• Kevin

Review | Divinity: Original Sin 2 - Definitive Edition

Ontwikkelaar: Larian Studios Uitgever: Bandai Namco Entertainment Europe

Platformen: PC, PS4, Xbox One Genre: Actie-RPG

Releasedatum: 31 augustus 2018 Adviesprijs: €59,99

Wij Belgen mogen trots zijn op onze befaamde biersoorten en overheerlijke chocolade, maar waar we de laatste jaren ook zeer trots op mogen zijn, zijn de Belgische ontwikkelaars van Larian Studios. Deze groep mensen hebben er persoonlijk voor gezorgd dat ons klein landje op de wereldkaart der games werd geplaatst. Divine Divinity ging in 2002 de strijdt aan met giganten als Diablo en deze game werd een overdonderend succes. In 2014 mochten we terug proeven van Divinity: Original Sin en wederom scoorde Larian Studios hoge scores met hun Role Playing Game. Vorig jaar mochten de PC gamers al hun avontuur starten met Divinity: Original Sin 2 en ook dit was weer een topper van formaat. Consolegamers juichen dan ook dat het nu hun beurt is om aan de slag te gaan met Divinity: Original Sin 2 Definitive Edition. Worden we op console ook betoverd door deze prachtgame of draait het eerder uit op een vloek? Dat lees je in onderstaande review.

De verwachtingen liggen zeer hoog bij het opstarten van Divinity: original Sin 2 Definitive Edition. Dat is terecht, als je bekijkt hoe ze het vorig jaar deden op PC met deze game. We geven ook zonder problemen toe dat we er eigenlijk gerust in zijn dat deze game onze stoutste dromen waar maakt. Bij het aanhoren van de sfeervolle muziek worden we direct in het ganse fantasie sfeertje gedropt en zijn we klaar om de vetste spells en attacks uit onze controllers te schudden.

Fellowship of four.

We kwamen tot de conclusie dat we bij het aanmaken van ons personage de keuze krijgen tussen zes verschillende hoofdpersonages en dan nog een aantal random personages. De zes hoofdpersonages dragen een interessant verhaal met zich mee. Bij elk hoofdpersonage kan je een filmpje starten waarbij het personage zelf hun situatie uitlegt. Wij kozen voor Sebille, een mooie elf die helaas door het leven gaat als slaaf. Ze moest gehoorzamen aan de wrede eisen van haar lizard master. Hij verwonde haar met een litteken op haar wang dat een eigen wil heeft. Op deze manier kan hij met een simpel lied haar de dingen laten doen die hij wil. Zo wordt ze gebruikt om haar eigen soort uit te roeien, maar nu is het tijd voor wraak, want ze heeft zich op de een of andere manier uit deze benarde situatie weten te redden. Haar doel is eenvoudig en de jacht naar haar voormalige master is ingezet en ze wil deze zien smeken naar vergiffenis.

De rollen zijn in dit tweede deel ook omgedraaid. In het eerste deel van Divinity speelden we als Source Hunters. Nu is het de beurt om als Sourcerer het prachtige landschap van Rivellon te doorkruisen. Onze krachten worden nog wel belemmert, want elke sourcerer heeft een halsband omgekregen die onze kracht tegenhoud. Bij het gebruik van onze kracht worden de voidwoken aangetrokken, de gruwelijke monsters van The Void. In de eerste uren van de game kan je de andere hoofdpersonages tegen het lijf lopen. In deze fase kan je kiezen met welke metgezellen je op pad wilt.

Epic Gameplay

Wie het eerste deel van Divinity heeft gespeeld, weet hoe de vork in de steel zit. Het is niet zoals bijvoorbeeld Diablo dat je constante actie over het scherm ziet rollen In de Divinity games draait het meer om tactiek en geduld. Als je in een combat situatie terechtkomt, krijg je Action Points (AP). Deze AP gebruik je voor je personage te bewegen, aan te vallen en te verdedigen. Dus is het raadzaam om alles rustig te bekijken wat de mogelijkheden zijn om het gevecht winnend af te sluiten. Het AP systeem is wel herbekeken, want sommige acties kosten maar 1 AP. Dit geeft je ook weer direct een andere kijk op de situatie. Wat we ook schitterend vinden is dat je de omgeving volledig in je voordeel kan gebruiken. Als er bijvoorbeeld vijanden in een plas water staan, kan je deze door een ijsaanval laten bevriezen zodat de vijanden niet meer kunnen bewegen. Je kan ook flesjes olie naar een groep vijanden gooien en dit combineren met een vuuraanval en dan wordt het wel heel warm voor sommige onder ons. Niet enkel kunnen wij hier gebruik van maken, maar ook onze tegenstanders maken gretig gebruik van deze scenario's. In deze game is het ook mogelijk om voordeel te halen als je vanop hogere gebieden aanvalt. Hier krijg je extra schade en range bonussen voor. Deze regel geldt ook voor onze tegenstanders.

Het verhaal pakt ook geweldig goed uit, zeker in combinatie met de verschillende personen en plaatsen die je tijdens je avontuur trotseert. De dialogen die gebruikt worden voor deze game zijn ook stuk voor stuk met zorg uitgekozen en geven je zo een grote vrijheid in keuze, zodat je deze game zonder problemen ontelbare keren opnieuw kan spelen. Elke keuze die je maakt in je conversaties heeft gevolgen voor het verdere verloop van de game. Niet enkel kan je verschillende dialogen kiezen, maar je kan ook op verschillende manieren een probleem oplossen. De mogelijkheden zijn echt ongezien.

The Lord of the Role Playing Games.

Een game van dit kaliber en met deze gameplay wordt misschien het beste gespeeld op een game PC, maar deze keer kunnen we met een gerust hart toegeven dat Divinity: Original Sin 2 zeer goed speelt met een controller. Een multiplayer gedeelte kan natuurlijk niet ontbreken in deze game. We hebben de keuze om het verhaal in multiplayer te spelen samen met vrienden of onbekenden. Ook een co-op modus zit weer in de game. Het ideale aan deze modi is dat het werkt met het befaamde drop-in en drop-out systeem. Verkies je om in splitscreen te spelen of gewoon op 1 groot scherm? Dat kies je zelf. We kunnen ook genieten van de Arena mode. Hierin kan je het uitvechten tegen drie andere spelers in een PVP-gevecht en we kunnen jullie garanderen dat deze gevechten hard worden gespeeld.

De sfeer komt volledig tot zijn recht in deze game, waardoor je echt ten volle geniet van wat er allemaal rond je gebeurd. Het grafische aspect van deze game is in zijn stijl zeer goed uitgewerkt. De wereld van Rivellon ziet er echt prachtig uit. We kunnen haast niets negatiefs vinden in deze game. We vinden het op zich al sterk dat ze het nog beter doen dan Divinity: Original Sin Enhanced Edition. We mogen terecht trots zijn op Larian Studios dat ze deze belevenissen met ons willen delen.

Divinity: Original Sin 2 Definitive Edition is een fantastische ervaring voor elke gamer die liefhebber is van Role Playing Games. Larian Studios zet hier, wat ondergetekende betreft, een ongeziene prestatie neer. Een game die er goed uitziet, maar ook nog eens betoverd wordt door een geweldige sfeer. De gameplay wordt vakkundig uitgevoerd en de ontelbare keuzes die je kan maken in dialogen en oplossingen voor problemen is ongekend. De game is een must-have, en zij die hem laten voorbijgaan, weten niet wat ze missen...

9,5/10