Review: PES 2019

Ontwikkelaar: Konami Uitgever: Konami

Platformen: PC, PS4, Xbox One Genre: Sport

Releasedatum: 30 augustus 2018 Adviesprijs: € 59,99

We zeiden het eerder al bij de review van F1 2018: het sportseizoen is in gameland officieel geopend! Na F1 2018 en Madden NFL 19, is het nu de beurt aan de eerste van twee voetbalgames om brokken te maken. PES deed het op gameplayvlak altijd wel goed, maar moest de laatste jaren het onderspit delven tegen de concurrent. Maken ze dit jaar stappen goed?

De liefhebbers van Pro Evolution Soccer zullen het onmiddellijk merken wanneer ze op zoek gaan tussen de beschikbare modi: de Champions League is niet meer aanwezig. Die licentie speelden ze kwijt aan concurrent FIFA, en dat voelt de game toch wel. Daarom wordt er nog meer ingezet op de pure gameplay en de MyClub-mode, en hoewel deze beide vrij goed zijn, voelt de game in zijn geheel toch iets minder gevuld aan. Vooral de spelerscarrière voelt wat leeg. Andere sportgames als NBA 2K, FIFA en zelfs Madden hebben hun spelerscarrière modi laten evolueren naar een mode met een heus verhaal, maar in PES 2019 blijft de mode karig aanvoelen.

Vergis je niet; het is wel leuk om als solospeler te spelen en een carrière proberen te maken. Maar er ontbreekt uitdaging. We starten direct in het eerste elftal en weten onmiddellijk goede statistieken te halen. Als PES écht de beste wil worden, moet een mode als deze toch echt wel gestript en opnieuw opgebouwd worden, en iets meer zijn dan gewoon 'matchkes spelen'. Het belangrijkste is echter de gameplay die je in de modi gebruikt. Qua gameplay valt er niet zoveel te klagen. Het speelt helemaal anders dan zijn concurrent, maar dat is altijd zo geweest. Onze mening is dat de gameplay van PES alweer wat realistischer aanvoelt. Je hebt wat meer controle over de bal en waar hij naartoe gaat, en de individuele bewegingen van sterspelers komen er ook echt goed door.

Ook zijn er voldoende openingen voor realistische 'scrimmages'. In voetbalgames gebeurd het veel te vaak dat alles net te perfect verloopt. Dat keepers geen blunders maken, en vooral dat er geen zogenaamde 'holder-de-bolder-fases' zijn. Gebeurd dat toch, klagen fans meestal. Maar blunderende keepers of een bal die er in de kluts binnengaat, afwijkt of een carambole zijn net realistische gebeurtenissen. Naast sterke animaties, mooie character models en uitstekend veldspel heeft PES 2019 ook dat aspect van het voetbal in zijn game geïntegreerd. En dat maakt van PES 2019 gewoon een sterke voetbalgame, met bepaalde minpunten.

En dan komen we, zoals elk jaar, bij het aspect van de licenties. PES heeft natuurlijk wel een groeiend aantal partnerclubs die steeds heel erg realistisch gepresenteerd worden. Van stadions, veldopkomsten tot de sfeer in de tribunes en liedjes die gezongen worden. Dat zorgt voor een realistische ervaring, maar wanneer je tegen ploegen als MD White gaat spelen in La Liga, verlies je heel wat realisme. Licenties blijven dus een probleem, ondanks dat het aantal licenties groeit, maar gelukkig is dat in MyClub minder problematisch. Daar bouw je immers je eigen ploeg, en dat systeem blijft vrij onveranderd. De zwarte, zilveren, bronzen en witte ballen zijn terug en nu al lopen er acties waardoor je makkelijker betere spelers kan aantrekken. Er zijn ook weer manieren om MyClub munten te verdienen zonder echte cash te spenderen en overall is het een leuke mode. Al zijn er op dit moment nog problemen met matchmaking en duurt het soms even voor een geschikte tegenstander wordt gevonden. Lichtjes enerverend, maar niets waar de gameplay geen komaf mee kan maken.

PES 2019 is nog steeds een goede voetbalgame en puur qua gameplay kan het zich best meten met de FIFA-games. Alleen de licenties blijven een probleem, ondanks een toenemend aantal licenties, en het verlies van de Champions League laat zich voelen. Maar het is en blijft een voetbalgame, en op het veld is het een topper.

8/10