Review: NHL 19

Ontwikkelaar: EA Canada Uitgever: EA Sports

Platformen: PS4, Xbox One Genre: Sport

Releasedatum: 14 september 2018 Adviesprijs: €59,99

Hete zomers en ijskoude winters, dat is wat de weermodellen voorspellen voor de komende jaren. Maar de kans dat we buiten op de vijver een potje ijshockey gaan spelen, is onbestaande. In Noord-Amerika en Canada kan dat wel, en daar is ijshockey dan ook een ongemeen populaire sport. En NHL? Die is er dit jaar weer bij. Net zoals Madden, NBA en FIFA. Maar is het ook de ideale game voor de ijsvreters onder de gamers?

De NHL-franchise van EA heeft geen enkele concurrentie en is het dus altijd afwachten of dat zou leiden tot een nonchalance bij de ontwikkelaar. Op het eerste zicht is daar weinig van te merken, want EA Canada lijkt de game volgestouwd te hebben met verschillende modi. Meer zelfs: het laat ons een custom start menu aanmaken met drie modes naar keuze. Een goede zet, want zo moet je voor je favoriete modi geen verschillende menu's doorbladeren. Beginnen doen we zoals in alle sportgames de dag van vandaag met het aanmaken van onze eigen speler en die gaat een grote rol spelen. Niet alleen in de carrière modus, maar ook in de online modus, The World of CHEL. Meteen een indicatie dat EA de sporttitel heel erg serieus neemt.

Want online is een immens gedeelte geworden van deze titel. NHL 19 neemt eigenlijk een beetje fundamenten van NBA Live 19 over en voert het goed uit. Ook in deze ijshockey-game kunnen we op verschillende manieren online spelen. Van een mode waarin je speelt tegen CPU teams, over een show-mode threes - die vorig jaar zijn debuut maakte - tot de enorm leuke mode 1vs1vs1 waar er eigenlijk geen regels zijn en je tegen twee andere spelers speelt om zoveel mogelijk pucks tegen het net te jagen binnen de tijd. Heel wat verschillende modi die een enorme afwisseling bieden en voor ieder wat wils in petto heeft. Je levelt je personage constant en telkens krijg je een sportzak vol met goodies. Een soort van beloningspack. Daarin merk je dat NBA en NHL 19 fundamenten delen. Want het is immers zo dat ook NHL 19 inzet op een enorm persoonlijke beleving van de game met je eigen personage. En net als bij NBA Live wérkt het.

Maar daarbuiten leeft de game ook in een sterke sfeer. De echte ijshockey liefhebbers gaan het appreciëren dat de old school spelen op ijspleintjes in gewone sportkleren - al kan het ook zot zoals kleurrijke kostuums - en een berenmuts aan een aspect is van het CHEL online-gebeuren. En die sfeer trekt zich door in de grote stadions. De NBC-presentatie is spot-on, en buiten wat recyclage van commentaarlijnen door steeds dezelfde commentatoren valt er qua sfeer niet heel veel aan te merken. Belangrijker is natuurlijk hoe de game speelt. Ook daar slaagt NHL er in de puck niét mis te slaan. Het spelen voelt erg natuurlijk aan en zowel de aanval als verdediging kent een natuurlijke flow.

Zo is de poke check beter uitgewerkt en is het in en uit de rink stappen als pro-speler naadloos en sterk geanimeerd. Qua animaties staat NHL over het algemeen op een hoog niveau. Qua gameplay dus een sterke iteratie, zeker als pro player. Vooral de beoordelingen en feedback van de coach zijn uitgebreid en goed uitgewerkt. Het is niet vanzelfsprekend om een goede rating te halen en geeft daarom een grotere uitdaging dan voorheen. Bovendien heb je de keuze tussen verschillende controller lay-outs, van klassiek tot hybride en is het een game die geen controls opdringt, maar de verschillende opties evengoed doet werken. Al zijn wij meer fan van het schieten met de sticks, omdat het een erg natuurlijke flow geeft aan de game. Engrafisch? Daarover kunnen we kort zijn: degelijk. Het is geen grafische topper zoals NBA of FIFA, maar het ziet er goed uit en zeker de rinks buiten de stadions zijn erg leuk vormgegeven.

Voor gamers die wachten op ijshockey-games is NHL 19 een compleet pakket. CHEL is een enorm leuke, uitgebreide online ervaring, en de carrière ervaring is goed uitgewerkt e nog uitdagender gemaakt. Het is een steendgoede ijshockey-game en dus verslapt EA niet, ondanks het gebrek aan concurrentie.

8/10