Review: Marvel's Spider-Man

Ontwikkelaar: Insomniac Games Uitgever: Sony Interactive Entertainment

Platformen: PS4 Exclusive Genre: Actie

Releasedatum: 7 September 2018 Adviesprijs: € 59,99

Superhelden zijn overal. De films, en vooral het Marvel Cinematic Universe (MCU) heeft énorm veel hype en merchandising rond superhelden gecrëeerd. Om de haverklap verschijnt er wel een film rond één van de Avengers en ook Spider-Man kreeg zijn moment de gloire met Spider-Man: Homecoming. Maar op een échte sterke - niet LEGO - superhelden-game was het wachten. Maar Marvel's Spider-Man probeert dat gat deze week op te vullen!

Er verschenen wel enkele Spider-Man games, zoals de tie-in met de film The Amazing Spider-Man 2, maar voor een echt goede Spidey-game moeten we terug naar het PS2-tijdperk. Met heimwee naar die goede game begonnen we aan deze nieuwe game van Insomniac Games en van bij het begin maakt de game een goede indruk. Het begin is actievol, snedig en het wordt meteen duidelijk dat we hier te maken hebben met een iets meer ervaren Spider-Man die ondertussen ook een day-job heeft, en dus niet de tiener die nog naar school gaat, zoals we bijvoorbeeld zagen in de film Spider-Man: Homecoming. Dat sterk begin geeft je onmiddellijk zin om het verhaal verder te zetten, maar nadat je een bepaald punt in het begin passeert, komt de drang om de open-wereld te verkennen onmiddellijk opzetten. Want ja, hoor: het is een open-wereld.

Web-tastic slingeren

Dat was natuurlijk iets dat al langer bekend was, en we zagen al eens beelden de revue passeren, maar wanneer je het zelf speelt, valt het pas op hoe indrukwekkend het allemaal is. Vanop hoge gebouwen in de verte staren levert prachtige vergezichten op en New York City is vrij uitgestrekt, maar vooral volgestouwd met van alles en nog wat om te doen. Zoals elke open-wereld game heeft het spel een groot aanbod aan nevenactiviteiten, zoals nevenmissies of verzamelobjecten, maar in tegenstelling tot de meeste van dit soort spellen, verbindt Insomniac Games een reden aan het verzamelen van collectibles en het vervullen van nevenopdrachten. Maar daarover later meer. Eerst willen we het hebben over het webslingeren, toch een essentieel onderdeel van een Spider-Man game. Indien je dit niet goed hebt uitgewerkt, mag je de game eigenlijk al opbergen, niet?

Wel... het... is... fan-tas-tisch. De manier waarop de ontwikkelaars een machtig gevoel gegeven hebben aan het slingeren langs de hoge gebouwen van NYC en het snelheidsgevoel dat ermee gecreerd kan worden, is fenomenaal. De controls zijn uitstekend gekozen en de websling-mechanieken voelen heerlijk aan. Door de geweldige stad slingeren - die ook nog eens enorm levendig aanvoelt door de vele NCP's, het verkeer en veel meer - werd nooit beter in een game geïmplementeerd dan nu. Insomniac is er dus in geslaagd de basis van de game, het belangrijkste, geniaal te maken. En dat trekt zich meteen ook door in de combat. Het mechanisme van dodgen en toeslaan doet wat aan Rocksteady's Batman-games denken, wat op zich geen slechte zaak is, maar daarenboven zijn er enorm veel skills, gadgets en verschillende webshooters die je kan kopen, maken en gebruiken in een gevecht.

Ongeziene variatie

Hierdoor krijgen de gevechten in deze game een ongeziene variatie voor dit soort games. Stealth, direct combat... je kan doen wat je verwacht wat je kan doen. Sommige vijanden zijn al moeilijker dan andere en uiteindelijk ga je tot op het bot getest worden en is het variëren tussen kicks en punches, maar ook tussen dodgen, speciale moves, gewone webshots, maar ook elektrocutie shots, ontploffende shots en nog veel meer. Bovendien kan je ook je omgeving gaan gebruiken door objecten in het rond te slingeren of je af te duwen op muren en nog veel meer. Je leest het: qua combat-variatie en webslingeren is dit een ongemeen gave, straffe game.

Om terug te komen op de reden van het verzamelen van collectibles, en het uitvoeren van opdrachten zoals de verschillende research stations: het is veelal in functie van de combat en het variëren binnen die combat. Elk ding dat je verzamelt, of het nu Peters rugzakken vol items zijn, of bijvoorbeeld duiven: je verdient er tokens mee. Base Tokens, Research Tokens, enzovoorts... Als je genoeg tokens hebt, kan je bepaalde dingen kopen. NIeuwe gadgets, nieuwe Spider-Man pakken (er zijn er veel, van het Homecoming zelfgemaakt pak over het Punk-Rock pak tot veel meer variaties), en meer. Insomniac Games weet alles wat je kan doen in de open wereld dus een rol van betekenis te geven. Hierdoor worden de hopen nevenactiviteiten geen repetitieve zaakjes of verplichte nummers in search of a platinum trophy. Nee, in deze game wil je op zoek naar al die dingen, om dingen te unlocken en je personage meer mogelijkheden te geven.

Uitstekend verteld

Qua gameplay lijkt Spider-Man dus een absolute topgame, maar over los van een sterk begin hebben we nog niet veel over het verhaal verteld. Wel, dat verhaal duurt lang. Eerder lekte al dat de game ongeveer twintig uur verhaal zou bevatten, en dat klopt wel. Dat is een mooie lengte, zeker omdat het verhaal op zich geen tragere momenten kent. Het gaat hard van minuut één en is volgestouwd met coole personage, bekende vijanden en dramatische gebeurtenissen. Insomniac Games verteld een geweldig Spider-Man verhaal én bevat de humor die we gewoon zijn van Peter Parker's alter ego. Qua humor zit het ongeveer op dezelfde lijn als de film Spider-Man Homecoming en dat juichen we alleen maar toe. Neem daarbij nog podcasts van Jameson die tijdens het webslingeren commentaar geven op je acties en voor een komische noot zorgen en je hebt een narratief om naar uit te kijken.

En dat gebeurd allemaal in een open-wereld die er fantastisch uitziet. Het verschil met vorige Spider-Man games is immens en hoewel er voor de release even ophef was over een zogenaamde downgrade tegenover een E3 trailer, met plassen in de hoofdrol, kunnen we zeggen dat de game niets inboet. Het is een visueel feest met een levendige wereld, spectaculaire scènes en geweldige effecten tijdens de dag én nacht. Een game die op alle vlakken de verwachtingen inlost.

Het was lang uitkijken naar de game, maar Insomniac Games weet de hoge verwachtingen in te lossen en een game te brengen die zowel qua open-wereld, nevenactiviteiten, verhaal én webslingeren absoluut top is. Een game die aan alle verwachtingen voldoet en die je als superhelden-fan, of fan van topgames in het algemeen gewoon moet gespeeld hebben. Web-tastic!

9/10