Review: Tiny Hands Adventure

Ontwikkelaar: Blue Sunset Games Uitgever: Blue Sunset Games

Platformen: PC Genre: Platformer

Releasedatum: 10 augustus 2018 Adviesprijs: €13,99

Retro-platform games die doen denken aan de klassieke gameplay van de jaren '90/ vroeger '00 zijn weer helemaal terug. Denk maar aan het enorm geslaagde Yooka-Laylee, of de Remasters van Crash Bandicoot op PS4, die een inslaand succes waren. Ook kleine ontwikkelaars brengen regelmatig een leuke platformer uit en de laatste in de rij is Tiny Hands Adventure.

De meeste hun favoriete dinosaurus is de T-Rex. Omdat de naam cool is, en ze ontzagwekkend schrikwekkend zijn. Maar ergens zijn ze wel grappig, omdat hun handjes oh zo klein zijn. Dat stoort de jonge T-Rex Borti, de protagonist in dit spelletje. Hij wil grotere armen en poten en als hij een aantal opdrachten vervult en bazen verslaat zal tovenares Florella hem helpen. Zo egoïstisch is ze wel. Dat is de simpele opzet, maar dat is charmant en het speelt met iets dat heel veel mensen altijd grappig vonden. Maar zo leuk en charmant het verhaaltje - hoe simpel ook - is, zo weinig charmant is de gameplay.

Het is een pure platformer en dat betekent springen, kristallen verzamelen, vijanden uit de weg ruimen en obstakels vermijden. Het probleem van Tiny Hands Adventure is niet dat het niet wil vernieuwen en gewoon genrestandaard is, maar wél dat het gewoon klassiekers helemaal kopieert. Maar dat op een zwakke manier. Zet Crash hier in de plaats en je hebt een slechte Crash Bandicoot-game. Van de manier waarop de levels en werelden gestructureerd zijn, tot het spinnen om vijanden uit de weg te ruimen en terugtrekkende platformen of rollende dingen op je weg: alles ademt de torenhoge invloed van Bandicoot uit.

Men zegt wel eens dat het beter goed afgekeken is, dan slecht bedacht. Toch gaat die ballon niet op voor Tiny Hands Adventure. Het probeert de ervaring van zijn grote voorbeeld te emuleren en hoewel het er nog in slaagt een leuke variatie aan omgevingen aan te bieden, is de platformervaring beneden peil. De levelstructuur is niet boeiend, weinig verrassend en hoewel de animaties van de kleine dino wel grappig zijn - zoals zijn petje dat opwipt bij elke sprong, - maar overall is het veel te weinig verrassend en is de incentive om effectief verder te spelen weinig interessant.

Het klassieke patroon van levels uitspelen, kristallen verzamelen en een nieuwe wereld betreden - vijf in totaal - wordt hier zodanig uitgepuurd dat er geen enkel origineel of leuk element aan te pas komt. En buiten de animaties op zich is er ook niet zoveel aan de graphics. Het design is op zich leuk en de game is zeker heel erg kleurrijk, maar grafisch is het een jaar of tien in het verleden blijven steken, wat heel erg jammer is. Het is geen AAA-game, maar we zijn 20181 en dan verwachten we ook van een kleinere ontwikkelaar beter.

Tiny Hands Adventure heeft een duidelijke invloed en doet niet eens zijn best het te verstoppen. Je kan het haast een rip-off noemen, maar dan een slechte. De game heeft weinig boeiende levels, geen enkele verrassing in petto en grafisch is het niet up-to-date. Een gemiste kans in een tijd dat de gamer snakt naar goede, nostalgische platformers.

4/10