Review: Madden NFL 19

Ontwikkelaar: EA Tiburon Uitgever: Electronic Arts

Platformen: PC, PS4, Xbox One, Genre: Sport

Releasedatum: 10 augustus 2018 Adviesprijs: € 59,99

Met de zomer die zijn einde nadert, beginnen traditioneel de sportcompetities aller lande, maar ook in de gamewereld beginnen de nieuwe sportseizoenen. NFL, FIFA, PES, F1, NBA 2K en NBA Live komen allemaal aankloppen binnen dit en een maand, maar ook van de partij is Madden. Hét spel voor American Football-lovers onder gamers. Is het dat nog steeds?

American Football wordt alsmaar populairder, het is al lang niet meer een enkel Amerikaanse sport, en dus is het niet vreemd dat de game de laatste jaren bredere modi kreeg om een groter publiek te plezieren .Uiteraard kunnen we alweer snelle matches kiezen, of voor een carrière gaan, maar ook de Ultimate Team-variant van Madden is alweer aanwezig en voor het tweede jaar op rij krijgen we de Longshot verhaalmodus voorgeschoteld. Hoewel de mode dit jaar nog korter is dan die van vorig jaar, is het zonder meer één van de sterke punten van de game.

We zetten dat avontuur voort met Colt en Devin Wade en het verhaal dat ze beleven is misschien een beetje standaard, en doet denken aan de betere motiverende sportfilms zoals Titans of Invincible, maar het is wel heel goed uitgevoerd. Er is natuurlijk de uitgebreide Hollywoodcast met onder andere Ron Jones, Scott Porter en King Bach die het geheel geloofwaardig doen overkomen, maar er wordt ook meer football in gespeeld. Eén van de kritieken op Longshot in Madden NFL 18 was het gebrek aan effectieve matchen, en dit is er serieus op gebeterd, hoewel de Longshot mode dit jaar wat korter is. Daarnaast is er natuurlijk ook weer Ultimate Team. Deze volgt de bekende formule, zoals we die kennen van niet alleen Madden maar ook FIFA, maar komt toch met een paar verbeteringen.

Zo kan je bijvoorbeeld kaarten verzamelen om spelers te trainen en permanent beter te maken, maar is er ook de snelle optie om een ploeg samen te stellen op basis van pure kwaliteit of bijvoorbeeld beste chemie. Het zijn kleine verbeteringen aan een anders goede mode die de spelervaring bevorderen. Maar welke mode je ook speelt: de manier waarop je matches speelt, blijft natuurlijk hetzelfde. En dan bedoelen we niet dat het niet verandert is. Voor de release zette de ontwikkelaars in op Real Player Motion en het blijft niet bij een mooie term. De spelers bewegen realistischer, tackles dodgen voelt en oogt beter en de manier waarop je een bal vangt - al dan niet aggressief - toveren heerlijke animaties op het scherm.

Qua realisme is deze iteratie van Madden dus opnieuw een sprong voorwaarts. Drives ogen heerlijk, scrimmages worden zonder problemen mooi op het scherm weergegeven en je hebt echt het gevoel dat je 'in' de game zit. De verschillende plays worden ook goed uitgevoerd, wat duidt op een uitstekende AI en de manier waarop je wisselt tussen plays of tactieken is heel erg gebruiksvriendelijk en gestroomlijnd. Natuurlijk is niet alles hosanna en is de longschot mode te kort en is er in essentie grafisch niet teveel vooruitgang en is Madden nog steeds Madden, maar net als FIFA is dit dé game die je moet aanschaffen wanneer je fan bent van de sport.

Madden NFL 19 doet veel dingen goed. Gestroomlijnd, coole en realistische animaties, een verhaalmode die mee kan met het voorbeeld van NBA 2K17 destijds... Er is niet héél veel nieuws onder de zon, maar net genoeg om ook dit jaar een sterke game in het genre af te leveren.

8/10