Board Game Review: Candy Crush

Uitgever Just Games

leeftijd: 8+

Aantal Spelers 2 tot 4

Speelduur 30 minuten

Prijs €19,99

Candy Crush moet wel één van de meest succesvolle mobiele spellen zijn van de afgelopen tien jaar. Qua populariteit en verslavingsfactor zit de game op gelijke hoogte met spellen als Angry Birds. De connect three snoepjesgame kreeg al enkele spellen zoals een Monopoly-versie of een soort drie op een rij-versie, maar nu is er ook Candy Crush: The Board Game.

De zes jaar oude mobiele game wordt nog steeds gespeeld op menig tablet en smartphone, maar vanaf nu kan dat dus ook onder het gezellige licht van een luster boven een woonkamertafel. Het bordspel ontwikkeld door Just Games kan gespeeld worden vanaf 2 tot maximum 4 spelers en gaat er uiteraard anders aan toe dan in het mobiele spelletje. De vraag is dan altijd: hoe kan een populair en verslavende game omgevormd worden naar een succesvolle board game? Wel, het is een game waarin je snoepjes verzamelt om te leggen op jouw kant van het bord en zo te werken richting de letterlijke kers op de taart en het spel te winnen. Hoeveel en welke snoepjes je mag leggen, hangt af van de worp van de dobbelsteen. Drie keer gooien, drie snoepjes en drie keer leggen. Als je kan. Want er zit een tactisch kantje aan de game. Waar je in Candy Crush er naar streeft drie snoepjes of meer op een rij te bekomen om een rij te doen verdwijnen, moet je dat hier net vermijden. Andere spelers kunnen met hun verzamelde snoepjes op jouw kant komen rommelen om trachten drie snoepjes op een rij te krijgen. Lukt dat, ben jij die snoepjes kwijt en gapen er weer extra lege vakjes op je bord.

Omgekeerd geldt dat natuurlijk ook, en dan spreek je over een tactische insteek. Al is die insteek natuurlijk beperkt. We vinden het heel erg leuk dat het connect three principe omgekeerd wordt zodat je het moet vermijden, in plaats van beogen, want het zorgt voor een beetje spanning. Maar veel tactische mogelijkheden zijn er natuurlijk niet. Candy Crush The Board Game is dan ook een vrij rechtlijnige game die niet zo heel lang duurt. Een klein halfuurtje voor een game is zo ongeveer de regel en werd zo ook beschreven in de persblurb. Just Games probeert met deze game dus zoveel mogelijk de sfeer van de mobiele game te behouden: rechtlijnig, een beetje uitdaging maar vooral speelbaar voor kinderen vanaf acht jaar. Je moet dus geen grote uitdaging verwachten, al is een spelletje tussendoor wel eens leuk om snel te spelen. Het spel zelf ziet er trouwens aardig uit. De mooie kleurrijke doos nodigt uit. Het bordspel zelf is vrij basic, maar ziet er uit zoals je wil dat het er uit ziet: een real-life versie van de 2D game op de tablet.

Candy Crush The Board Game is zeker en vast geen gezelschapsspel dat prijzen zal winnen a la speelgoed van het jaar, maar wie fan is van de mobiele game, zal hier wel wat plezier aan beleven. Ook de jonge kinderen kunnen meedoen omwille van de rechtlijnigheid en duidelijke, simpele regels en de sfeer van de mobiele game blijft behouden. Een aardig, degelijk bordspel zonder meer.

6,5/10