Review | Warhammer 40,000: Inquisitor - Martyr (Console)

Ontwikkelaar: NeoCore Games Uitgever: BigBen Interactive

Platformen: PC, PS4, Xbox One Genre: Actie, RPG

Releasedatum: 23 augustus 2018 Adviesprijs: €49,99

Warhammer is een eeuwig uitdijend universum. Comics, games en zelfs bordspellen worden uit de licentie van The Games Workshop geperst, maar één ding ontbrak: een actie-RPG. Maar niet langer. NeoCore Games kwam enkele maanden geleden al op de proppen met Inquisitor - Martyr voor PC, en nu heeft de game eindelijk ook consoles bereikt. Maar laten we gewoon doen alsof je die release compleet gemist hebt.

Een actie-RPG, dat wil zeggen: verschillende klassen om de strijd mee aan te gaan, toch? Jawel. De keuze valt uit drie klassen die vrij uiteenlopend zijn en zich elk specialiseren in één bepaald aspect van de combat, die daarna nog eens onderverdeeld zijn in een aantal sub-klassen. Het voelt op zich wat beperkend aan, want echt diep aanpassen kunnen we niet, al krijgen we later in de game tussen levels door wél de mogelijkheid om het personage uit te diepen. Wie trouwens graag de Jeff Hoeyberghs in zich loslaat, zal zich moeten inhouden: visueel kunnen we het personage tijdens het creeren niet aanpassen.

Maar laat dat vooral geen struikelblok zijn. Vanaf we de voor dit game speciaal gecreerde Caligari regio induiken, zijn we mee met het verhaal. Onze Inquisitor moet een verlaten schip doorzoeken naar overlevenden en gaat dus niet de traditioneel drukbezochte oorlogsgebieden van Warhammer binnen. Al wil dit niet zeggen dat we niet genoeg strijd voorgeschoteld krijgen. De combat is veelvuldig aanwezig én goed uitgewerkt. De combat voelde al goed aan in de PC-versie, die in juni verscheen, maar in de console-versie voelt het toch nog net dat tikkeltje vlotter. Kunnen lopen en mikken met sticks voelt gewoon beter aan. Naar ons gevoel zijn isometrische shooters nog altijd beter af voor console, en lijkt deze game dat te bevestigen.

Hoewel dat de PC-versie van de game natuurlijk ook leuk was en een degelijke game bleek. Maar het voelt net dat tikkeltje beter. De uitdaging in de game blijft doorheen heel het spel, want met regelmaat van de klok worden we nieuwe soorten vijanden voorgeschoteld die een andere aanpak vergen en ook de mogelijkheid om je load-out aan te passen voor elke missies met nieuwe, vrijgespeelde wapens en gadgets maakt dat de game fris blijft. Al hadden we ook graag onze load-out kunnen aanpassen tijdens missies, maar dat is helaas niet mogelijk. Dat doen we dus tussen de missies door en daar gaan we ook skill points spenderen in de skill-tree. Niet zo uitgebreid als in de goede AAA-RPG's, maar voor een Warhammer-game is het allemaal vrij uitgebreid en is het ook een element dat de game na verloop fris weet te houden.

Een coole game dus, met enkele minpuntjes. Het visuele bijvoorbeeld. Niet specifiek het technische van de graphics, maar de rest daar rond. De camera is bijvoorbeeld enorm onhandig. je kan in- en uitzoomen, maar intuïtief is het zeker en vast niet. Ook zijn de omgevingen wat... repetitief. Qua design zitten er best leuke dingen in, en is het technisch in orde, maar dezelfde elementen keren te vaak terug waardoor de spelvreugde toch een beetje kan zakken.

Logischerwijs bevat de console-versies dezelfde zwaktes als de PC-versie, al hadden we gehoopt dat het camera-probleem verholpen zou zijn. Voor het overige speelt de console-versie iets vlotter en blijft het gewoon een heel erg leuke, snelle, vlotte actie-RPG die iets nieuw brengt naar het Warhammer-landschap.

7,5/10