Review: Narcosis

Ontwikkelaar: Honor Code Uitgever: Honor Code

Platformen: PC, PS4, Xbox One, Genre: Avontuur, Horror

Releasedatum: 24 juli 2018 Adviesprijs: € 19,99

Narratieve horrorgames zijn het subgenre van walking simulators die meestal wél weten te boeien. We worden op korte tijd bestookt met twee van dit soort spellen, waarvan Narcosis na Anamorphine het tweede is. Anamorphine was een romantisch drama, maar Narcosis stort ons in het diepe van de oceaan.

We kruipen in Narcosis in een loden doodskist. Ons duikpak dat tonnen weegt en ons een beperkte mobiliteit bezorgd. En dat ten midden van een faciliteit diep in de oceaan waar een ramp gebeurd. Het is aan ons om ons een weg naar het oppervlak te banen en dat het loden pak ons een bewegingsvrijheid van een cementmixer biedt, helpt niet. Het maakt van de game een enerverende ervaring, maar niet op een slechte manier. Nee, het zorgt voor een claustrofobische ervaring, die hoe langer hoe meer je bij de nek grijpt.

We willen ook niet overdrijven, want het is niet de meest angstaanjagende horrorgame van de laatste jaren, maar door zijn onderwatersetting weet Narcosis op de juiste manier een gevangen gevoel te creeëren. Je moet ook de hele tijd op je zuurstof letten, want is die op is het onherroepelijk gedaan. Op die manier is de game vrij onvergefelijk. Want mis je eens een zuurstoffles, ga je al snel in de problemen komen. Zaak is dan vooral elke zuurstoffes die je kan vinden te gebruiken. Al heb je nog 90% zuurstof. Een tweede element is de flares. Ook die ga je regelmatig moeten aanvullen, want de flares zijn een ideale manier om in de donkere krochten van de oceaan en de onderzoeksfaciliteiten je weg te vinden.

Want de game weet je soms wel te desoriënteren. Het beeld een man af die stilletjes aan zijn verstand lijkt te verliezen en we gaan dan ook vaak hallucinaties zien. Jump scares zijn erbij, maar ze werken zowaar. Veel te vaak zijn ze goedkoop of voorspelbaar, maar hier komen ze toch onverwacht en worden ze verwerkt als vreemde hallucinaties. Hallucinaties die ongetwijfeld veroorzaakt worden door de druk onder water en het isolement. Want het is een eenzame wandeling. Hier en daar vinden we lijken van collega's en leren we iets meer over de faciliteit en de mensen erachter, en dat verhaal is... niets speciaal. Het is ok, maar het blijft gelimiteerd voor een walking simulator die het toch voor een stuk moet hebben van het verhaal.

Maar Narcosis is best een leuke ervaring. Maar net als de andere recent verschenen walking simulator Anamorphine, is hij naar onze mening te hoog geprijst. Twintig euro voor een paar uurtjes is erg veel. Maar die paar uurtjes zijn wel de moeite. De sfeer die ontwikkelaar Honor Code weet op te wekken is vrij cool en de hallucinaties brengen het gewenste effect. De interactie is natuurlijk beperkt, maar hier kunnen we ook even vechten met octopussen en andere zeedieren die ons aanvallen, en als ze aanvallen gaat ons zuurstofpeil nog sneller naar beneden. Qua combat is dat een geslaagd element in een degelijke avonturen/horrorgame.

Narcosis van ontwikkelaar Honor Code is een leuke game. Het is op zich geen topper, maar de claustrofobische, enge sfeer die het oproept maakt van de game een avontuur waard te spelen. Maar misschien moet je ook hier wachten tot het iets goedkoper is, want twintig euro is veel voor de beperkte speelduur.

7/10