Review: Transference

Ontwikkelaar: Ubisoft Montreal, SpectreVision Uitgever: Ubisoft

Platformen: PS4, PC, Xbox One Genre: Horror, VR

Releasedatum: 18 september 2018 Adviesprijs: €24,99

Hoera! Een nieuwe VR-game! Ja, dat is reden tot juichen. Want goede Virtual Reality games zijn schaars en dan is elke kans op een goede virtuele realiteitservaring zeer welkom. Transference, ontwikkeld door Ubisoft en Elijah Wood's filmstudio SpectreVision, zag er goed uit, en we konden niet wachten om in het avontuur te duiken.

Het is vast en zeker geen alledaags avontuur. We duiken immers een virtuele wereld in, waarin we de herinneringen van een familie verkennen en puzzelstukjes bij mekaar moeten passen om de juiste toedracht van wat er was gebeurd te weten te komen. Alsof we een rechercheur zijn en futuristische technologie gebruiken om achter de waarheid van iets te komen. Voor de speler lijkt alles te beginnen bij een vermiste hond van een jongen, maar het verhaal wordt al gauw breder en krijgt een andere toon door één of andere uitvinding van de vader. Maar over het verhaal willen we niet teveel uitweiden want... het is een zeer kort verhaal.

Meteen met de deur in huis vallen met het grootste minpunt: het moet kunnen. Je gaat er minder dan twee uur aan spenderen - hoelang exact hangt van je puzzelneus en verkenningsdrang af, - maar 25 euro voor een kleine twee uurtjes is erg prijzig. En da's het probleem van veel VR-games. Veel geld voor weinig game. Gelukkig weet Transference wél een sterke VR-ervaring te bieden. Want in deze virtuele wereld die zich afspeelt in een familiewoning, wordt een creepy vibe gecreëerd, waardoor we het in het horrorgenre kunnen catalogeren. Niet dat het allemaal erg origineel is. Standaard horrormechanismen als geluiden, fluisteren, gedaantes die voorbij open deuren rennen... het zit er allemaal in. Maar het is wél erg goed uitgewerkt,

Met een VR-bril op je snoet gaan je zintuigen immers op de juiste manieren en op de juiste momenten geprikkeld worden. Puur qua Virtual Reality is dit een van de coolste, enerverende spelervaringen die beschikbaar zijn. Op zich weet Transference het dus goed te doen. Qua VR. Want als je dieper gaat kijken, is de game natuurlijk heel erg kort, maar zijn ook de puzzels niet bepaald uitdagend. Hoewel wél leuk gevonden. Via de lichtschakelaars reizen we door drie dimensies. Daardoor verandert het huis van uiterlijk en zijn sommige deuren al dan niet open. Dan moet je wel even zoeken, maar over het algemeen komt er weinig tot geen denkwerk aan te pas, en da's jammer.

Maar we herhalen: de VR-ervaring is cool. Want de sfeer zit goed. We hadden het al over geluiden en andere horrormechanismen, maar ook SpectreVisions aandeel helpt hierin. Er zitten echte stukjes video in de game die je in het verhaal trekken en een leuke, oubollige sfeer oproepen via VHS-tape-achtige uitzendingen op televisies. Voor het overige ziet het er ook grafisch goed uit. Je kan het ook zonder VR-spelen en dan ziet het er logischerwijs iets beter uit, maar dan mis je veel van de sfeer. Daarom zijn VR-games ook zo kort. VR maakt nog steeds veel mensen wat misselijk na lang gebruik. Daarom hebben we niet iets tegen de speelduur op zich, maar dan moet de prijs véél lager. Tien euro had een zeer goede prijs geweest voor een game van 1,5 tot 2 uur. Desalniettemin één van de betere VR-ervaringen op de markt.

Transference is een welgekomen VR-ervaring. De ontwikkelaar maakt goed gebruik van je zintuigen om je te bespelen en een ongemakkelijk gevoel op te wekken, en de sfeer is geweldig. De puzzels zijn wel wat te makkelijk en de game is te duur voor de speelduur die hij biedt, maar dat de VR-ervaring goed is staat als een aal boven water.

6,5/10