Review: Yakuza Kiwami 2

Ontwikkelaar: SEGA CS1 Uitgever: SEGA

Platformen: PS4, Genre: Actie

Releasedatum: 28 augustus 2018 Adviesprijs: € 59,99

Nadat SEGA Yakuza 0 op de wereld losliet, kregen we ook al snel Yakuza Kiwami voorgeschoteld: een remake van Yakuza, en dat viel heel erg mee. Het was een remake in de beste zin van het woord en het was wachten tot ook de tweede game een remake kreeg om het verhaal van Kazuma opnieuw op te pikken.

Yakuza Kiwami 2 is een verhaal dat een waarheid als een koe aan de gamer presenteert: het verleden kan je niet ontsnappen. Na de gebeurtenissen uit de eerste game wil Kazuma immers niets meer met Yakuza te maken hebben, of alles wat er rond hangt, maar via een omweg belandt hij opnieuw in de klauwen van het maffiamilieu en krijgt hij er met Riuji Goda een te duchten vijand bij. Over het verhaal kunnen we dan ook heel erg tevreden zijn. Het persoonlijke verhaal van Kazuma is één, maar elk personage is erg goed uitgewerkt en krijgt de tijd om zijn verhaal te laten ontvouwen binnen een game die toch wel heel wat goede elementen aan tafel kan brengen.

Hét element van elke Yakuza game is - buiten een goed verhaal natuurlijk - sterke combat. Ook deze game presenteert prima combat die heel erg gevarieerd is en ervoor zorgt dat de vele gevechten niet repetitief worden. Je kan heel veel in je omgeving oprapen om tegen anderen hun hoofd te knallen, maar evengoed kan je een aantal combo's aanleren en je personage versterken met de parameters die je na elk gevecht verdiend. Er zit dus een heus RPG-element in de game, en de manier waarop je 'skill points' verdient, zorgt ervoor dat je echt wel graag vecht. Al zit daar de manier waarop de gevechten verlopen en de spectaculaire 'heat meter' daar natuurlijk voor iets tussen. Ook daarin krijg je variatie in de combat en heb je iets om naar te werken. Ook tijdens de grotere 'Boss Fights', haal je heel erg je voordeel door te vechten in functie van de Heat meter.

Die gameplay speelt zich af in een open-wereld die niet heel erg groot is, maar wel heel gedetailleerd is. De overdaad aan neon en eethuisjes wekken een drukke, leuke sfeer op. De spelwereld is gebaseerd op Tokio en Osaka, of toch een paar wijken daarvan, en voelen heel erg levendig aan. Er lopen heel veel NCP's rond en je kan ook gewoon veel doen. Van winkelen, drinken en eten tot het aannemen van nevenmissies. Die nevenmissies houden je bezig, maar zijn vrij kort en niet echt heel gevarieerd. Een goede toevoeging, maar het had toch een heel klein beetje beter uitgewerkt worden. Voor het overige zijn de randactiviteiten gewoon leuke opvulling. Zelfs gaan eten om je gezondheid aan te vullen is leuk geanimeerd en in gevechten lopen doe je constant.

Dat is enerzijds goed, omdat je zo meer statistieken bij mekaar sprokkelt om je Kazuma te verbeteren, maar de manier waarop het spel overgaat in een gevecht is allesbehalve vlot en één van de grote - maar weinige - minpunten van de game. Je komt thugs tegen, staat een paar seconden akward tegenover mekaar omdat in een vechtsequentie over te gaan. Dat begint na verloop van tijd toch te irriteren. Nog een klein minpuntje is dat de animaties niet je dat zijn. Grafisch is het een uitstekende remake - zonder te concurreren met topgames, - en de personages zien er heel erg goed uit in een mooi ontworpen, knappe wereld, maar sommige animaties ogen houterig. Maar op zich is er niet veel meer te zeggen, en zijn het vooral de positieve punten die voor een sterke game zorgen.

De game mag dan een remake zijn, de frisse visuals en vloeiendere combat zorgt er voor dat een nieuwe generatie gamers kennis maakt met de game op een nieuwe manier. Het sterke verhaal en de sfeer in de open-wereld zorgen voor een enorm sterke game-ervaring, die enkel gefnuikt wordt door de manier waarop gevechten worden opgestart, en sommige knullige animaties.

8/10