Review: Guacamelee 2

Ontwikkelaar: Drinkbox Studios Uitgever: Drinkbox Studios

Platformen: PC, PS4, Xbox One Genre: Fight, Platformer

Releasedatum: 21 augustus 2018 Adviesprijs: € 19,99

Drinkbox Studio is terug met de sequel van Guacamelee! De game verscheen al een aantal jaren geleden, maar bleek een leuke, cool vormgegeven metroidvania-achtige game die leuke combat combineerde met aardige humor. De sequel, die gewoon 2 achter de naam plakt, kon hopelijk meer van dat goede brengen, plus misschien wat nieuws.

Humor is één van de kenmerkende dingen uit het eerste spel en dat zet zich voort in de sequel. Luchador Juan herbeleeft zijn glorie, vooraleer we zeven jaar in de tijd springen en hij twee kinderen heeft, maar vooral een serieus tonnetje heeft hangen waar zijn buikspieren ooit zaten. Een heel grappige passage, wanneer hij achter de kinderen holt, maar vanaf het moment dat we buitenkomen is er alweer een grote dreiging van iemand die de wereld - en dus het Mexiversum wil vernietigen door speciale objecten te verzamelen. Met Juan nemen we de luchador-masker weer op en gaan we na toch wel een geslaagde intro opnieuw op pad.

Na een geslaagde intro vinden we ook vertrouwde gameplay terug. De game concentreert zich meer op een lineaire ervaring waar levels minder goed verborgen geheimen bevatten en dat levert een game op die toch een strak tempo kent en beter vooruitgaat dan zijn voorganger. De combat is echter gelijkaardig. Zowel de basisaanvallen als de speciale aanvallen zijn herkenbaar, hoewel ze een andere toets meekrijgen. Doorheen de meer lineaire structuur vinden we ook NCP's terug die ons van alles kunnen leren. Een interactief upgrademenu, zeg maar, waar we moves en abilities kunnen kopen door opdrachten te vervullen. Een leuke structuur. De combat zelf passen we toe op een hele reeks van vijanden.

Daarin weet de game goed te variëren. Van tijd tot tijd komen er nieuwe vijanden opduiken die een andere aanpak vereisen. Hierdoor blijft er wat verrassing in de game zitten, hoewel de moeilijkheidsgraad niet zo hoog ligt. De ontwikkelaar wou een sneller spel, en de mate van uitdaging heeft daarbij moeten inboeten. Het geheel voelt iets sneller, maar ook gemakkelijk aan waardoor de drempel om te spelen erg laag ligt. Maar eerlijk gezegd stoort het niet zo. Het sterke punt is de humor, de combat en ook de muziek. Een heerlijke soundtrack begeleidt ons door meerdere dimensies waarin we ons platformnoden kunnen vervullen.

De game leunt dus meer op een lineaire structuur en focust minder op verborgen zaken. Hierdoor wordt het meer een pure actie-platformer, maar het design is... vrij goed. Vrij goed, maar zeer herkenbaar. De visuele stijl is ongewijzigd en daardoor voelen de omgevingen aan alsof je het allemaal al eens gezien hebt. Indien je de eerste game niet speelde, is het een enorm kleurrijke, cool vormgegeven game vol verwijzingen naar Mexicaanse legendes en folklores, maar als je de eerste game wél speelde, heb je het misschien het gevoel allemaal al eens gezien te hebben. Maar gelukkig is de rest van de game goed genoeg om je daar als gamer over te kunnen zetten.

Het duurde vier jaar vooraleer we het vervolg op Guacamalee! te spelen kregen, maar het is een goede game geworden. Het eerste spel was geniaal, het tweede misschien iets minder, maar het blijft een enorm leuke game die iets sneller is dan zijn voorganger en er nog steeds cool uitziet.

8/10