Review: Anamorphine

Ontwikkelaar: Artifact 5 Uitgever: Artifact 5

Platformen: PC, PS4, Xbox One, Genre: Avontuur

Releasedatum: 31 juli 2018 Adviesprijs: € 16,99

Walking simulators: het is een genre bedoeld voor een nichepubliek. Vaak zijn het ook pretentieuze games die zichzelf te serieus nemen en niet zo goed uitgewerkt worden. En soms is het een ontroerend verhaal met heerlijke art en schitterende momenten. Zoals That Dragon, Cancer. Maar in welke categorie valt Anamorphine dan?

Wel, het is dus een walking simulator en we laten ons gidsen door het leven van Tyler. Een man die, zo ontdekken we, best een emotioneel tumultueus leven heeft geleden. We beginnen bij het moment dat hij verhuist en een appartement betrekt en alles vanaf dan zijn gangetje gaat zoals dat meestal gaat in het leven van een jongeman. Dat klinkt niet zo bijster interessant, maar scène na scène voltrekt zich toch een verhaal dat heel wat emoties op een artistieke wijze toont. En hoewel dat zo kan uitdraaien, is het deze keer niet al te pretentieus, maar wordt er een mooie, visuele stijl gehanteerd.

Tot daar het positieve, want hoewel de stijl mooi is, met portalen die zich transformeren naar andere kamers en bepaalde dingen zoals alcoholisme dat met schitterende metaforen geportretteerd wordt, is het technisch geen kraan van een game. Lage resolutie textures en verschrikkelijke pop-up, doen de game-ervaring toch een beetje techniek. Als we nog kunnen spreken van een game. Walking simulator zegt het helemaal, maar meestal is er toch nog iets van interactie te bespeuren in deze games. Niet zo in Anamorphine. Hier ga je létterlijk enkel en alleen maar wandelen. Dat is jammer, want het verhaal is nu ook niet dermate sterk dat je hier alleen genoeg aan hebt.

Meet zelfs: het enige echte interactieve, fietsen, is enorm stroef en heel erg slecht geprogrammeerd. Frustrerend zelfs. Als je dat éne interactieve dingetje slecht afwerkt, zit je er met je hoofd niet bij als ontwikkelaar. Opnieuw jammer, want hoewel het verhaal niet geniaal is, worden de emoties wel op treffende en mooie wijze in beeld gebracht. Er zat dus wel degelijk heel wat potentieel in, maar het komt er niet helemaal uit.

Er zijn momenten dat de game sterk voor de dag komt, wanneer het om alcoholisme en verlies gaat, of wanneer we een concertzaal betreden, maar de uitvoering is - visueel technisch en technisch in het algemeen - allemaal te weinig. De game is ook erg prijzig om zo kort te zijn. En als klap op de vuurpijl blijft de game nog even hangen, telkens als je de 'herinneringshub' - bij gebrek aan beter woord - betreed. Dan is ons advies: wacht tot een Steam Summer Sale, wanneer deze game voor een vijftal Euro beschikbaar komt. Dan kan je het op zich interessante verhaal goedkoop beleven.

Walking simulators zijn zelden topgames, en buiten That Dragon, Cancer zijn er weinig games die er in slagen top te zijn. Anamorphine leek, vooral, visueel, erg interessant te worden maar kan de verwachtingen niet inlossen. Technisch teveel problemen, nul interactie en een te hoge prijs nekken de game.

5/10