een mooi staaltje van luiheid.

4/10