Review: Strange Brigade

Ontwikkelaar: Rebellion Uitgever: Rebellion

Platformen: PC, PS4, Xbox One, Genre: Shooter

Releasedatum: 28 augustus 2018 Adviesprijs: € 59,99

Nostalgie: het is een raar beestje. Op een punt in ons leven worden we er allemaal door aangegrepen, en voor kinderen van de jaren '80 is dat nu. Dat merken wanneer we games spelen als Yooka-Laylee, of collectief klaarkomen bij een HD remaster van Crash Bandicoot, maar ook wanneer we een game spelen als... Strange Brigade.

Strange Brigade is wat het in zijn titel al beloofd: vreemd. Maar een goed soort vreemd. De vibe die van het startscherm en het selectiescherm spat is heel erg cool en leuk. Een jaren '80-gevoel wanneer avonturenfilms op hun piek waren en alles doorspekt was met Britse accenten en zo vastgeroeste stereotypes als fietsen op de bodem in de rivier van studentenstad Leuven. Maar het is cool. Ook wanneer we ons personage selecteren. Er zijn er vier. De één al meer clichématig als het andere, en het ene al meer weggelopen uit een Indiana Jones-film als de andere. Vier personages: want je kan de game in co-op spelen. Of alleen. Dat gaat ook. En dan staat er je wel een enorme uitdaging te wachten.

Want Strange Brigade is qua opzet een heel simpele game: gooi een personage in een Indiana Jones-achtige omgeving - ja, de invloeden zijn duidelijk - met horden vijanden van zombies tot larger than life schorpioenen en probeer te overleven en naar het volgende checkpoint te gaan. Knallen is dus de boodschap en dat is iets wat Rebellion alweer uitstekend gedaan heeft. Je krijgt een groot arsenaal aan wapens dat je met munten kan kopen die je kan vinden of krijgen door vijanden af te knallen en door de levels heen kom je kisten tegen waar een speciaal wapen in zit dat je voor een bedrag kan kopen, maar beperkt bruikbaar is. Hier zijn ook invloeden merkbaar van de zombiemodus van Call of Duty. Maar er is meer. Ook Rebellion's Sniper-reeks zijn invloed is voelbaar.

Dat is allemaal niet zo erg wanneer de game op zich origineel genoeg is, en dat is het wel naar ons gevoel. De horden vijanden komen in verschillende groottes en vormen, met elk hun kwaliteiten, en de levels bevatten genoeg vallen die wij kunnen gebruiken om komaf te maken met grote groepen. Van ontploffende kruiken door grote draaiende zwaarden en bijlen die vallen wanneer je ze activeert. De game is eigenlijk één grote plezierboot voor gamers die houden van ongebreideld knallen en ontploffingen veroorzaken. Een game waarbij je het verstand op nul moet zetten en gewoon moet gaan. Of soms ook niet. Rebellion probeert er hier en daar omgevingspuzzels in te stoppen om doorgangen vrij te spelen, en hoewel die afwisseling bieden, zijn deze soms best wat simpel. Een klein minpuntje, want iets meer uitdaging had de game goed gedaan.

Daarmee willen we niet zeggen dat de game makkelijk is. Maar wanneer je constant met soortgelijke situaties geconfronteerd wordt, kan de uitdaging misschien wel wat gaan liggen. En dat is dan ook het grootste probleem van Strange Brigade. Een geweldig spel in korte stukken, maar als je het in langere stukken speelt, slaat een repetitief gevoel toe. Jammer, want in principe is het gewoon een geweldige no-brainer actiegame in een leuke sfeer.

Niet alleen een leuke sfeer, maar ook met leuke graphics. Niet de meest hoogstaande graphics, maar wel leuk level design en diverse locaties die - jawel alweer die referentie - recht uit Indiana Jones of Tomb Raider lijken weggelopen. Ook de Britse voice-over - die doet denken aan de stem van Little Britain - is geweldig en versterkt het gevoel van overdrijving, over-the-top zijn van de hele game.

Strange Brigade is een game die heel erg leuk is in korte stukken. Je kan het een soort bullet-hell game noemen, maar het is toch nog net iets anders dan dat. Een game die heel erg cool is, nostalgisch aanvoelt en begeleidt wordt door een coole voice-over. Het kan misschien iets te repetitief worden, en het verhaal is niet je dat, maar het is in alle geval gewoon hersenloos plezier..

7/10