Review: Death's Gambit

Ontwikkelaar: White Rabbit Uitgever: Adult Swim Games

Platformen: PC, PS4, Xbox One, Genre: Actie-RPG

Releasedatum: 14 augustus 2018 Adviesprijs: € 19,99

2D actieplatformgames zijn er de dag van vandaag in overvloed. Dat brengt veel middelmaat met zich mee, maar we hebben de laatste jaren toch enkele echt sterke games gekregen. Denk maar aan Salt and Sanctuary of Hyper Light Drifter. Games die opvallen door uitstekend design en schitterende, uitdagende gameplay. We konden alleen maar hopen dat Death's Gambit zich kon vervoegen in dit rijtje.

Death's Gambit is een game waarin we zieltjes gaan zuiveren in opdracht van de dood. Dat klinkt heel erg cool, en de personages die in het begin geïntroduceerd worden, ondersteunen dat gevoel ook. Al snel worden we in de actie gegooid en zijn we ondode wachters aan het afslachten in allerlei formaten, klein en groot. Maar dat is niet alles wat de game behelst. Er is meer aan de game dan gewoon van punt A naar B gaan en vijanden afslachten. We gaan ook wat omgevingspuzzels oplossen en platformen én ons personage gevoelig versterken. Al is niet alles even sterk uitgewerkt als we gehoopt hadden.

De combat op zich is helemaal niet slecht. We kunnen makkelijk wisselen tussen wapens en zowel close combat als ranged combat voelt goed en vlot aan. De combat wordt ook uitdagend, want er zijn vijanden in verschillende vormen en met verschillende speelstijlen. Dat zorgt ervoor dat de combat niet repetitief wordt en er voldoende variatie is om na te denken over andere manieren om aan te vallen. Op zich is dat leuk, zeker omdat er heel wat mini-boss fights tegenaan worden gegooid en we onze statistieken constant kunnen verhogen door shards te gebruiken die we innen bij elke verslagen vijand. Ook het systeem om je health op peil te houden is best OK. Je hebt magische veren, en als je sterft valt er eentje op de plek waar je sterft. Je kan ze terughalen, of met shards opnieuw kopen bij een rustpunt. We wilden het niet zeggen, maar op zo'n moment doet de game denken aan Dark Souls.

Zeker omwille van de uitdagende combat en de gevallen loot, maar ook doordat wanneer je hetzelfde stukje opnieuw doet alle vijanden opnieuw verschijnen en de rustpunten dezelfde functie hebben als kampvuur. Maar het wordt dus allemaal gecombineerd met platformactie en het is hier waar de game een beetje de bal misslaat. Vooral de jumping mechanic is gammel aan alle kanten. Met L1 een ladder vastgrijpen terwijl je springt is enorm frustrerend, en eindigde meer dan eens in het vallen naar beneden, richting een stuk waar we een kwartier eerder passeerde. Maar ook het springen op zich voelt niet vlot, en het paard waarmee we de wereld doorkruisen is niet meer dan een gimmick die geen enkele toegevoegde waarde geeft aan het spel.

De game heeft dus best een aantal minpuntjes en het verhaal is nog niet bepaald een succes..verhaal. De personages zijn cool, het stemmenwerk is echt wel sterk en grafisch is het een interessante wereld, maar het verhaal sloeg er niet in om ons bij de keel te grijpen en in de gameplay te sleuren. Een gameplay die naast de combat ook best diepgaande RPG-elementen bezit, althans voor een 2D actieplatformer als deze; Maar de game is niet de topper die we hadden gehoopt en kan zijn voet niet plaatsen naast genregenoten als Salt and Sanctuary. Jammer, want het potentieel en de mogelijkheden waren aanwezig om er een echte straffe game van te maken.

Death's Gambit heeft, zoals veel games, wel potentieel maar zoals net zoveel games weet het dat potentieel helemaal niet waar te maken. De platform-elementen zijn verre van goed uitgewerkt en het verhaal weet ons niet te grijpen. Een uitstekende combat en leuke visuals weten de game niet helemaal te redden.

6/10