Review: V-Rally 4

Ontwikkelaar: Kylotonn Racing Games Uitgever: BigBen Interactive

Platformen: PS4, Xbox One (Later ook PC, Switch) Genre: Race

Releasedatum: 6 september 2018 Adviesprijs: €59,99

V-Rally 4 is er! De titel doet bij de wat jongere gamers onder ons misschien geen belletje rinkelen, maar gamers die tegen de 30 aanleunen, herinneren zich de race-franchise zeker en vast! V-Rally was één van de leukste racegames op de eerste PlayStation-console en verscheen 21 jaar geleden. En de derde en laatste? Ook alweer 17 jaar geleden. Nu, 17 jaar later is er eindelijk de vierde game.

De vraag was natuurlijk vooral of Kylotonn Racing Games een racer ging maken in de traditie van de klassieke rallygames, of er zijn eigen ding mee ging doen en er de bekende naam ging opplakken. Wel... het is een beetje van de twee geworden. Een belangrijk punt in V-Rally is dat het niet té realistisch is. De games stonden vooral bekend om de pure fun, en niet zozeer de uitmuntende skills die je nodig hebt, en die geest blijft toch wel wat behouden. Het is een arcade-achtige game geworden, en dat is wat we hadden verwacht van V-Rally. Die arcade-achtige gameplay gaan we gebruiken in modi die voorspelbaar zijn, zoals Quick Race, Online Race en Career Mode. We brengen onze tijd vooral door in de V-Rally Mode (Career).

Die V-Rally Mode brengt een aantal elementen bij mekaar die we kennen uit de meeste carrière modi uit andere racegames. Je rijdt races, wint munten, koopt nieuwe auto's of upgrades voor je auto's met die munten en doet voort. Dat klinkt weinig innovatief, maar een racegame moet niet altijd het warm water proberen uit te vinden. Maar er zijn toch enkele leuk gevonden dingetjes die de career ietwat nieuws meegeven. Zo kan je personeel aannemen, maar een hoger level personeelslid kost meer geld, maar brengt ook meer voordelen mee. Zoals een betere mechanic waardoor herstellen minder tijd in beslag neemt. Maar dus meer kost. Ook zijn er verschillende disciplines zoals Rally, Rally Cross, Buggy Race en obstakelraces waarvoor je specifieke auto's nodig hebt en zijn er de sponsorcontracten waarvoor je bepaalde doelen moet vervullen.

Kylotonn Racing Games geeft dus wel voldoende doelen mee aan de Career, maar het warm water uitvinden - ondanks een aantal interessante dingen - doen ze dus niet. Maar zoals we al zeiden: dat hoeft niet. Een racegame moet vooral goed racen en fun zijn. Daar slaagt V-Rally 4 toch wel in. Het racen, de handling van de auto's... Het voelt arcade-achtig en je moet al rare toeren doen om je auto helemaal in de vernieling te rijden, maar het combineert toch een beetje met realisme. Daarmee bedoelen we dat de verschillende ondergronden zoals zand in Afrika, sneeuw en ijs in Rusland, modder en asfalt in Amerka... toch anders aanvoelen wanneer we er over rijden én een andere race-aanpak vergen. Je kan het niet vergelijken met echte racesimulators als Project Cars, maar net genoeg om je op de tippen van je tenen aandachtig te laten racen.

Een minpunt dat we tijdens het racen wel merkten, was de inconsistentie van straftijd. Misten we een bocht en reden we het publiek in: +10 seconden. Maar soms gebeurde dat , en kregen we géén straf. En werd de actie dus niet geregistreerd. Maar er is dus weinig mis met de gameplay. En al zeker met de omgevingen waarin we racen. We gaven al enkele voorbeelden met de sneeuw en het ijs in Rusland en het zand in Afrika, maar we trekken zelfs naar Japan met Mount Fuji op de achtergrond. Die omgevingen ogen knap, al zijn ze in detail wat minder. Maar de weersomstandigheden op en rond je bolide en de bolides zelf zien er knap uit. Minder is het audiovisuele. Sommige auto's klinken als een stofzuiger op de achtergrond en crashes alsof ze de geluidssamples hebben opgenomen door een glazen fles in een doek tegen de grond te slagen. Ook de muziek tijdens de menu's is niet het beste wat we in racegames hebben gezien, maar dat is nu niet iets om bij een racegame over te struikelen.

We hadden één ding zéker verwacht over V-Rally 4, en dat was fun. En die krijgen we. Racen in V-Rally 4 is naar de geest van de reeks gefocust op plezier en dus arcade-achtig., hoewel er een leuke combinatie is met het realisme van rijgedrag op verschillende ondergronden zonder daarin te overdrijven. Hier en daar duikt er wel een probleem op en auditief is het niet bepaald een sterke racer, maar het is fun, dat zeker.

7/10