Review: NBA Live 19

Ontwikkelaar: EA TiburonUitgever: EA Sports

Platformen: PS4, Xbox One Genre: Sport

Releasedatum: 7 september 2018 Adviesprijs: €59,99

Het najaar is ook de periode van de sportsgames. Eerder bespraken we de grote concurrent van NBA Live, maar dat is de laatste jaren allesbehalve een concurrentiestrijd geweest. NBA Live was een franchise die het enorm moeilijk had om zijn eigenheid te vinden en op te boksen tegen de wat we noemen 'King of Basketball'. Maar... NBA Live verrast dit jaar.

Een probleem met zijn eigenheid, zeiden we al. De concurrent onderscheidde zich met een heuse verhaalmodus - die nadien overgenomen werd door andere games zoals FIFA, - maar NBA Live vond zijn 'ding' niet. Dat lijkt dit jaar wél het geval. Namelijk een strijd om 'The One' te worden. Niet alleen in carrière mode, maar over heel de game, online en offline. Hype is een element dat van cruciaal belang is in NBA Live 19 en het krijgt daarvoor enkele erg leuke dingen en modi tot zijner beschikking om de gamer uren aan het basketballen te houden. En het wérkt.

Je begint uiteraard met een eigen speler aan te maken - dat kan ook een vrouwelijke speler zijn, want de WNBA zit er ook in, - maar de manier waarop je levelt is origineel. Je krijgt aan de hand van je keuzes drie skills (bijvoorbeeld dunken, rebounden, snelheid) die je kan upgraden, en de rest kan je pas upgraden wanneer je ze unlocked. Verder is er ook nog een speciale skill die je hebt, verbonden aan een NBA-legende. Dat maakt de game al heel erg interessant om te spelen. Bij elk skill point dat je spendeert aan je kwaliteiten up te graden, zijn beloningen verbonden. Nieuwe animaties, dunks, schoenen... noem maar op. Dat is trouwens ook nog een van de grote kwaliteiten van deze game. Je kan ongelofelijk veel customizen. Er zitten heel veel verschillende kledingstukken in de game die van je speler een compleet gepersonaliseerde, unieke speler kan maken.

In deze game kan je zelfs je eigen court maken, volledig aanpassen naar je smaak én dingen unlocken om je court nog cooler te maken. Geen complete gimmick, want het heeft een nut. Een van de dingen om 'hype' te verdienen, naast Career en Live matches, zijn Court Battles. Hier moet je wedstrijden spelen die op ieders court andere, aangepaste regels hebben. Je kan courts 'veroveren' en je eigen court verdedigen, maar anderen kunnen jouw court ook veroveren. Of domineren zoals het in deze game heet. Dat is een hele originele mode en kijk op basketbalgames die aanslaat en misschien wel de favoriete mode van iedere NBA Live-speler wordt. EA Tiburon heeft dus zijn stinkende best gedaan om coole content te voorzien, maar volgt de gameplay daarin?

Grotendeels wel. Tegenover de concurrent hebben ze een paar dingen minder. De animaties wanneer je een contested shot waagt ogen niet altijd even goed, en soms lijken ze allemaal door mekaar te lopen, maar op andere vlakken zijn de animaties top. Steals en rebounds ogen enorm knap, en tegelijk zijn de spelers grafisch enorm gedetailleerd en herkenbaar. Meer zelfs: op grafisch vlak is NBA Live dit jaar wellicht de winnaar tegenover zijn concurrent. Anderzijds ontbreekt het NBA Live aan een verhaalmodus om je queeste naar 'The One' te worden persoonlijk te maken en je echt te betrekken in een goed verhaal. Dat is jammer, want EA doet het wel bij FIFA. Eventueel een werkpunt naar volgend jaar? Maar... de game is vooral heel leuk om te spelen. Misschien iets makkelijker dan de concurrent, maar in ieder geval een heel erg leuke game met heel veel content. Een stap vooruit.

EA Tiburon heeft met NBA Live 2019 ontegensprekelijk goed werk geleverd. De game zit boordevol content, ziet er grafisch sterk uit en is heel erg leuk om te spelen. Hier en daar zien sommige animaties er wel minder uit en ontbreekt het de carrière modus aan een goed verhaal, maar NBA Live zet grote stappen richting de kroon van de concurrentie.

8/10